מתווה הגז אושר; נתניהו: "כשאני רוצה להשיג משהו, אני משיג אותו"

59 ח"כים תמכו בהחלטת הממשלה ו-51 התנגדו • יו"ר הכנסת הודיע בתום הדיון כי הממשלה משכה את הדיון וההצבעה על העברת הסמכויות מידי השר דרעי • שר האנרגיה הזהיר: "ללא פיתוח לוויתן נהיה מדינת חלם שפספסה הזדמנות; זה נושא גדול מהפוליטיקה"

מתווה הגז, המסדיר את היחסים בין המדינה לשותפויות הגז וקובע את כללי הרגולציה ולוחות הזמנים להפקת הגז הטבעי הקבור עמוק בקרקעית הים, הובא היום לאישור מליאת הכנסת, ואושר בידי 59 ח"כים לעומת 51 ח"כים שהתנגדו.

ההצבעה על העברת סמכותו של שר הכלכלה המוקנית לו מכוח סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים – לבטל את החלטתו של הממונה על ההגבלים להכריז על שותפויות הגז כעל הסדר כובל – אל הממשלה, נדחתה הבוקר בשנית למועד בלתי ידוע, כפי שאירע לפני יותר מחודשיים – אז הובך ראש הממשלה קשות כשלא הצליח לגייס רוב וההצבעה בוטלה ברגע האחרון.

קרא עוד:
[postim]

ראש הממשלה אמר עם אישור המתווה כי ״זה יום גדול למדינת ישראל. אני מחוייב להביא את הגז לכלכלת ישראל, את מאות המיליארדים לחינוך, לרווחה ולבריאות של אזרחי ישראל ואת עשרות המיליארדים להשקעות ומקומות עבודה.

"שיפרנו את המתווה, העברנו אותו בממשלה והעברנו אותו היום ברוב מוחץ בכנסת. יש עוד מכשול אחד אבל כשאני רוצה להשיג משהו, אני משיג אותו. יהיה גז לישראל. אני רוצה את זה לאזרחי ישראל, להורדת יוקר המחייה, להזרמת כסף עצום לקופת המדינה, לביטחון אנרגטי. הדבר הזה יושג, אנחנו מתקדמים צעד אחר צעד ומסלקים מכשול אחר מכשול".

לעומת הקריאות הרבות שנשמעו מכיוון ספסלי האופוזיציה, שחבריה קראו לנתניהו 'עובד של חברות הגז', השיב ראש הממשלה: "אמרו לנו בהתחלה: לא רואים את המתווה. אז פתחנו את המתווה. אמרו לנו לשפר אותו, שיפרנו אותו. אמרו לנו להביא אותו לממשלה, הבאנו ואישרנו. אמרו לנו להביא אותו לכנסת ואישרנו אותו ברוב קולות. עכשיו נותר עוד מכשול אחד ואנחנו נתגבר עליו כי זה הדבר הנכון לאזרחי ישראל״.

שטייניץ: עלות העיכוב בתמר- עשרים מיליארד

בפתח הדיון הבוקר, סקר שר האנרגיה יובל שטייניץ את עיקרי המתווה ואמר כי הממשלה מצפה לקבל את תמיכת הכנסת שיש לה גם ערך כלכלי חשוב כי שוקי העולם מסתכלים עלינו. מאגרי לוויתן כריש ותנין יכלו כבר להכניס לקופת המדינה עשרות מיליארדים. חמש שנים ושלושה חודשים חלפו מאז גילוי לוויתן ולא קרה מאום. אוצר הטבע הזה עדיין נח לו כאבן שאין לה הופכין בעומק הים התיכון. במקום להשיק מתווה שיאפשר פיתוח מהיר שלו, היינו עסוקים בריבים וויכוחים בין רגולטורים. עלות העיכוב בתמר- עשרים מיליארד ₪".

המתווה קובע תנאים והתחייבות לפיתוח לוויתן. המתווה כולל שינוי מבני בתמר, וחברת דלק תידרש למכור את כל אחזקותיה תוך שש שנים."מטרת המתווה היא שחברות בינ"ל יחזרו לחפש כאן גז. לפי הסקרים שבידינו יש עוד כמויות גז ניכרות ובוודאי גם נפט שממתינות לגילוי במים הכלכליים שלנו. וזה הכי טוב מבחינת המונופול והביטחון האנרגטי שלנו" אמר השר שטייניץ.

לאחר נאומו של שר התשתיות יובל שטייניץ, שהציג את המתווה, עלו ח"כים רבים לדון בהחלטת הממשלה, ותקפו את המתווה ואת מקדמיו. יושב ראש האופוזיציה יצחק הרצוג אמר כי "ההתנהלות בנושא הגז היא דוגמה קלסית להתנהלות הממשלה בשנים האחרונות רק טריקים ושטיקים. העיקר לא להנהיג ולא לעמוד מול הציבור בכנות. לא יכול להיות שאתה לא מבין מה אומר לך שר הכלכלה והממונה על ההגבלים העסקיים ושר האוצר והרוב בכנסת".

."לא יכול להיות שאתה לא מבין מה אומר לך שר הכלכלה". דרעי, בדיון היום 
(צילום: יונתן זינדל-פלאש 90)

הרצוג אמר כי הוא בעד הגז אבל את המתווה יש לכתוב מחדש, להוריד את המחיר, לייצר תחרות אמיתי או פיקוח אמיתי ולא ישראבלוף. "איך ייתכן שהפיקוח נשמט ממאות שעות דיונים?" הוא פנה לנתניהו ואמר: "אתה לא שותף של חברות הגז. אתה אמור לייצג את האסרחים ולדאוג לאינטרסים של הציבור".

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין הודיע בתום ההצבעה שהממשלה משכה את הדיון וההצבעה על החלטת הממשלה להעביר לממשלה את הסמכות הנתונה לשר הכלכלה לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, בכל האמור בפעולות הנדרשות לשם הגדלת כמות הגז המופקת משדה "תמר" ולשם פיתוח מהיר של שדות הגז הטבעי "לוויתן", "כריש", "תנין" ושדות גז טבעי נוספים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו