ליאת סינמן

דם התושבים הפקר: הלהבה שהבהילה את תושבי חיפה

תושבי חיפה היו עדים הערב שוב לפעילות מוגברת של הזרמת ושריפת גזים בלפיד של מפעל כרמל אולפינים. איגוד ערים מפרץ חיפה הודיע: עודכנו על התקלה, אין לוחות זמנים לסיום התקלה. המפעל בתגובה: הלפיד הינו אמצעי בטיחותי שנועד לשרוף גזים

צילום וידאו: טל שדה

הלפיד המתנוסס בחיפה בער בלילה האחרון שוב בעוצמה רבה, ובמקום נצפו להבות ענק ועשן. בחברת כרמל אולפינים המפעילה את המתקן הודו כי מדובר בתקלה, אך ציינו כי שריפת הגזים המוגברת – שגורמת ללהבה מוגדלת בלפיד – נועדה להגן על הסביבה. מדובר בפעם השנייה בה נראית פעילות מוגברת בלפיד: בתחילת השבוע הלהבות היו גבוהות עקב חידוש פעילות אחד המתקנים לאחר מספר ימי הפסקה.

"שוב להבות ענק ועשן, זאת כבר שגרה של תקלות", מחו התושבים שתיעדו את האירוע. איגוד ערים מפרץ חיפה עודכן כי מדובר בהזרמה מוגברת: "המפעל הוציא הודעה לעיתונות אבל אין לוחות זמנים לסיום התקלה. צוות של האיגוד ייצא למקום לעקוב מקרוב. האיגוד בקשר עם המשרד להגנת הסביבה והרשויות המוסמכות".

ד"ר רויטל גולדשמיד, צוות מחקר סביבתי של הציבור בחיפה, אמרה בתגובה: "בימים בהם נשקלת הקמת מועצה תעשייתית בחיפה אנחנו מקבלים הוכחה מדוע אסור לקעקע את התעשייה הפטרוכימית בחיפה אלא תחת זאת להרחיקה מרצפטור ציבורי. הלילה שוב נפלטים לאוויר כמויות אדירות של אתילן".

"מדובר בחומר שאיננו מנוטר ולכן אין לציבור ולרגולטור שום אפשרות לאמוד את מה שאנחנו נושמים הלילה בחיפה", הוסיפה. "לאחר שבוע של פליטות עודפות של נוקסים ממתחם בזן וכעת תקלה במתקנים, אנחנו מצפים מהגנת הסביבה לבחון את ההתנהלות הסביבתית הכושלת של המפעלים הפטרוכימים ולבצע אכיפה בלתי מתפשרת על מזהמים אשר פוגעים בבריאותו של הציבור החיפאי".

מכרמל אולפינים נמסר בתגובה: "בעקבות תקלה במתקן המונומרים בכאו"ל ישנה פעילות ערה של הלפיד. יש לציין שהלפיד הינו אמצעי בטיחותי שנועד לשרוף באופן יעיל עודפי גזים הנוצרים בעת פעילות תפעולית".

בעקבות אירועי אמש נמסר מעיריית חיפה: "זוהי עדות נוספת וחיזוק נוסף למאבקנו לצמצום גורמי הסיכון במפרץ חיפה והוכחה ניצחת למה אסור להעביר את מתחם בזן למועצה תעשייתית שתקטין את הרגולציה והפיקוח על המזהמים במפרץ ותאפשר להם לחמוק ללא דין וללא דיין. בדעתנו לנקוט יד ברזל נגד חריגות , רשלנות ואי עמידה בתקנים".

התושבים עצמם כועסים ובעיקר כבר אינם מאמינים כי יתרחש שינוי. עומר כרפס, תושב חיפה ואחד המתעדים של האירוע, אמר הבוקר כי "מה שראינו אתמול זה שגרה – לא תקלה חריגה. רק בשבוע האחרון פרסמה בזן מספר תקלות שונות שהביאו בחלקן לעלייה בפליטות, וחלקן לעלייה בניטור המזהמים. כמו שזה נראה עכשיו – מה שהיה הוא שיהיה".

בינתיים, תושבי האזור זועמים וקוראים לסגור את המפעל. "דם תושבי חיפה – הפקר, ממשלת ישראל מפקירה את תושבי המפרץ למוות ותחלואה ", אמר אביהו האן, יו"ר "הירוקים של חיפה". בנוסף קרא האן לכל תושבי חיפה והאזור "לצאת לרחובות, לסגור את העיר עד שממשלת ישראל תיקח את המושכות ותפעל מיידית לסגירת המפעל והוצאתו ממפרץ חיפה".

עו"ד גמילה ואקים הרדל, המנהלת את עמותת אזרחים למען הסביבה, מסבירה כי בעירה גדולה בלפידים של מפעלי בתי הזיקוק מתרחשת כתוצאה מתקלות ומשמעותה הזרמה חריגה של עודפי גזים ללא שריפה מלאה של החומרים. "אירועים כאלה הם לא תקלה. זאת השגרה, 'התקלות' האלה חוזרות על עצמן כל שבוע", אמרה הרדל והוסיפה: "זוהי עוד דוגמה לכך שהמשרד להגנת הסביבה אינו מנהל אכיפה אמיתית ואינו מטיל סנקציות מרתיעות נגד המפעלים אלא מעדיף להמשיך לבצע אכיפה בדרך המתפשרת והרכה".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

רק רואים אור וזהו שיראו איך זה קרה

מהבית שלי רואים את זה וזה קורה מלא פעמים אפשר גם להסריט סרטונים הרבה יותר יפים

לרכסימניק במקום להסריט תעשה משהו יותר מועיל אולי תפנה לגורמים שיכולים לטפל????
וכל זה במקום למצא כווני הסרטה יפים!

לרכסימניק
אולי תעלה באמת סרטונים נורמלים יותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו