פינוי עמונה התחיל: חסימות צירים וחלוקת צווים לתושבים

עמונה נופלת שנית: פינוי היישוב התחיל בחסימת הצירים המובילים ליישוב, כאשר כוחות חוסמים את הכניסה למקום למי שאינו מתגורר בעמונה • המועצה האזורית: "בזמן הקרוב צפוי להתחיל פינוי עמונה" • דו"צ: "הצבא נערך לפינוי היישוב עמונה בהתאם להנחיית הדרג המדיני"

שנית עמונה לא תיפול? אולי יש מי שעדיין אופטימי אך בינתיים כוחות הביטחון בשטח התחילו בפעולות לקראת פינוי בפועל, שעל פי הודעת צה"ל והודעת המועצה האזורית, אמורה להיות בזמן הקרוב. בשעות הצהריים חסם דחפור את הציר המוביל ליישוב והשוטרים בודקים כי רק תושבי היישוב נכנסים למקום. שאר הצעירים שהגיעו לתמוך במפונים, מורחקים מהאיזור.

"תושבי בנימין, בזמן הקרוב צפוי להתחיל פינוי עמונה", נמסר בהודעה לכל תושבי מטה בנימין. "בזמן הקרוב יתחילו חסימות על ציר 60 בין סינג'יל למעבר מכמש. לקראת תחילת הפינוי תתאפשר תנועת רכבים רק לתחבורה ציבורית, הסעות תלמידים של החל"פ ולתושבי עפרה, עמונה, גבעת אסף ובית אל רק עם הצגת תעודות זהות. אנא סעו בדרכים חלופיות והצטיידו בתעודות זהות. יש להתקשר למוקד רק בשעת חירום".

אתמול הציב צה"ל "צו מבנים בלתי מורשים" בכניסה ליישוב, שבו נאמר כי "לאחר 48 שעות לא ייכנס אדם לתחום ולא ישהה בו. לאחר 48 שעות, כל אדם השוהה בתחום, חייב לצאת אל מחוצה לו". בנוסף נכתב בצו כי "בעליו, או מחזיקיו של כל רכוש המצוי בתחום ההכרזה, חייב להוציאו אל מחוצה לו, הכול בכפוף לאמור בצו בדבר מבנים בלתי מורשים".

מדובר צה"ל נמסר כי "הצבא נערך לפינוי היישוב עמונה בהתאם להנחיית הדרג המדיני. כחלק מהיערכות זו פורסם היום במרחב עמונה צו לתיחום מבנים בלתי מורשים. הצו נועד כדי לאפשר פינוי של תשתיות ורכיבים נוספים בשטח המאחז לגביהם לא הוצאו צווי הריסה. יש לציין כי הצו מוסיף על הסמכויות הקיימות ביחס לפינוי המאחז ואינו גורע מהן. נציין כי הצו אינו מונע את מימוש מתווה עמונה".

563

נראה כי התושבים השלימו עם הפינוי הקרוב ומנסים לפחות למנוע את חילול בית הכנסת במקום. במכתב ששלח רב עמונה, יאיר פרנק, לראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא ביקש ממנו "להחריג את המבנים". בין היתר כתב הרב פרנק: "בפגישה שנערכה איתך ביקשתי באופן אישי להחריג את המקווה בעמונה ואת בית הכנסת, לבל ייהרסו. בקשה זו נכללה בסיכום שבין היישוב לבין באי כוחך. כמו כן, בפגישה נוספת החולט שיעשה כל מאמץ להימנע מכך".

עוד כתב פרנק כי "חל איסור חמור מהתורה להרוס בית כנסת. מהסיבות הללו נמעה המדינה מלהרוס בתי כנסת בגוש קטיף וצפון השומרון". הוא הציע לפנות ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה לאשר לאטום את מתחם בית הכנסת כפי שנעשה במקרים דומים בעבר.

755534301002949801258no

התגובות במערכת הפוליטית: שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) אמר כי ״הודעת צה״ל לתושבי עמונה פשוט שערורייתית. הרי שופטי בג״צ דנים על עמונה עוד שעה והפרסום המקדים לא מועיל – בלשון המעטה – להרגעת הרוחות". השר איוב קרא (הליכוד) אמר כי "היחס לתושבי עמונה צריך להיות מתוך הערכה וכבוד והמון רגישות לחלוצים האמיתיים שאהבת הארץ ויישוב ארץ ישראל חרוט בליבם, ומתוך כך התיישבו בעמונה והפריחו את השממה. אני אפעל בתוך הממשלה למען התושבים ולמען ההתיישבות כולה".

כוחות גדולים של צה"ל ומשטרה נפרסו בשטח הישוב עמונה ומחוצה לה. כמו כן, כוחות מג"ב ומשטרה נפרסו בשטחים הפתוחים שבאזור הישוב עמונה. "יש כאן כוחות גדולים בתוך הישוב. גם משטרה וגם חיילים", אמר תושב הישוב בשיחה עם הקול היהודי. "יש כאן טיוליות, רכבי משטרה וכוחות נוספים".

רגע האמת של עמונה: "תוך יומיים עליכם להתפנות מהבתים"

במקביל, בשעה 15:00 החל בבג"ץ הדיון בדבר העתירה שהגישו בעלי הקרקעות הפלסטינים באמצעות ארגון "יש דין" נגד מתווה הפינוי. אתמול הגישה המדינה את תגובתה לעתירה וטענה כי יש לדחות אותה, ולאפשר את יישום המתווה. בתגובתה, מסרה המדינה כי "מדובר באירוע נפיץ ובעל השלכות מיוחדות וקיים אינטרס ביטחוני רב משקל בהשגת פתרון שיאפשר פינוי בהסכמה של עמונה".

העותרים, באמצעות ארגון "יש דין", מבקשים לבטל את המתווה בטענה כי הוא איננו חוקי. "50 שנה צה"ל נמצא באזור ומעולם הדבר לא נעשה", כך אמר עורך הדין שלומי זכריה מ"יש דין". השופט סלים ג'ובראן אמר: "המתווה הזה מטריד אותי בגלל זמניותו. אין יותר קבוע מהזמני והתכנון הוא לשנתיים, אבל אי אפשר לדעת אם ייקח חמש או שש שנים. זה לא נעים שכל כמה שנים משפחות עם ילדים יעברו ממקום למקום אז היה רצוי שההסדר יהיה קבוע ולא זמני. מדוע שההסדר לא יהיה באדמות מדינה? כי אז אפשר למנוע חיכוכים".

5f0054ee-9f75-4d0e-ac35-82731c0bc41c-1067x800

מתווה עמונה ביקש להסדיר בנייה עבור חלק מהמפונים באמצעות פירוק שותפות בשלוש חלקות באדמות סילוואד. אך בג"ץ הוציא צו ביניים לבקשת העותרים, שטענו כי אלו אדמותיהם הפרטיות ולא ניתן ליישב עליהן את המתנחלים. בהחלטת בג"ץ נכתב: "ניתן בזאת צו ביניים-ארעי המורה למשיבים להימנע מהוצאה לפועל של פירוק השיתוף בחלקות 30-29-28 בגוש 21 באדמות הכפר סילוואד, לרבות מימוש מלא או חלקי של ההודעה על נטילת חזקה מיום 9.1.2017, וכן להימנע מבנייה בחלקות העותרים, לרבות בניית תשתיות, הכשרות שטח וכן כל פעולה אשר משנה את מצב השטח הקיים – כל זאת, עד למתן החלטה אחרת".

מנכ"לית יש דין, עו"ד נטע פטריק: "בעלי האדמות הפלסטינים עתרו לבג"ץ כדי למנוע השתלטות בלתי חוקית על אדמותיהם ולמנוע את העסקה המושחתת בין המדינה לאנשי עמונה. אנו מברכים על הצו שניתן ומאמינים שבית המשפט לא ייתן יד לפתרון עוול אחד באמצעות עוול שני".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו