התפרקות: הכנסת אישרה שמונה הצעות להתפזרות הכנסת

סיעות האופוזיציה ניצלו את הדיונים לרוקן את כעסם על ראש הקואליציה. ח"כ גפני תקף: "הבית היהודי ניצל אותנו, כל מה שפגעו בנו הם לקחו לעצמם. מה הם חושבים שאנחנו נשתוק להם על זה? • השר שטייניץ בתשובות הממשלה ניסה להפשיר את היחסים: "שר שפוגע ומחרים ופוגע בכוונת מכוון בביתר עלית או בבני ברק ראוי לגנאי" • יו"ר ש"ס, דרעי: "ממשלה שלא מייצגת בתוכה את השכבות החלשות אין לה זכות קיום"

מליאת הכנסת התכנסה הבוקר לישיבתה השבועית הקבועה לימי רביעי, בידיעה כי יתכן ויהיו אלו ימיהם האחרונים של חלק ניכר מן החברים המכהנים בה כיום.

בשעותיה האחרונות העבירה הכנסת מספר חוקים בקריאה טרומית כאשר חלקן יזורזו לקריאות הבאות בשבוע הקרוב ורובן ימתינו לקונסטלציה פוליטית חדשה שתאשר אותן. אך על הצעת חוק אחת הסכימו כל חברי הבית, אם כי בנוסחים שונים, לא פחות משמונה! הצעות חוק לפיזור הכנסת עברו בקריאה טרומית והן הועברו לוועדת הכנסת להכנתן לקריאה ראשונה.

בתוך שעות ספורות החליטה ועדת הכנסת בראשות ח"כ יריב לוין להעביר למליאה את הצעות החוק להתפזרות הכנסת לקריאה ראשונה.

כן החליטה הוועדה למנות לוועדת הבחירות המרכזית שני סגנים נוספים, מטעם סיעת הבית היהודי וסיעת ש"ס. כיום מכהנים ארבעה סגנים, מטעם סיעות הליכוד, יש עתיד, העבודה וישראל ביתנו. כל סגן יו"ר זכאי ללשכה בכנסת ולמזכירה למשך שלושה חודשים – חודשיים לפני הבחירות ובמהלך החודש של ספירת הקולות והכרזת התוצאות הרשמיות של הבחירות.

קרא עוד:

[postim]

הצעת החוק הראשונה להתפזרות הכנסת, הוגשה מטעם סיעת מרץ. 84 ח"כים תמכו בהצעה ללא מתנגדים ואחד נמנע.

יו"ר מרצ ח"כ הגב' גלאון הציגה את ההצעה בשם סיעתה: "פחות משנתיים אחרי שהוקמה הממשלה הגרועה הזו שמענו אתמול את ראש הממשלה אומר נכשלתי, עכשיו תבחרו בי שוב. ביבי כנראה חושב שאם הוא יאשים אחרים, לא ישימו לב שהוא נושא באחריות לממשלת הביזיון שהייתה כאן. יש פה בריחה מאחריות, פחדנות והתקרבנות, ועם זה ביבי הולך לציבור, מה הוא חושב שאנחנו פראיירים?

"הממשלה הבאה היא רק לא ביבי. הציבור הישראלי יודע שראש הממשלה נכשל והוא ממש לא פראייר."

השר יובל שטייניץ שהשיב בשם הממשלה העדיף לתקוף את לפיד, הוא הקריא את דבריו של יאיר לפיד על גברת כהן מחדרה מתחילת כהונתו כשר אוצר, ואמר: "יושבת היום הגב' כהן ואומרת לעצמה, מה עשיתי? איך הלכתי שולל אחרי הבלורית והתואר? הגב' כהן לפני שנתיים הצביעה עבור דמות עיתונאית מוכרת ואהודה שקיבלה את ברכת כלי התקשורת. הלב שלה אולי שבור אבל השכל שלה עדיין עובד והיא מבינה יפה מאוד שאם הצליח בפחות משנתיים להוביל את ישראל מהצמיחה הכי גבוה במערב לצמיחה שלילית לנפש, היא ובעלה ישלמו את המחיר. אם הצמיחה במשק היא פחות מחצי מזו שהייתה לפני שנתיים, מישהו ישלם את המחיר. היא גם מבינה שאם עברנו ממגמה של העלאת דרוג אשראי להורדת דירוג אשראי, זה לא טוב. היא תופסת היום את הראש ואומרת למה נתתי 19 מנדטים למפלגת אווירה שאין בה ניסיון לא בניהול הכלכלה ולא בביטחון. האשליה התנפצה.

חוץ מגב' כהן מחדרה שמרוויחה עשרים אלף ₪, יש גם את גב' כהן מעפולה שאליה לפיד לא התייחס כי היא לא מייצגת את המצביעים שלו. היא רואה שסדר העדיפויות של השקעות בפריפריה וצמצום פערים נעלם. ושלפיד דאג קודם כל לחזקים, שגם בהם הוא פגע.

יש לי הצעה לשר לפיד, הזלזול שלך בעקרונות הכלכלה ובפקידי האוצר נבע משחצנות ולא מטיפשות. בשם הגב' כהן, בשמי ובשם אזרחי ישראל אני מציע לך לחזור לעשות את מה שאתה טוב פה. קח לך את משבצת הפרזנטור ותשאיר את הביטחון הלאומי בידי אנשים אחראים ומנוסים."

שטייניץ בדיון, היום (צילום נועם מושקוביץ) - עותק"תשאיר את הביטחון הלאומי בידי אנשים אחראים". שטייניץ עונה ללפיד 
(צילום: נועם מושקוביץ)

הצעת החוק השנייה להתפזרות הכנסת, הוגשה ע"י סיעת העבודה. 63 ח"כים תמכו בהצעה ללא מתנגדים ונמנע אחד.

יו"ר העבודה ח"כ יצחק בוז'י הרצוג הציג את ההצעה בשם סיעתו, ופנה לראש הממשלה: "אני עומד כאן היום, מביט בך מוקף בבדידותך ובאמת עצוב לי לראות אותך כך במפלתך. זו מפלה שאתה הבאת על עצמך במו ידיך. זה המחיר שאתה משלם על חטא היוהרה. זה המחיר שמשלם מי ששם את טובתו האישית לפני טובתה של המדינה. אתה ראש ממשלה שרוצה לרצות את שותפיו הקיצוניים יותר מאשר להעניק לאזרחיו עתיד ביטחוני וכלכלי. הכיסא המרופד שלך חשוב לך יותר מהמקרר הריק של האזרחים. ההישג היחיד שלך הוא העובדה שהצלחת לשרוד.

נתניהו לא מנהיג. נתניהו מסית ואחרי שהוא מסית הוא מתבכיין. הציבור בישראל מאס בראש ממשלה שרק רוצה לשרוד. הציבור בישראל רוצה ראש ממשלה שיציע חזון, שיעורר תקווה, שיטפל ביוקר המחייה. נתניהו דחה כל דבר, בכל נושא. הוא דחה את הפתרונות הכי הגיוניים למשבר הדיור, הוא דחה את המאבק לצמצום הפערים, הוא דחה את הטיפול ביוקר המחייה, את העיסוק ברווחה, את הסיוע לעולים, את קידום הוותיקים, את חיבור העדות והקבוצות בעם ומדינה, ודחה כל יוזמה מדינית. רק לפני שבוע נתן כאן ראש הממשלה מופע סטנד-אפ תחת הכותרת לא פינית לא עשית, אז קבל תיקון – דחית ולא עשית".

השר יובל שטייניץ השיב בשם הממשלה: "הרצוג נשא נאום יפה ואני מאחל לו בהצלחה כי מבחינה מסוימת אני מסכים עם דבריו. ראוי שאזרחי ישראל יתייחסו לנושא המשילות ברצינות. או שיבחרו מפלגת מרכז שמאל או שיבחרו מפלגה מהמחנה הלאומי ימני. אם הייתי מחזיק בעמדות שמאל הייתי מצביע למפלגת העבודה.

ח"כ הרצוג, אמרת שהציבור מחפש חזון ותקווה. הציבור הזה הלך למפלגת יש עתיד ונכווה קשות. מה שהציבור מחפש זו מנהיגות אחראית ורצינית בתוחמים הרציניים כמו כלכלה וביטחון. בשני התחומים האלה לא תמצא ראש ממשלה מבין יותר וקשוב יותר מראש הממשלה נתניהו. זה עולה מכל הסקרים המצביעים על כך שנתניהו מוערך על ידי הציבור כראש הממשלה בפער אדיר על פני אחרים. הציבור מבין שמבין כל ראשי המפלגות אין אפילו אחד שיש לו ניסיון מוכח ברמת הביטחון הלאומי.

כשיאיר לפיד נכנס לתפקידו כשר אוצר אמרתי לו שהמהלכים שלו יפגעו בצמיחה ושההשקעות ירדו ומה שהוא ענה זה שזה מה שהציבור רוצה ואלה הלכי הרוח. אמרתי לו שאם הוא יבטל את התקציב הדו שנתי זה יפגע בצמיחה. הזהרתי אותו שהזלזול בכלכלנים של משרד האוצר יפגע בצמיחה. כששר אוצר מפגין זלזול מופגן בכלכלני האוצר, הוא משדר מסר שלישי כלפי העולם כולו. הירידה בצמיחה נובעת לא רק מטעויות כלכליות אלא מחוסר אחריות וחוסר רצינות ממהלכים שנעשו מבלי לבחון אותם."

הצבעת מפלגת העבודה62 בעד פיזור, פעם שניה. לוח ההצבעה על הצעת 'העבודה'

הצעת החוק השלישית להתפזרות הכנסת, הוגשה בידי סיעת חד"ש. 20 ח"כים תמכו בהצעה ללא מתנגדים ונמנע אחד.

ח"כ דב חנין שהגיש את ההצעה, תקף בדבריו את הבנייה מעבר לקו הירוק "שברתם כל שיא בהעברת כספים לבנייה בהתנחלויות ובירושלים המזרחית. וזה נעשה בממשלה שהיו חברים בה שרים במפלגות שהציגו את עצמם כמפלגות מרכז".

בתגובה השיב השר יובל שטייניץ "אנחנו מאוד גאים בבנייה בירושלים, זו בירתנו הנצחית וההיסטורית של העם היהודי ואנחנו לא נחדל מכך לעולם. אנחנו גם מעודדים התיישבות יהודית בירושלים בכל חלקיה. בקדנציה הקודמת עשינו יותר. הקמנו אוניברסיטה באריאל וזהו עוגן חזק ביותר לטובת ההתיישבות בשומרון. אני כל כך גאה בחלקי בהקמת האוניברסיטה באריאל וממש נפגעתי שח"כ חנין שכח לציין את זה ברשימה שלו. אי מזכיר גם שהקמנו היכל תרבות במעלה אדומים וקריית ארבע, הקמנו כבישים ביהודה ושומרון ועשינו עוד הרבה דברים למען חיזוק ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. חיזקנו גם את ההתיישבות בנגב ובגליל ובערי הפריפריה, בניגוד ללפיד שמה שעניין אותו זו ההתיישבות בצפון תל אביב ורעננה. בניגוד אליכם אנחנו מאמנים בשוויון לכל אזרחי ישראל.

זעזע אותי שהשר עמיר פרץ הודיע לפני מספר ימים שהוא לא מטפל באריאל. שר שמחרים סקטור בחברה הישראלית טוב שיתפטר, אין מקומו בממשלת ישראל ובאותו הדין שר שפוגע ומחרים לא רק את מעלה אדומים אלא מי שפוגע בכוונת מכוון בביתר עלית או בבני ברק גם הוא ראוי לגנאי. כשמדברים על שוויון ובאותו זמן רוצים לפגוע במתיישבים זה אחד בפה ואחד בלב."

אוניברסיטת אריאל"נפגעתי שח"כ חנין שכח לציין את האוניברסיטה באריאל"

בהצעת החוק הרביעית של יהדות התורה תמכו 21 ללא מתנגדים.

ח"כ משה גפני שהציג את ההצעה,אמר "כשהממשלה הזו קמה אמרתי שהיא לא תחזיק מעמד יותר משנה וחצי אבל לא באמת האמנתי לדברים של עצמי. לא חשבתי שזה יקרה כל כך מהר וברמה כזו של תיעוב בין ראשי הקואליציה. כנראה שזה מהקדוש ברוך הוא. לנו האופוזיציה יש תרומה מכרעת להפלת הממשלה וזה אומר שעשינו את עבודתנו.

בתקופה שאנחנו כיהנו בתפקידים, לא הייתה צמיחה שלילית, מפעלים לא נסגרו. נעלי בריל, תע"ש, בשום פנים לא נתנו להם להיסגר למרות שאני לא בטוח שיש שם מצביעים של יהדות התורה. דיוג האשראי עלה כל הזמן, הצטרפנו לOECD. ניהלנו מאבק נגד הטייקונים ובסיעתא דשמייא הפכנו להיות מעצמת גז. הפכנו למדינה עשירה. עכשיו הפכנו לעניים עם פערים הולכים וגדלים בין עשירים לעניים.

כשיש מישהו שלא יודע לטפל בשום דבר שנוגע למשפחה בישראל, מי שניצל את המצב הזה אלה הבית היהודי. כל מה שפגעו בנו הם לקחו לעצמם. מה הם חושבים שאנחנו נשתוק להם על זה?

גפני בועדת הכספים"מה הם חושבים שאנחנו נשתוק להם על זה?". גפני נגד סלומיאנסקי

ההצעה הבאה והחמישית הוגשה מטעם מפלגת ש"ס, ותמכו בה 20 ח"כים ללא מתנגדים ונמנע אחד.

יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי, אמר בדבריו כי "בחירות תוך שנתיים זה דבר גרוע, זה בזבוז כספים ובאופן טבעי היינו צריכים להצביע נגד. אבל למרות זאת הממשלה הזו קמה בחטא וקמה על בסיס הדרת מגזרים שלמים ועל בסיס החרמה ושיח של שנאה. גזרו גזרות קשות ביותר על המגזרים החלשים במדינת ישראל. ברית של אידאולוגיות שונות שמה שאיחד אותם זו השנאה ותיעוב כלפי השכבות החלשות. ממשלה שלא מייצגת בתוכה את השכבות החלשות אין לה זכות קיום. הגיע הזמן שהשיח יפסיק להיות שיח של שנאה.

"מבחינתנו כל הסיעות שנבחרו באופן דמוקרטי הם שותפים פוטנציאלים, אנחנו לא מחרימים אף אחד. לפני שבוע אמרתי כאן מעל דוכן הכנסת שיש לנו שני תנאי יסוד לכניסה לממשלה הבא – העלאת שכר המינימום והורדת המע"מ על מוצרי ייסוד ואני שמח לראות שמהר מאוד שר הכלכלה ביטל נסיעה כדי להעלות את שכר המינימום וראש הממשלה נזכר בהורדת המע"מ למוצרי ייסוד. זה השיח שאנחנו רוצים שיהיה.

דרעי. צילום וואלה נועם מושקוביץ"הגיע הזמן שהשיח יפסיק להיות שיח של שנאה" דרעי

הצעות נוספות שאושרו, היו של בל"ד- תמכו 9 ללא מתנגדים ונמנע אחד. בהצעה של רע"מ תע"ל תמכו 18 ללא מתנגדים ונמנע אחד. ובהצעה של קדימה תמכו 11 ללא מתנגדים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו