חמינאי: האזרח האיראני הפשוט לא הרוויח דבר מהסכם הגרעין

בעקבות ביקור המשלחת הסעודית בישראל, אומר המנהיג העליון של איראן "מדובר בממשל שנמצא בידיים של אנשים לא חכמים" • האם הסכם הגרעין בין איראן למעצמות המערב בסכנה?

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, תוקף את סעודיה, יריבתה הסונית הגדולה של איראן, בשל הקשרים לכאורה שהיא מקיימת עם ישראל. זאת, לאחר ביקור משלחת בכירים סעודיים בישראל.

בסעודיה טענו כי לא מדובר במשלחת המייצגת אותה או את עמדותיה, אך על יריביהם בתוך העולם המוסלמי זה לא השפיע. יצויין כי בשנים האחרונות נפוצו פעמים רבות דיווחים על יחסים לא רשמיים בין ישראל לסעודיה.

לדברי חמינאי, היחסים של סעודיה עם ישראל הם בגידה ברמה הגבוהה ביותר בעולם האיסלאמי: "זו בגידה ברעיונות האיסלאמיים ואני מאמין שארה"ב עומדת מאחורי זה, משום שאנשי הממשל הסעודים הם בובות של ארה"ב".

בכך הוא מצטרף לדברי מזכ"ל חיזבאללה, חסן נאסרללה אשר אמר ביום שישי כי "זה לא יכול היה להתרחש בלי הסכמה של ממשלת סעודיה. אנחנו יודעים איך הדברים מתנהלים שם. בסעודיה אם מישהו מצייץ בטוויטר מענישים אותו במלקות".

הוא הדגיש: "לא מדובר בתחילת הקשרים או התיאום, אלא בתחילת המעבר מהמישור החשאי של היחסים למישור הפומבי שלהם. כל הפגישות האלה נועדו לבדוק את הדופק. סעודיה מציגה את עצמה בעולם הערבי והאיסלאמי כמדינת האיסלאם, ההלכה והקוראן וכזו ששומרת על שני המקומות הקדושים, אבל היא מכוננת יחסים עם ישראל ומחר גם תכיר בה".

הסכם הגרעין בסכנה?

חמינאי מתח בנאומו היום ביקורת משמעותית ומעוררת דאגה מבחינת קברניטי ההסכם, כשאמר כי האזרח האיראני ברחוב לא קצר שום תועלת מההסכם כפי שקיוו כולם ברפובליקה האיסלאמית.

"האם הסנקציות לא הוסרו כדי לשנות את חיי העם?", שאל חמינאי. "האם נראה שינוי מוחשי כלשהו בחיי האנשים אחרי חצי שנה?". חמינאי, האשים את ארה"ב וטען כי היא ממשיכה לחבל ביחסים הכלכליים של איראן עם מדינות אחרות למרות ההסכם.

בהמשך דבריו טען כי ישנו הגיון מאחורי הטענה שארצות הברית הייתה מעורבת בניסיון ההפיכה בטורקיה. "האמריקאים הם נגד האסלאם והגישה האסלאמית, אז קיים סיכוי שהם רצו לעודד הפיכה בטורקיה. במקרה שבו יוכח כי הם היו מעורבים זו תהיה שערורייה גדולה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו