הצעה"ח: בניה פלסטינית בלתי חוקית לא תקבל חסינות בינלאומית

בשנים האחרונות מתרבים יותר ויותר הדיווחים על בניה פלסטינית שאיננה חוקית בחסות האיחוד האירופי, מה שמעמיד את אותם מבנים תחת סיווג של 'חסינות בינלאומית' - ח"כ פורר: "לא ניתן להסתתר מאחורי 'חוק חסינות מדינות זרות' כדי לבצע את עבירות הבנייה הללו"

חבר הכנסת עודד פורר מישראל בתינו מתכוון להגיש בקרוב הצעת חוק שיביא לאכיפת הבניה הבלתי חוקית בקרב האוכלוסיה הפלסטינית.

בעוד מדינת ישראל מעלימה עין זה שנים מתופעת הבניה הבלתי חוקית ההולכת וגוברת בקרב האוכלוסיה הפלסטינית, הרי שבשנים האחרונות מתרבים יותר ויותר הדיווחים על בניה פלסטינית שאיננה חוקית בחסות אירופאית.

המדובר בבתים פלסטיניים שנבנו בתוך שטחי C, שטחים הנמצאים תחת שליטה וריבונות ישראלית מלאה, כך שאין מניעה חוקית לאכוף את חוקי התכנון והבניה גם באזורים אלו.

ח"כ פורר מסביר: "הצעת החוק נולדה בעקבות טיפול שלנו בכנסת מול בבנייה בלתי חוקית בשטחי C שהם בשליטה אזרחית מלאה של ישראל. בסיור של השדולה למען ארץ ישראל ליד מעלה אדומים ראינו המון מבנים בלתי חוקיים ששמו עליהם את סמל האיחוד האירופי, מה שמקשה עלינו לאכוף עליהם את חוקי הבנייה הבלתי חוקית כי הם טוענים לחסינות בינלאומית".

פורר מסביר את משמעות 'החסינות הבינלאומית' אותה מבקשים הפלסטינים להשיג, "חוק החסינות של מדינות זרות מעגן את היכולת שלהם לעמוד מול תביעות בנושאים שונים. נושא הבנייה הבלתי חוקית נתון לפרשנות, אם כלול בחסינות או לא כי זה פלילי, כדי להקל על הרשויות לאכוף את החוק ביקשתי להוסיף תיקון לחוק חסינות מדינות זרות, שהוא לא יחול על בניה לא חוקית, ומאותו רגע לא ניתן יהיה לטעון שלא ניתן לפעול נגד המבנים הללו בגלל החסינות הבינלאומית".

חבר הכנסת פורר מתייחס לסברה כי היות וביו"ש הריבונות הישראלית מוגבלת הרי שהחוק אותו הוא מבקש לקדם, לא יוכל להיאכף הלכה למעשה ואומר כי מדובר בתירוצי סרק משום ש"בסופו של דבר השגרירות של האיחוד האירופי יושבת ופועלת בתוך מדינת ישראל והעברת המבנים צריכה להתבצע בשטחה הריבוני של ישראל".

אין ספק מטעים פורר כי החוק יאפשר לרשויות שלנו לפעול מול הבניה הבלתי חוקית, ומסביר את ההיגיון שבדבריו, "הרי הקראון שהאיחוד האירופי שם ליד מעלה אדומים הגיע דרך נמל אשדוד או אזורים שבדרך. העניין הזה יאפשר כלים משפטיים למאבק משפטי נגד התופעה המכוערת שמתבצעת בניגוד להסכמים שנחתמו מול הפלשתינים ובמסגרת הסכמי אוסלו המפורסמים".

הצעתו זו של פורר אמורה לחול גם על בנייה בלתי חוקית שכבר קיימת בשטח ולא רק על בנייה חדשה. "לא ניתן יהיה להסתתר מאחורי חוק חסינות מדינות זרות כדי לבצע את עבירות הבנייה הללו. זה כלי נוסף במכלול הכלים למנהל האזרחי לאכיפת בנייה בלתי חוקית בשטחי C. זה נושא שגם ועדת השמנה של ועדת חוץ וביטחון וגם המינהל האזרחי עוסקים בו. אנחנו בסך הכול נותנים להם כלי נוסף לשם כך", אומר פורר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו