הוועדה הישראלית לאנרגיה אטומית סבורה שהסכם הגרעין טוב לישראל

גורם המעורב בפרטים אומר כי אין כל משמעות לסעיף הנותן לאיראן התרעה של 24 ימים בטרם ביקור הפקחים, משום שהאמצעים הטכנולוגיים – אשר חלקם סופקו בידי ישראל – מאפשרים שחזור מדויק של כל הפעילות, גם שנים אחורה

בניגוד מוחלט לעמדתה המוצהרת של ממשלת ישראל והעומד בראשה, בנימין נתניהו, בוועדה לאנרגיה אטומית – הגוף המקצועי האחראי על תחום הגרעין בישראל, סבורים שהסכם הגרעין בין איראן למעצמות הוא טוב לישראל וימנע מהרפובליקה האסלאמית להשיג נשק גרעיני.

על פי עמדת הוועדה, שהובעה בדיונים סגורים ונחשפה על ידי העיתונאי חיים לוינסון ב'הארץ', ההסכם עצמו מוביל את איראן הרחק מתכנית הגרעין הצבאית שלה והוא בעל מנגנוני פיקוח טובים ויעילים, אשר יאפשרו למעצמות ולאו"ם לוודא שההסכם מקוים במלואו.

ב'הארץ' מצוטט מקור אשר "בקיא בעמדת הוועדה לאנרגיה אטומית", שלדבריו בוועדה סומכים על יכולות הניתוח והמעקב של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אחרי פרויקט הגרעין האיראני, כך שאם האיראנים יפרו את ההסכם, ניתן יהיה לגלות זאת בקלות.

קרא עוד:
[postim]

לדברי הגורם, בשנים האחרונות ישראל השקיעה משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיות לאיתור וניתוח פעילות גרעינית. ישראל היא מהמדינות המובילות בעולם בתחום, והיא מעמידה את הידע שברשותה למעבדות המחקר של סבא"א הנמצאות בעיירה הסמוכה לווינה.

הוא הוסיף כי אין שום משמעות לסעיף הנותן לאיראן התרעה של 24 ימים בטרם ביקור פקחי סבא"א באתרי גרעין או כאלה החשודים בפעילות גרעין – מפני שלמעשה, בידי הסוכנות מגוון אמצעים טכנולוגיים המאפשרים שחזור מדויק של אופי הפעילות הגרעינית, גם שנים אחורה.

יש לציין כי עם זאת, כגוף מקצועי, התייחסות הוועדה נוגעת רק להיבטים הטכניים של ההסכם ולא למשמעויות המדיניות, הכלכליות והגיאו-פוליטיות הנובעות ממנו. כזכור, אחת מטענותיה המרכזיות של ישראל נגד ההסכם הייתה שהוא יכניס לקופתה של המדינה מפיצת הטרור מאות מיליארדי דולרים בשנה, עם הסרת הסנקציות שהטילה עליה מועצת הביטחון.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו