האם מנהרות הרכבת לירושלים בסכנת קריסה? ועדת הכלכלה דנה בענין

בחודשים האחרונים דווח על קריסתן של כמה מנהרות בתוואי הרכבת ועל הימצאותן של 33 מהן בסכנת קריסה • העלות המשוערת של התיקון נעה סביב ה-14 מיליון ש"ח • איום בפניה למבקר המדינה

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל (המחנ"צ) קיימה היום ישיבת מעקב אחר מסקנות הבדיקה של קריסת מנהרות הקו המהיר של הרכבת לירושלים, לאחר שחברי הוועדה ביקרו בתוואי לפני מס' חודשים.

יו"ר הוועדה ח"כ כבל הזכיר, כי בתחילת השנה קיימה הוועדה דיון מיוחד לנוכח הדיווחים על ליקויים בהקמת המנהרות בקו הרכבת המהיר ירושלים-תל אביב, בהמשך לסיור שערכה במנהרות. באותה ישיבה דרש היו"ר כבל לבדוק את כל המנהרות בהן התגלו סדקים ואת המנהרה שקרסה, ובעקבות כך הודיע מנהל אגף הרכבות במשרד התחבורה כי כל המנהרות ייבדקו. בדיון היום התנהל קרב גרסאות בין נציגי רכבת ישראל לחברת שפיר. בעוד שנציגי הרכבת טענו כי החברה מטפלת בכשלים ומבצעת את התיקונים שנדרשו בדוח, לטענת שפיר התיקונים לא תואמים את המלצת הבדיקה החיצונית, מסכנים את המנהרה הראשית ויגרמו לעיכוב של שנה בהפעלת הקו. היו"ר כבל הודיע כי יפנה למבקר המדינה כדי שיבדוק את תהליכי קבלת ההחלטות ואמר: "הדבר הכי חשוב הוא הבטיחות, ואם שואלים אותי אם הכל בסדר ואפשר להיות רגועים – אז התשובה היא לא".

ח"כ רועי פולקמן החבר בוועדה התייחס לטענותיה של ח"כ לביא מ'יש עתיד' החברה גם היא בוועדה, כי בניגוד לנאמר ע"י הנהלת רכבת ישראל כי עלות תיקון הליקויים יעמוד על כ-14 מיליון ש"ח, כי על פי המידע שהיגיע לידיה עלות התיקון יעמוד על 50 מיליון, ואמר כי "14 מיליון שקל או 50 מיליון שקל הם בטלים בשישים לעומת פרויקט בתקציב של 7 מיליארד שקל". היו"ר כבל העיר כי מעבר לעלות התקציבית הבעיה היא בטיחותית ומה נעשה כדי לטפל בבעיה.

לפני מספר חודשים נחשף לראשונה ב'דה מרקר' כי בחודש אוקטובר קרסה מנהרת שירות, אחת מעשרות שפרוסות לאורך תוואי הרכבת, שנועדו לשמש עבור חדרי החשמל והבקרה וכן לצרכי חזוקה או מילוט בשעת חירום, ואשר נחפרו בעלות כוללת של שני מיליארד שקלים בשנים האחרונות. במנהרות דומות נמצאו סדקים, ושני הקבלנים בפרויקט, חברת שפיר וחברה נוספת מאיטליה, קראו להשבתת העבודות כולן, והטילו את האשמה בפרויקט על המתכננת – רכבת ישראל.

ראש מנהלת הקו המהיר לירושלים ברכבת ישראל, דרור סופרו, אמר כי הרכבת מסרה את עמדתה לצוות הבדיקה ועמדתה התקבלה בצורה חלקית. הוא הוסיף כי בעקבות הדוח נקבעה תוכנית לתיקון המנהרות והרכבת מבצעת אותה.

לדברי סופרו, הדוח קובע שהמצב אחרי התיקון הוא בטיחותי. סמנכ"ל הרגולציה ברכבת, עו"ד דן לנדאו המייצג גם הוא את רכבת ישראל, הוסיף כי השאלה על חלוקת האחריות בין שפיר המבצעת את העבודות בפועל, לרכבת תתברר בבית המשפט וכי הנהלת הרכבת מבחינתה, מבצעת את עבודתה בדיוק כפי מה שנאמר בדו"ח.

עם זאת, המהנדס הראשי של חברת שפיר, אבי פנטורין, טען כי יש צורך לתקן 33 מנהרות וכי אין מנוס מעיכוב משמעותי בלוח הזמנים של כשנה לפחות.

לדבריו, עלויות התיקון יסתכמו בכמה עשרות מיליונים ותהייה לכך השפעה גם על עלויות האחזקה של המנהרות. "התיקון לא יעמוד בלחצי המים והסלע הקיימים. הרכבת בנתה תכנון ומתיימרת לעשות תיקונים לפי ההמלצות, אך אם ועדת הבדיקה הייתה רואה מה שמבוצע בשטח היא הייתה עוצרת את זה ומעירה הערות. התיקונים במנהרות המקשרות פוגעים במנהרה הראשית ומסכנים אותה", הבהיר פנטורין.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו