טיוטה אוטומטית

Yonatan Sindel/Flash90

בצל הביקורת: פיקוד העורף הודיע שלא יתקיימו היום בדיקות סרולוגיות

המבצע יושהה ויוחזר לפעילות מחר • הבדיקות יתקיימו רק בערים שבהן נמצא שיעור של יותר מ-12% עם נוגדנים לקורונה • גורם צבאי: "להגיד שזה לא יעיל - זו חוכמת הבדיעבד. מי שהיתה לו ביקורת היה צריך לומר אותה בזמן אמת"

פיקוד העורף הודיע הלילה (רביעי) על עצירת מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים בגילאי 12-3, זאת על מנת להעמיק ולנתח את הנתונים שהתקבלו מ-262,000 הילדים שנדגמו. בפיקוד העורף הסבירו כי שיעור החיוביים בבדיקות נמוך משמעותית מההערכות ולכן ייתכן שהמבצע לא יוביל לקידום המטרה הראשונים – ילדים רבים שפטורים מבידוד.

אמש הודיעו בפיקוד העורף ובמשרדי הבריאות והחינוך כי הוחליט על שינוי מתווה מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים בגיל 12-3. והחל מהיום הבדיקות יתמקדו ברשויות ששיעור הנדגמים שנמצאו עם נוגדנים לנגיף הקורונה הוא יותר מ-12%. בנוסף אליהן, מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים יתקיים גם ברשויות שטרם נדגמו או שהמבצע החל בהן היום.

ההחלטה על מיקוד המבצע התקבלה לאור הנתונים שנאספו עד כה, במטרה לרכז את המאמץ ברשויות שבהן התגלה המספר המשמעותי ביותר של נדגמים עם נוגדנים.

ביקורת על הבדיקות הסרולוגיות: "לעצור – גורמות למדגרת קורונה ולא יעילות"

בימים האחרונים סופג מבצע הבדיקות שהחל השבוע ביקורת רבה. תקלות טכניות רבות שגרמו לעומס ועיכובים במוקדים גורמו לבכירי משרד הבריאות לשקול בשנית האם המבצע מזיק יותר מאשר מועיל.

המטרה של הבדיקות היא לבחון אם ילדים בגיל 3 עד 12 נדבקו בעבר בקורונה ובשל כך זכאים בתעודת מחלים ובפטור מבידודים, עם פתיחת שנת הלימודים. אך כאמור, הדרך הייתה מלאה בתקלות. ביום הראשון התרחשה תקלת תקשורת שהובילה את הצוותים לעצור את הבדיקות ולאחר מכן להמשיך אותן בכתיבה ידנית. ביום שני התקבלו תלונות בחלק מהמוקדים על מחסור בציוד ובכוח אדם.

מנתוני מפקדת אלון בפיקוד העורף עולה כי עד יום שלישי בבוקר בוצעו 154,962 בדיקות, ושיעור החיוביים מתוכן עמד על 5.7%, בעוד שבנתונים מהמגזר החרדי (שם הדיגום החל לפני שבוע וחצי) נמצאו 16.5% חיוביים. בתום הערכת מצב שהיו שותפים לה משרדי הבריאות, החינוך, השלטון המקומי וצה"ל, הוחלט למקד את הבדיקות ביישובים שבהם שיעור התחלואה שנמצא עד כה גבוה מ־12%.

גורם צבאי אמר ל'ישראל היום' בתגובה לביקורת על כך שתוכנית הדיגום צורכת משאבים רבים, אך אינה מביאה תועלת רבה: "להגיד שזה לא יעיל – זו חוכמת הבדיעבד. ההחלטה התקבלה על ידי משרדי הבריאות, החינוך והביטחון. מי שהיתה לו ביקורת היה צריך לומר אותה בזמן אמת כאשר ההחלטה התקבלה, ולא אחרי שעשינו פה מבצע אדיר, שעליו עבדנו יום ולילה בפרק זמן של שבוע".

ראש עיריית ירושלים משה ליאון מתח ביקורת על המבצע ובעיריית ירושלים מיהרו הבוקר להודיע על הפסקת הבדיקות הסרולוגיות בעיר, "בעקבות החלטת משרד החינוך ולאחר הערכת מצב אל תוך הלילה שהתקיימה בפיקוד העורף הוחלט על הפסקת הבדיקות הסרולוגיות לאלתר בכל רחבי הארץ. עיריית ירושלים מעדכנת כי היום לא יתקיימו בדיקות סרולוגיות בכלל ברחבי העיר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו