חמינאי מקשיח עמדות: "לא יהיה הסכם מבלי הסרה מידית של כל הסנקציות"

פחות משבוע לפני המועד הסופי להסכם, מציב המנהיג העליון של איראן שורה של קווים אדומים, אשר אם הוא מתכוון לעמוד בהם, אין כל סיכוי להסדר • בין השאר: התנגדות להקפאת תכנית הגרעין ל-10 שנים; התנגדות לפיקוח בינלאומי על אתרים צבאיים; ודרישה להסרה מידית של כל הסנקציות

הזמן שהוקצב על ידי שש המעצמות לחתימה על הסכם הגרעין הכולל עם איראן, יסתיים בעוד פחות משבוע – ב-30 ביוני (יום ג' הבא), ובעוד נציגי שני הצדדים מבצעים באירופה מאמץ מוגבר כדי להשיג הסכם סופי, דווקא ההנהגה בטהראן נשמעת כמי שמתכוונת לטרפד אותו.

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, האשים אמש את ארצות הברית בכוונה להרוס כליל את תעשיית הגרעין של ארצו. בראיון ששודר בתקשורת הממלכתית האיראנית, אמר חמינאי כי לעומת זאת, "מטרת צוות המשא ומתן שלנו היא לשמור על כבודנו ועל הישגינו בתחום הגרעין".

חמינאי הציב כמה קווים אדומים חדשים, שאין כל סיכוי שיתקבלו על ידי הממשל האמריקני ובעלות בריתו במערב. הוא הדגיש כי אין כל סיכוי להקפאת תכנית הגרעין לתקופה ממושכת "ל-10 או 12 שנה", כפי שדורשות המעצמות, והגדיר את הדרישה כ"קיצונית".

קרא עוד:
[postim]

המנהיג האיראני הצהיר גם כי לא יסכים להסרה הדרגתית של הסנקציות הכלכליות שהוטלו על ארצו, אלא עליהן להתבטל מיד עם חתימת ההסכם, אם וכאשר. כמובן שמבחינת הקהילה הבינלאומית, אין כל טעם בהסכם אם הוא יגרום להן לאבד את מנוף הלחץ העוצמתי והאפקטיבי, שהביא את איראן להתפשר עד כה בשורה של נושאים.

כמו כן מתנגד חמינאי לביקורות של פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) במתקני הגרעין הנמצאים בתוך בסיסים צבאיים, כמו המתקן הסודי והשמור בפרצ'ין, "הפיקוח על מתקני הצבא שלנו לא עומד על הפרק וזהו אחד מהקווים האדומים שלנו". הוא האשים את הסוכנות בהטיה מובהקת לצד מדינות המערב, "סבא"א אינה גוף עצמאי או הוגן", טען.

חידוד עמדותיו של המנהיג האיראני אינו מסייע – בלשון המעטה – למאמצים האינטנסיביים של מעצמות המערב להגיע להסכם. דיפלומטים המקורבים לשיחות הגרעין אמרו השבוע כי ייתכן ולא יהיה מנוס מהארכה נוספת של השיחות, למרות שתאריך היעד המקורי חל כבר לפני כמעט שלושה חודשים.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו