מאבקי כוח בין נתניהו לבנט הביאו לדחיית חוק ההסדרה בשבוע

את החוק העלו בבית היהודי על מנת להביך את נתניהו שבמפתיע החליט לתמוך בהצעה • היועמ"ש הבהיר כי לא יוכל להגן על החוק, ראש הממשלה החליט לדחות ההצבעה וליו"ר הבית היהודי לא נותר ברירה

גם כאשר מדובר בממשלת ימין, מתברר שחוק שיביא להסדרת ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, נתקל בקשיים כאלו ואחרים ובמאבקים פוליטיים ציניים על גבם של המתיישבים.

במפלגת הבית היהודי החליטו להעלות היום לדיון את הצעת חוק ההסדרה להצבעה בוועדת שרים לענייני חקיקה, בראשה עומדת שרת המשפטים איילת שקד, החברה במפלגה. במערכת הפוליטית העריכו כי מדובר בצעד שנועד להביך את ראש הממשלה אשר התנגד לחוק.

מטרתם הייתה להוכיח למתיישבים כי הבית היהודי, היא המפלגה הדואגת להתיישבות, ולא הליכוד. במפתיע, הודיע נתניהו בישיבת שרי הליכוד כי החליט להורות על תמיכה בהצעת החוק, במידה והוא אכן יעלה על ידי שקד לדיון בוועדה. בכך, ביקש נתניהו למנוע מבנט לעקוף אותו מימין.

במהלך הדיון על החוק בוועדת שרים לענייני חקיקה, הזהיר אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, את השרים מתמיכה בהצעה. הוא התריע בפני השרים על ההשלכות המשפטיות שעלולות להיות למהלך שכזה. יצויין כי גם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט הודיע כי החוק לא יעמוד במבחן בג"ץ.

מנדלבליט טען כי "אם חוק ההסדרה יעבור, אין טעם לבקש מבג"ץ ארכה לעניין עמונה". המשנה ליועמ"ש הוסיף כי עמדת הייעוץ המשפטי היא שהכנסת כלל איננה מוסמכת לחוקק את החוק, מאחר שהיא איננה הריבון בשטחי יו"ש אלא המפקד הצבאי.

בעקבות ההתנגדות המשפטית, ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את הדיון לשבוע הבא. כך, דקות ספורות לפני העלת החוק להצבעה, בתמיכת כל ראשי סיעות הקואליציה ובהתנגדותם של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד, החליט נתניהו על דחיית ההצבעה. ומה יהיה שבוע הבא? ללא החלטה משמעותית של ממשלת הימין לביצוע המדיניות בשמה נבחרה, הסיכוי של החוק – קלוש.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו