נשיא ונצואלה: "טראמפ הורה להרוג אותי; פוטין עוזר לנו בכל החזיתות"

ביהמ"ש בוונצואלה אסר על מנהיג האופוזיציה גואידו לצאת מהמדינה, והקפיא את חשבונות הבנק שלו. נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו הצהיר: "אני מוכן לשבת ליד שולחן המשא ומתן ולדבר עם האופוזיציה לטובת ונצואלה, השלום והעתיד שלה"

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו טוען כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הורה לממשלת קולוביה ולמאפיה להתנקש בו, כך על פי דיווחים בתקשורת ברוסיה. "ללא ספק טראמפ נתן הוראה להרוג אותי, אמר לממשלת קולומביה ולמאפיה הקולומביאנית להרוג אותי. אם משהו יקרה לי, דונלד טראמפ ונשיא קולומביה איוון דוקה אחראים לכך", אמר לרשת הרוסית RIA Novosti.

"אני תמיד מוגן על ידי העם הוונצואלי, יש לנו שירותי מודיעין טובים", הרגיע מדורו. בנוסף טען מדורו כי היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ון בולטון מנע מטראמפ להיות בקשר עם ממשלתו למרות נסיונות חוזרים ונשנים מצידו. "במשך כל השנים האלה ניסיתי במישור האישי", סיפר מדורו, "אך בולטון מנע מטראמפ מלהתחיל דיאלוג איתי. יש בידי מידע שהוא אסר על כך".

 

ישראל מצטרפת לארה"ב ותומכת במנהיג האופוזיציה בונצואלה

 

בולטון, אגב, הגיע שלשום לתדרוך בנושא בבית הלבן עם מחברת שבה היה רשום מה שעשוי להיראות כאיום כלפי קראקס: "5,000 חיילים לקולומביה". קולומביה היא שכנתה של ונצואלה, וכשבבית הלבן התבקשו להסביר את המשפט ענו: "כפי שטראמפ אמר, כל האופציות על השולחן". אחרי שנבחר לנשיא ארה"ב אמר טראמפ שהוא לא פוסל התערבות צבאית בוונצואלה נגד הממשלה הסוציאליסטית של מדורו.

בתוך כך, בית המשפט העליון של ונצואלה אסר על מנהיג האופוזיציה חואן גוואידו לעזוב את המדינה והקפיא את חשבונות הבנק שלו, זאת אחרי שארצות הברית ועשרות מדינות נוספות הכירו בו כמנהיג הזמני. בית המשפט נחשב לאחד ממעוזי התמיכה העיקריים של הנשיא הסוציאליסטי ניקולס מדורו, שבידודו הולך ומעמיק.

מייקל מורנו, נשיא בית המשפט שנשלט על ידי נאמני הנשיא ניקולס מדורו, קבע בהחלטתו כי גוואידו "מנוע מלעזוב את המדינה עד להשלמת חקירה נגדו". החקירה, נכתב, תיפתח נגדו כיוון ש"פגע בשלום הציבור". בית המשפט נעתר בכך לבקשת התובע הכללי של ונצואלה, טארק סאב, על בסיס האשמות שגוואידו סייע למדינות זרות להתערב בענייניה הפנימיים של המדינה.

גוואידו עצמו אמר כי בבקשת התביעה "אין חדש תחת השמש". עוד לפני פרסום החלטת בית המשפט, הוא פנה לשופטים ואמר כי משטרו של מדורו נמצא ב"שלב הסופי שלו" וכי "אל לכם להקריב את עצמכם עבור גוזל השלטון הזה וכנופייתו". במסיבת עיתונאים שערך, הוסיף גוואידו כי "אנחנו כאן. נמשיך לפעול ולעבוד כדי למנוע משבר הומניטרי".

 

דיקטטורה והיסטוריה של הפיכות: סיפורה של מדינה עם שני נשיאים

 

עם זאת, מדורו עדיין זוכה לתמיכתה של רוסיה, והיום הוא שב על כך שהוא מוכן לשיחות עם האופוזיציה "למען השלום והעתיד". בריאיון לסוכנות הידיעות הרוסית רי"א הוא ביקש את השתתפותם של מתווכים בינלאומיים בשיחות עם יריביו ואף הבטיח כי קראקס תשלם את כל חובותיה למוסקבה. עם זאת, אמר כי לא ייכנע לאולטימטומים להכריז על בחירות חדשות. "הבחירות לנשיאות יתקיימו ב-2025", אמר.

גוואידו קרא לתומכיו לצאת היום שוב לרחובות ולהפגין בדרכי שלום במשך שעתיים. לא ברור אם הוא ישתתף בעצמו במחאה, שבוע אחרי שהכרזתו על היותו הנשיא הזמני החריפה את המשבר הפוליטי במדינה שחווה קריסה כלכלית חסרת תקדים בהיסטוריה שלה. עתה הוא נתון לחקירת המשטר, אחרי שבית המשפט העליון אישר במהירות את בקשתו של התובע הכללי להטיל עליו מגבלות בשל צעדיו האחרונים.

 

ונצואלה: 26 הרוגים, הדיפלומטיים האמריקניים גורשו, חשש מהסלמה

 

ארצות הברית מזהירה את משטרו של מדורו מפני פגיעה בגוואידו, ובכירי הממשל, כולל הנשיא דונלד טראמפ בעצמו, אומרים כי "כל האופציות מונחות על השולחן" ברומזם לאפשרות של פעולה צבאית. ואולם, הלילה הביע ארגון של 14 מדינות האזור, המכונה "קבוצת לימה", את התנגדותו לכל התערבות צבאית חיצונית. הארגון, שבו חברה גם קנדה, הוקם ב-2017 כדי למצוא פתרון לוונצואלה.

 

לקראת הפיכה בוונצואלה: 13 הרוגים, 200 עצורים • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו