צילום: Tyler Merbler

שנה לקפיטול: בית הנבחרים האמריקאי עבר לידי ההמון הזועם למשך שעות

שנה בדיוק אחרי, 'חדשות JDN' חוזר ליום הדרמטי בוושינגטון, דקה אחרי דקה, בו ניסו תומכי הנשיא דאז טראמפ לשבש את בחירות הנשיא ביידן לתפקיד • מהנאום במתחם סמוך, ההסתערות, אובדן השליטה, הבאת המשמר הלאומי, והיריות

לפני שנה בדיוק, בתאריך ה-6 בינואר, פרצו אלפי בני אדם לבניין הקפיטול, הפרלמנט האמריקאי, מקום מושבם של הקונגרס והסנאט, פרעו ובזזו את המקום, בניסיון למנוע את בחירת ג'ו ביידן לתפקיד נשיא ארצות הברית ותקווה להשארת דונלד טראמפ בתפקיד.

טיפה אחורה. בבחירות לנשיאות ארצות הברית שנערכו חודשיים קודם לכן ניצח ג'ו ביידן לאחר שקיבל 306 אלקטורים, שהבטיחו את בחירתו לנשיא ה-46, ואת בחירתה של קמלה האריס לסגנית הנשיא ה-49 של ארצות הברית.

מערכת הבחירות התנהלה בצל מגפת הקורונה וכתוצאה מהמספר הרב של האנשים שהצביעו בהצבעה מוקדמת ובהצבעה בדואר, במספר מדינות מתנדנדות ספירת הקולות ארכה זמן רב ולכן פרסום התוצאות הסופיות של הבחירות התעכב.

לאחר שמועמד המפלגה הדמוקרטית הוכרז כמנצח בבחירות, טראמפ ורבים מראשי המפלגה הרפובליקנית העלו טענות לגבי אי סדרים וזיופים המוניים בספירת הקולות במספר מדינות מתנדנדות.

טראמפ סירב לקבל את ניצחונו של ביידן ואף הכריז כי הוא המנצח בבחירות, והגיש מספר תביעות נגד האופן בו התנהלו הבחירות במספר מדינות. כמעט כל התביעות נידחו על ידי בתי המשפט או הוסרו על ידי התובעים.

שלושה שבועות לפי פרעות הקפיטול בחר חבר האלקטורים בביידן לנשיא ארצות הברית. אולם גם לאחר מכן המשיך טראמפ לטעון בטוויטר שהבחירות זויפו, וקרא לבוחרים הרפובליקנים להפעיל לחץ על נציגיהם בבתי הנבחרים, לפעול לשינוי תוצאת הבחירות.

העצרת והפריצה

חזרה לתאריך ההיסטורי, ה-6 בינואר, אז ניהל הקונגרס את ספירת קולות חבר האלקטורים. לקראת אישור האלקטורים בגבעת הקפיטול, קוימה עצרת נגד האישור בנוכחות טראמפ שנאם בה. טראמפ הצהיר בנאומו כי הוא לא מתכוון לוותר על הנשיאות וכי ביידן הוא "נשיא לא לגיטימי", אך עם זאת קרא לתומכיו לצעוד "בדרך שלווה ופטריוטית".

במהלך העצרת הצהיר טראמפ שלא יכיר בהפסדו לביידן. גם בניו של טראמפ, דונלד טראמפ ג'וניור ואריק טראמפ, נשאו דברים במהלכם תקפו את חברי בית הנבחרים והסנאטורים הרפובליקנים שמיאנו להצטרף למאמצי עמיתיהם לערעור על התוצאות, והבטיחו לערוך נגדם תעמולה במערכות הבחירות המקדימות שלהם בעתיד.

בצוהרי היום, סביב השעה אחת ובטרם הסתיימו הנאומים, החלו מאות מפגינים לצעוד לעבר הקפיטול. המתפרעים חדרו את שורות האבטחה במטרה להיכנס למשכן הקפיטול, כולל היכל הפסלים הלאומי.

המשטרה משתלטת חזרה על הבניין. צילום: Tyler Merbler

לאחר ההסתערות, כל הבניינים במתחם ננעלו, אין יוצא ואין בא. השוהים בתוך המבנים התבקשו להתבצר במשרדיהם ולנעול את דלתותיהם וחלונותיהם, בעוד שלשוהים מחוץ למבנים הומלץ "לחפש מחסה". חברי הקונגרס במליאת בית הנבחרים נצטוו לעטות מסכות גז לאחר שגורמי אכיפת החוק החלו להשתמש בגז מדמיע בתוך הבניין.

שוטרי משטרת הקפיטול שלפו את האקדחים שלהם בתוך בית הנבחרים, ומבין מפרי הסדר נהרגה אשלי באביט, חיילת משוחררת מחיל האוויר של ארצות הברית בת 35, אשר נורתה בידי כוחות הביטחון, לאחר פריצתה לקפיטול. מפרי הסדר פרצו למשרדיה של יושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית ננסי פלוסי, הפכו שולחנות ותלשו תמונות מהקירות, גרמו נזק לריהוט ולמסמכים, וביצעו מעשי ונדליזם וביזה ברחבי המשכן. אכסדרות הושחתו וחלונות זכוכית נותצו בהיכל הפסלים הלאומי. כמו כן, מספר שוטרים נפצעו כתוצאה מאלימות ההמון בתוך הקפיטול.

במקביל, שני מטעני חבלה מאולתרים נמצאו בוושינגטון הבירה. מטען צינור אחד נמצא במטה הוועדה הרפובליקנית הלאומית, ומטען נוסף נמצא במטה הוועדה הדמוקרטית הלאומית. שני המטות שוכנים רחובות אחדים ליד הקפיטול.

אובדן השליטה

בסביבות השעה 14:31 בוושינגטון הבירה, ראשת העיר מיוריאל באוזר הורתה על עוצר החל מהשעה 18:00 שיהיה תקף לאותו לילה. העוצר הורחב גם לעיר אלכסנדריה הסמוכה ולמחוז ארלינגטון בצפון וירג'יניה.

מושל וירג'יניה ראלף נורתם הודיע כי הוא ישלח את חיילי המשמר הלאומי של וירג'יניה ו-200 שוטרי מדינתו לתמוך בגורמי אכיפת החוק בוושינגטון הבירה. גם מושל מרילנד לארי הוגאן הצהיר כי ישלח את משטרת מדינת מרילנד ואת המשמר הלאומי של מרילנד לסייע בוושינגטון הבירה.

מזכיר הצבא ראיין מקארתי ומזכיר ההגנה בפועל כריסטופר מילר החליטו לפרוס את כל 1,100 חיילי המשמר הלאומי של מחוז קולומביה כדי להרגיע את האלימות. בסביבות השעה 15:45, מילר שוחח עם מייק פנס, ננסי פלוסי, מיץ' מקונל וצ'אק שומר, והנחה את המשמר הלאומי לצד כוחות אכיפה נוספים להגיב להתפרעויות. פנס אישר את הפריסה במקומו של טראמפ.

הפורעים באולם הקונגרס

באזור מליאת הסנאט שבמתחם הקפיטול הושלכו רימוני עשן על ידי משטרת הקפיטול לשם הרחקת פולשים למבנה. סוכנים עם אמצעים לפיזור הפגנות של ה-FBI והמחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית נכנסו בשעה 16:30 אל בניין המשרדים של הסנאט דירקסן כדי לפנות בכוח מפרי סדר שחדרו למתחם.

בשעה 16:57 הודיע מושל ניו ג'רזי פיל מרפי כי גורמים במשטרת ניו ג'רזי ייפרסו במחוז קולומביה על פי בקשת העירייה בוושינגטון הבירה, וכי המשמר הלאומי של ניו ג'רזי יהיה מוכן להפעלה במידת הצורך. קצת לפני השעה 17:00, פונו מנהיגי הקונגרס אל פורט מקנייר (אנ'), בסיס צבאי סמוך לקפיטול. רק בסביבות השעה 17:40 הודיע קצין משמר הסנאט כי הקפיטול מאובטח במלואו.

התוצאות הסופיות

האקים ג'פריס, מבכירי הדמוקרטים בבית הנבחרים, הצהיר כי חברי הקונגרס מתכננים לשוב אל הקפיטול ולאשר את תוצאות חבר האלקטורים. הסנאטור מיט רומני מיוטה תיאר את האירועים כ"התקוממות". הסנאטור ג'ף מרקלי מאורגון דיווח כי סגל הסנאט רשם את קולות חבר האלקטורים על נייר בטרם פרצו מפרי הסדר אל מליאת הסנאט.

שרת החינוך בטסי דבוס, שרת התחבורה איליין צ'או ומספר בכירי ממשל, בהם סטפני גרישם, התפטרו מתפקידיהם. התובע הכללי של ארצות הברית לשעבר בממשל טראמפ, ויליאם בר, גינה את האלימות וכינה אותה שערורייתית ובזוי.

זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שהליך זה נעצר באמצע, מספר שעות לאחר מכן אושרו תוצאות הבחירות וסגן הנשיא מייק פנס בירך את הנשיא הנבחר ביידן ואת סגניתו האריס, ולאחר מכן הודיע טראמפ כי תתבצע העברת שלטון מסודרת, אם כי הוסיף שהוא מסתייג מהליך קבלת התוצאות.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו