אחרי זועבי: גם מועמדותו של ברוך מרזל נפסלה

שני המועמדים משתי קצוות המפה הפוליטית נפסלו היום בוועדת הבחירות • זועבי: "לא היו לי שום ציפיות מרוב חברי ועדת הבחירות. מדובר בועדה פוליטית, שימין גזעני שולט בה" • מרזל: "אין דמיון ביני לבין זועבי" • הזירה עוברת לעליון

חברי ועדת הבחירות המרכזית קיבלו היום את העתירות לפסילת מועמדותם של ברוך מרזל, איש הימין הקיצוני, וח"כ חנין זועבי, נציגת 'הרשימה המשותפת' מהתמודדות לכנסת ה-20. זועבי נפסלה ברוב של 27 מול 6, ואילו מרזל נפסל על חודו של קול, 17 כנגד 16.

במהלך הדיון הסוער בוועדה, נשמעו דברים קשים מאוד מצד נציגי המפלגות נגד ח"כ זועבי הקיצונית והפרובוקטיבית. יו"ר הוועדה השופט סלים ג'ובראן, ניסה שוב ושוב להרגיע את הרוחות, אך לשווא. זירת ההתגוששות תעבור עתה לבית המשפט העליון, אשר לפני כשנתיים הפך החלטה זהה של וועדת הבחירות המרכזית בעניין זועבי, וב-2003 הפך החלטה דומה לגבי מרזל אשר התמודד אז ברשימה עצמאית.

קרא עוד:

[postim]

השופט ג'ובראן אמר בתחילת הדיון כי הוא "מקווה שנעשה מעשה היסטורי והדיונים יהיו מעודנים, אולי אפילו בחיוך האחד כלפי השני״, אולם דבריו ככל הנראה לא עשו רושם רב על הצדדים המתגוששים ועל הפוליטיקאים שראו בדיון הזדמנות לתעמולת בחירות ולגריפת קולות.

"בגלל זועבי הציעו פרס כספי על ראשי"

אחד הדוברים המרכזיים בעד פסילתה של זועבי היה שאדי חלול, נוצרי ישראלי הפועל לגייס את בני עדתו לצה"ל ונמנה על רשימת ישראל ביתנו. חלול סיפר כי זועבי איימה עליו אישית בפומבי כאשר בא לוועדה בכנסת להציג את ניסיונותיו לגייס ערבים לצבא. לטענתו אמרה לו זועבי, ״נראה אותך מגיע לכפר כנא לומר את הדברים האלה, תהיה גבר ותבוא לשם״. לדבריו, בגלל פעילותה של זועבי הוצע פרס כספי על ראשו, "אני מאויים, לא רוצה לומר מה הסכום כדי שאף אחד לא יתפתה״.

ח"כ זועבי הגנה בוועדה על דעותיה ואמרה כי היא אינה מבינה כלל מדוע היא המועמדת לפסילה ולא נציגי הימין: "יצאתי בתוקף בנחישות נגד הרג אזרחים באשר הם, נגד חוקים גזעניים. מדוע לא אלה שעודדו להרג, להרס, שעשו גזלה של אדמות, שביקשו להצית אזרחים בעזה, מדוע הם לא עומדים שם? צריך לעצור את הגזענים האלה, אנחנו לא עורכים טקסי הסתה ונקמנות כמו שאתם עושים יום יום לחברי הכנסת הערבים".

זועבי הצהירה כי בחרה במאבק בלאומנות הישראלית במקום בהתרפסות בפניה. "לא אחזור מהעמדות שהבעתי נגד המצור והכיבוש, אני גאה בפעולתי הפרלמנטרית שאתם לא מעוניינים לדעת עליה, אני גאה בצעירים שיוצאים להפגין למען חיים בכבוד, אני גאה בחברי הרשימה המשותפת שעומדים בנחישות לא רק מול הגזענות אלא גם מול השטחיות הפופוליסטית הזולה והרדודה שרואים פה". היא הכריזה כי גם הדיון על פסילתה אינו דיון עליה אישית אלא על ייצוג המאבק הערבי כולו.

"זועבי טרוריסטית עם דם על הידיים, מקומה בכלא"

נציג הליכוד יעקב מצא התפרץ לעבר זועבי וקרא "הדם של החיילים שלנו על הידיים שלך ואת עומדת פה וצוחקת". גם נציגי ישראל ביתנו קראו לעברה קריאות וטענו כי מקומה בכלא עם חבריה המחבלים. "היא מרחיקה, היא מסיתה והיא לא מייצגת, ואנחנו צריכים לעביר כאן מסר חד וברור, שחייבים לשים קו אדום", אמר ח"כ אלכס מילר מישראל ביתנו.

קלפי בחירות 2015"הזדמנות לתעמולת בחירות". הקלפיות בדרך לנציגויות בחו"ל

נגד מרזל נשמעו טענות 'המטה למאבק בגזענות' כי הוא פעל לאורך שנים כפעיל מרכזי בתנועת כ"ך, והוא מעולם לא נקט כל צעד פומבי שיש בו כדי להתנער מדרכה של התנועה שהוצאה אל מחוץ לחוק.

מרזל עצמו אמר לאחר הפסילה כי אילו העתירה היתה מוגשת בהליך משפטי אזרחי ולא פוליטי, היא היתה נדחית על הסף. "יש לי תעודת הכשר הכי גדולה מכולם – צוות בפרקליטות שיושב לאסוף עלי חומר ואם 25 אחרי שחוק הגזענות עבר, בין היתר בשבילי, אבל אפילו פעם אחת לא הוגש נגדי כתב אישום".

התמודדותה של זועבי נפסלה במערכת הבחירות הקודמת ברוב של 19 תומכים מול 9 מתנגדים, אולם זו עתרה לבית המשפט העליון, אשר הפך את ההחלטה פה אחד בהרכב מיוחד של תשעה שופטים. עמדתו של יו"ר הוועדה, שופט בית המשפט העליון סלים ג'ובראן, היתה אף היא נגד הפסילה, וכפי הנראה גם הפעם תוכשר לבסוף התמודדותה של זועבי בידי שופטי העליון.

הכתבות המעניינות ביותר

0 תגובות

  1. הצבעתם של חברי הועדה צפויה לפי השתייכותם , אבל איך הצביע סלים ג'ובראן לגבי זועבי ולגבי מרזל?
    גזענים יגידו שהוא בטח היה בעד זועבי שפועלת לחיסול ישראל ונגד צרזל שאוהב את היהודים , כי בעיני גזענים שופט ערבי ינצל את תפקידו לתמיכה בכל דבר מרושע שנגד המדינה .
    אבל מי שלא גזען , ודאי רוצה לדעת איך ג'ובראן הצביע.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו