עבדאללה מלך סעודיה מת בגיל 90

מלך ערב הסעודית אשר ניהל את ענייני הממלכה קרוב לעשרים שנה, מת הלילה • הוגה 'היוזמה הסעודית' ומי שהוביל את שיתוף הפעולה המודיעיני עם ישראל בנוגע לגרעין האיראני מפנה את מקומו לעתיד בלתי ידוע

מלך סעודיה, עבדאללה, האדריכל של 'היוזמה הסעודית' לשלום ישראלי-ערבי מקיף, מת.

התקשורת הסעודית דיווחה כי עבדאללה, בן 90, מת במוצאי יום חמישי. אחיו מאב, נסיך הכתר (=יורש העצר) סלמאן, בן 79, יתפוס את מקומו.

עבדאללה הומלך רשמית באוגוסט 2005, אולם שנים רבות לפני כן ניהל בפועל את ענייני הממלכה בשל בעיות בריאות של אחיו, המלך פהד.

ב-2002, הגה נסיך הכתר הסעודי עבדאללה, את תכנית השלום שנודעה במהרה כ'יוזמה הסעודית'. עפ"י התכנית, ההסכם יעניק לישראל שלום מקיף עם כל מדינות ערב במזרח התיכון, בתמורה לנסיגתה לקווי 1967, ובכלל זה ממזרח ירושלים.

נוסח ההצעה ורוחה אומצו במהרה על ידי הליגה הערבית, ונודעה גם בשם 'יוזמת השלום הערבית', למרות שאישורו של עבדאללה, כיורש עצר ולאחר מכן משנת 2005 כמלך מדינה ערבית סונית מובילה, הניח עבדאללה את כל כובד משקלו להשגת הסכמה חבה להצעה. עמדתו של סלמאן לגבי תכנית השלום אינה ברורה, אם כי באופן כללי דעותיו קרובות לאלה של עבדאללה.

קרא עוד:

[postim]

תחת שלטונו של עבדאללה, ישראל הרחיבה את השיתוף הבלתי רשמי של גורמי המודיעין עם ערב הסעודית, במיוחד בנוגע לאיראן הנתפסת כאיום הן על ידי ישראל והן על ידי ערב הסעודית, בעקבות ניסיונותיה בשנים האחרונות להשגת יכולת גרעינית.

ממשלות ישראל בתחילה דחו את תכנית השלום של עבדאללה, בין השאר משום העדר תנאי הויתור על זכות השיבה לפליטים פלסטיניים, אך בשנת 2007 ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, ננה לבקשתו של הנשיא דאז, ג'ורג 'בוש, לנהל את שיחות השלום על בסיס היוזמה הסעודית. שיחות אלה קרסו בסוף 2008.

גם ממשל אובמה רואה את התכנית כבסיס לשיחות שלום ובשנים האחרונות לחץ על הליגה הערבית לקבל גם הסכם שיכלול חילופי שטחים כחלק מהסכם שלום מקיף, נוסחה שתאפשר לישראל לשמור על חלק מההתנחלויות הגדולות מעבר לקו הירוק.

0 תגובות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו