עולם הפוך? ארה"ב תקנה מים כבדים מאיראן

האם איראן תספק מים כבדים, המשמשים לפיתוח נשק גרעיני, לארצות הברית? דיווחים בתקשורת האמריקנית מלמדים כי הם יקנו 32 טונות של מים כבדים מהרפובליקה האיסלאמית בתמורה למיליוני דולרים

ה"וול־סטריט ג'ורנל" חשף כי ארה"ב תרכוש מאיראן 32 טונות של מים כבדים, אשר יכולים לשמש לפיתוח נשק גרעיני. במחלקת המדינה ובמשרד האוצר האמריקני אישרו את הפרסום.

בישראל היום מזכירים כי מים כבדים אינם חומר רדיואקטיבי, אולם הם מאפשרים מסלול נוסף לפיתוח נשק גרעיני (פלוטוניום). במסגרת הסכם הגרעין, איראן התחייבה להקטין את מאגר המים הכבדים שברשותה והיא קיבלה אור ירוק למכור, להשמיד או לדלל אותם. בוושינגטון ניסו להסביר את העיסקה בכך שהרכישה מסייעת לאיראן לדלל את כמויות המים הכבדים אשר ברשותה.

הרפובליקנים בארה"ב זועמים. מבחינתם מדובר בעוד ויתור שערורייתי של הממשל למעצמת הטרור, כאשר הכסף, אשר יועבר לרפובליקה האיסלאמית על ידי האמריקנים, ישרת מבחינתם את "פרויקט הגרעין האיראני". "זהו עוד ויתור חסר תקדים שנותנת ארה"ב למממנת הטרור מספר אחת בעולם", הגיב יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני פול ראיין. לדבריו, הרכישה בסכום של מיליוני דולרים היא סובסידיה ישירה לתוכנית הגרעין האיראנית.

מחלקת המדינה האמריקנית עם משרד האוצר האמריקני אישרו כי בכירים משש המעצמות שניהלו את המו"מ עם איראן יחתמו על הסכם המים הכבדים בווינה. לפי הסכם תוכנית איזוטופ של משרד האנרגיה האמריקני, תרכוש ארה"ב את המים הכבדים בסכום של 8.6 מיליון דולר מסוכנות האטום של האו"ם. בהמשך תמכור ארה"ב את המים הכבדים האלה לשוק המסחרי לצורכי מחקר.

משרד האוצר האמריקני מסר כי רכישת המים הכבדים אינה חריגה מהסכם הגרעין, ואף הוסיף כי לא יהיו רכישות אוטומטיות בעתיד: "ארה"ב לא תהיה לקוחה של איראן לנצח", נמסר בהודעת המשרד.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו