סוף פסוק: אובמה הצליח למנוע את ההצבעה בסנאט על הסכם הגרעין עם איראן

לאחר שגייס את תמיכתם של 42 סנאטורים – מהם 40 מחברי המפלגת הדמוקרטית ושניים עצמאיים • רק 4 סנאטורים ממפלגתו של הנשיא הודיעו כי יתנגדו להסכם בכל מקרה • הליכי אישור ההסכם בקונגרס אמורים להסתיים עד ה-17 בספטמבר

הפאזל הפוליטי בגבעת הקפיטול הושלם: 42 סנאטורים דמוקרטים ועצמאיים, בהם 8 יהודים, הודיעו כי הם תומכים בהסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות לפני כחודשיים בווינה. רק 4 מנציגי מפלגתו של הנשיא יתנגדו במקרה של הצבעה בסנאט.

כבר בשבוע שעבר היה ברור כי למתנגדי ההסכם לא יהיו את 67 הקולות הנדרשים כדי לעקוף את הווטו הנשיאותי, במקרה והקונגרס ידחה את ההסכם והנשיא ברק אובמה ייאלץ להטיל וטו. כעת, גם קיומה של ההצבעה כולה מוטל בסימן שאלה גדול, לאחר שיריבי הנשיא לא הצליחו לגייס אפילו 61 סנאטורים, הנדרשים כדי למנוע את קיומו של פיליבסטר מצד המיעוט הדמוקרטי בבית המחוקקים.

עם זאת, עדיין לא ברור אם כל התומכים בהסכם הגרעין יתמכו גם בהליך פיליבסטר שימנע את ההצבעה. לפחות סנאטור דמוקרטי אחד – כריס קונס מדלאוור – עשוי להתנגד לפיליבסטר, אך כדי למנוע אותו דרוש קול נוסף מבין תומכי הנשיא.

קרא עוד:
[postim]

אנשי המפלגה הרפובליקנית וגם במערכת המדינית בירושלים מעוניינים מאוד בקיומה של ההצבעה, אשר למרות שאין לה כל משמעות מעשית בשל הווטו הצפוי של הנשיא, היא תהווה מעין 'הצהרה מוסרית' נגד ההסכם, מה שיקל על הממשל הבא לעקרו או לבטלו.

הליכי אישור ההסכם בקונגרס אמורים להסתיים עד ה-17 בספטמבר, בעוד קצת יותר משבוע. אם תתקיים בסופו של דבר ההצבעה, היא עשויה להתרחש כבר מחר, אך הרפובליקנים מעדיפים לקיימה ביום שישי, ה-11 בספטמבר, משום הסמליות שבו – יום השנה להפלת מגדלי התאומים, פיגוע הטרור האיום ביותר שידעה אמריקה והעולם כולו. המסר ברור: ההסכם עם איראן הוא כניעה לטרור הבינלאומי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו