האמנה החדשה של חמאס: נגד ציונות, לא נגד יהדות

באמנה החדשה של ארגון הטרור העזתי, הנחשב למרוכך יותר, נכתב כי "היהודים לא אויב", ומצד שני "הציונות היא סכנה לעולם". חמאס מכיר ב"הקמת מדינה בגבולות 67' כקונצנזוס לאומי", אך מבהיר כי "שלום שיהיה מבוסס על אי-צדק ידרוש את המשך ההתנגדות"

אמנת חמאס החדשה, שצפויה להיות מוכרזת באופן רשמי בימים הקרובים, נחשפה היום במלואה בעיתון הלבנוני "אל-מיאדין". המסמך, שעיקריו הודלפו כבר בחודש שעבר על ידי בכירים בארגון הפלסטיני לעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כולל 12 ראשי פרקים ו-41 סעיפים, הנוגעים לסוגיות כמו פעילותו הפוליטית של הארגון, שאלת ירושלים, היחס ל"פרויקט הציוני", זכות השיבה וסוגיית ירושלים. ראש הלשכה המדינית חאלד משעל צפוי להכריז בימים הקרובים באופן רשמי על האמנה החדשה בדוחא, בירת קטאר, לצד בכירים נוספים בארגון.

ההבדלים המרכזיים בין הנוסחים נוגעים להגדרת "האויב" של הארגון, המבוסס ברצועת עזה, ולחזון המדיני בנוגע לפתרון הסכסוך. באמנה, מדגיש הארגון כי הוא "מבדיל בין היהודים, עם הספר, והיהדות כדת, לבין הכיבוש והפרויקט הציוני". באמנה מובהר כי "הסכסוך הוא לא עם היהודים בשל דתם, וחמאס יתנגד לכל מי שינסה לפגוע בעם הפלסטיני ובזכויותיו, ללא קשר לדתו, ללאומו או לזהותו".

"הפרויקט הציוני" מוגדר "גזעני ותוקפני, מבוסס על שלילת זכויות הזולת, ועוין לעם הפלסטיני ולשאיפותיו לחירות, לשחרור, לשיבה ולהגדרה עצמית". על פי האמנה, "הישות הישראלית היא בסיסו של הפרויקט הציוני, שאינו מהווה סכנה רק לעם הפלסטיני, אלא עוין לאומה הערבית והאסלאמית, ומהווה איום ממשי לה, ומסכן את השלום ואת הביטחון העולמיים".

"תנועת חמאס מגנה פגיעה באדם כלשהו על בסיס שיוכו הלאומי או הדתי, ומאמינה שהבעיה היהודית ו'האנטישמיות' והפגיעה ביהודים היא תופעה שקשורה בעיקר להיסטוריה האירופית, ולא בהיסטוריה הערבית או המוסלמית", צוין בהמשך. "התנועה הציונית, שהאנטישמיות הייתה הסיבה להקמתה, הייתה יכולה לכבוש את פלסטין תחת חסות הקולוניאליזם המערבי", עוד נכתב, בהוספת הטענה כי אותו קולוניאליזם "חייב להיעלם מפלסטין".

Members of the Ezzedine al-Qassam Brigades, the military wing of the Palestinian Islamist movement Hamas, attend a memorial in the southern Gaza Strip town of Rafah on January 31, 2017, for Mohamed Zouari, a 49-year-old Tunisian engineer and drone expert, who was murdered at the wheel of his car outside his house in Tunisia in December 2016. The armed wing of Hamas said that the Jewish state was responsible for the murder in eastern Tunisia, of Mohamed Zaouari, described as a leader of the Islamist movement specializing in the development of drones. Photo by Abed Rahim Khatib/ Flash90 *** Local Caption *** ??? ???????? ???????? ????

האמנה קוראת לביטול הצהרת בלפור, תכנית החלוקה של האו"ם והסכמי אוסלו, ומדגישה כי "אין חלופה לשחרור פלסטין כולה, מהנהר עד הים, לא משנה כמה יימשך הכיבוש". עם זאת, חמאס מכיר ב"הקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 עם ירושלים כבירתה ושיבת הפליטים והעקורים" כ"קונצנזוס לאומי, שמשמעו לא כולל הכרה בישות הציונית או ויתרו על זכויותיו של העם הפלסטיני".

"תנועה חמאס מבהירה כי שלום בפלסטין לא יכול להיות מבוסס על אי-צדק לעם הפלסטיני ועל הפקעת אדמות", נכתב, "כל הסדר על בסיס כזה לא יוביל לשלום. התנגדות ומלחמת קודש לשחרור פלסטין יישארו זכות לגיטימית, חובה וזכות לכל בני עמנו ואומתנו".

בסעיף הראשון של האמנה, מוגדר חמאס כ"תנועת שחרור והתנגדות לאומית פלסטינית אסלאמית, שמטרתה שחרור פלסטין והתנגדות לפרויקט הציוני, בהתייחסות לאסלאם כבסיס לעקרונותיה ולמטרותיה". בהמשך, מוגדרים גבולותיה של "פלסטין ההיסטורית, מנהר הירדן במזרח לים התיכון במערב, מראש הנקרה בצפון לאום א-רשראש בדרום, כיחידה שאינה ניתנת להפרדה, והיא אדמתו של העם הפלסטיני ומולדתו".

Members of the Ezzedine al-Qassam Brigades, the military wing of the Palestinian Islamist movement Hamas, take part in a rally marking the 29th anniversary of the founding of the movement on December 11, 2016, in Khan Yunis, in the southern Gaza Strip. Photo by Abed Rahim Khatib/Flash90 *** Local Caption *** ???? ???????? ???????? ??????? ??? ??????

"גירוש העם הפלסטיני מאדמתו והקמת ישות ציונית עליה לא שוללים את זכותו של העם הפלסטיני לאדמה כולה, ולא מעניקים לגיטימציה לזכותה של הישות הציונית לאדמה", מובהר בסיומו של סעיף 2 של האמנה. בסעיף 3 עוד מצוין כי "פלסטין היא ארץ ערבית מוסלמית, והיא אדמה מבורכת וקדושה, ויש לה מקום מיוחד בלבו של כל ערבי וכל מוסלמי".

בסעיף הנוגע לירושלים, נכתב באמנה כי "ירושלים היא בירת פלסטין, בעלת מעמד דתי, היסטורי ותרבותי ערבי, אסלאמי ואנושי, ובה המקומות הקדושים לאסלאם ולנצורית, בראשם מסגד אל-אקצא המבורך". עוד הובהר כי "לעם הפלסטיני ולאומה הערבית המוסלמית יש זכות קבועה עליה, ולא יהיה שום ויתור עליה או על חלק ממנה", ונוסח האמנה יוצא נגד "הפעולות לייהוד, להתנחלות ולזיוף העובדות" בבירה.

בנוגע למדיניות הפנים, חמאס מדגיש את חשיבותו של אש"ף כמסגרת לאומית שיש לשמרה, וקורא לכינון משטר דמוקרטי. כמו כן, באמנה הנוכחית חמאס מתנער מחלקו בתנועת "האחים המוסלמים", ששמה נשמט מהנוסח החדש. כמו כן, הארגון מבהיר את רצונו לפעול תוך "פתיחות למדינות האזור והעולם".

האם ישראל תפתח בדיאלוג עם חמאס בעקבות האמנה החדשה?

אחמד יוסף, בכיר בחמאס הדגיש כי "זכות השיבה של הפליטים מובטחת באמנה החדשה. באמנה החדשה תהיה הפרדה בין היהודים והשייכות הדתית שלהם מצד אחד לבין הכיבוש והפרויקט הציוני מצד אחר, שכן המאבק של התנועה יהיה נגד הכיבוש והתנועה הציונית בתוך פלסטין ולא נגד היהודים בכלל". אמנת חמאס הראשונה התפרסמה ב־1988, לאחר הקמת חמאס בדצמבר 1987, ומאז לא בוצעו בה שינויים. עם זאת, לנוכח ההתפתחויות הדרמטיות שהתרחשו במזרח התיכון, בשבועות הקרובים אמורה חמאס לעדכן אותה, כפי שהודיע ראש הלשכה המדינית חאלד משעל.

באמנה הישנה הדגישה חמאס כי "תנועת ההתנגדות האסלאמית היא תנועה אסלאמית שקוראת לשחרור פלסטין מהנהר עד הים, שורשיה אסלאמיים, והיא קשורה אידיאולוגית ורעיונית בתנועת האחים המוסלמים". עוד נאמר כי "המטרה היא לשחרר את אדמת פלסטין, שהיא חלק מהמולדת ההיסטורית הלאומית של הפלסטינים, ובירתה ירושלים". באמנה ההיא התייחסה חמאס למדינת ישראל כאל "פרויקט קולוניאלי מערבי ציוני" שמטרתו "לפלג את העולם האסלאמי ולגרש את הפלסטינים מאדמתם".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חייבים לומר שזה בזכות נטורי קרתא

למה ניקרא שמו ישמעאל?? כי בסוף הגלות הם עתידים לענות את ישראל עד שיעשו תשובה, וישמע האל את זעקתם ויושיעם. המבין יבין

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו