דוקטרינת טראמפ: הטרור הוביל להבנה שישראל אינה הגורם לבעיות

מסמך האסטרטגיה כולל התייחסות לישראל, אך הנשיא לא התייחס אליה במהלך נאומו, בו תקף את רוסיה וסין, הבהיר כי יקים את הגבול עם מקסיקו והתגאה בהישגים הכלכליים הרבים מאז נכנס לתפקידו כנשיא. "אמריקה חוזרת ואמריקה חוזרת בגדול"

כמעט שנה לאחר כניסתו לתפקיד, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הציג הערב (שני) מדיניות אסטרטגית חדשה – תחת הכותרת "אסטרטגיה ביטחונית לאומית חדשה לעידן חדש". בתכנית יש התייחסות מועטה לישראל, אך טראמפ מבהיר כי ישראל אינה אשמה ביצירת מהומות ומלחמות במזרח התיכון. במהלך נאומו לא התייחס כלל לישראל, אך הבטיח להגן על ארה"ב ובנות בריתה.

המסמך האסטרטגי קובע כי "במשך דורות סברו שהסכסוך הישראלי-פלסטיני היה הדבר המרכזי שמונע שלום ושגשוג באזור. כיום האיומים מצד ארגוני טרור איסלאמי קיצוני ומאיראן מובילים להבנה שישראל אינה הגורם לבעיות באזור. מדינות מגלות אינטרסים משותפים עם ישראל בהתמודדות עם האיומים המשותפים הללו".

על פי דוקטרינת טראמפ, המדינות השונות נמצאות במצב של תחרות תמידית, וארצות הברית חייבת לנצח בכל החזיתות ולהגן על הריבונות שלה מפני ידידים ואויבים כאחד. הממשל אומנם אמר כי משמעות "אמריקה תחילה" אינה "אמריקה לבד", אך אסטרטגיית הביטחון הלאומי שיציג טראמפ מבהירה כי ארצות הברית תעמוד ברשות עצמה גם אם משמעו של דבר שתפעל באופן חד-צדדי בנושאים של סחר, שינוי אקלים והגירה.

במהלך נאומו, שאותו הוא נשא במרכז רונלד רייגן לסחר בינלאומי בוושינגטון והציג ארבעה עקרונות מרכזיים למדיניותו, ביקר טראמפ את ממשלי העבר ואמר כי רוסיה וסין הן העיקריים על העליונות הכלכלית האמריקנית. הוא האשים את מוסקבה במעורבות בענייניהן הפנימיים של מדינות שונות, אך לא הזכיר את פעילותה בבחירות לנשיאות, שמטילה צל כבד על ממשלו.

"יש פה עידן חדש של תחרות", אמר הנשיא טראמפ. "אנחנו מקבלים את זה שישנה תחרות פוליטית וכלכלית בכל העולם. אנחנו גם מתמודדים עם כוחות יריבים סין ורוסיה, שמחפשים לאתגר את ארצות הברית. אנחנו נבנה שותפות עם מדינות אחרות, אבל רק אם זה עוזר לאינטרסים שלנו".

טראמפ שב על התנגדותו להסכם הגרעין "הגרוע" עם איראן והזכיר כי הוא לא אשרר אותו באוקטובר. הוא ציין גם את האיום מקוריאה הצפונית, ואמר כי הוטלו עליה "הסנקציות החריפות ביותר" אי-פעם. "השינוי הזה היה צריך להיות מזמן, כשהיה יותר קל להתמודד אתו, אבל אנחנו נטפל בזה", הבטיח.

על ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אמר נשיא ארצות הברית כי "הנחלנו לו תבוסה אחת אחרי השנייה". לדבריו, "לקחנו בחזרה כמעט 100% מהשטח שהטרוריסטים האלה החזיקו בעיראק ובסוריה", טען. "נביס את האסלאם הקיצוני ונפתח דרכים חדשות להילחם עם אלה שמשתמשים ברשתות חברתיות כדי לתקוף את החברה שלנו".

עוד אמר טראמפ כי קודמיו בבית הלבן "לא סיפקו משימות ברורות לכוחות הביטחון ולא ציידו אותם במשאבים המתאימים". "הם מסרו את הריבונות שלנו לפקידים במדינות רחוקות. הם השאירו את הגבולות שלנו פתוחים", אמר הנשיא, כשהבטיח שוב להקים חומה בגבול עם מקסיקו. "אומה ללא גבולות היא לא אומה. מיליוני מהגרים נכנסו שלא כחוק, מיליונים אחרים נכנסו ללא בידוק הולם. הם כפו מדיניות הגירה שהאזרחים מעולם לא הצביעו עבורה ולא תמכו בה. אזרחי ארצות הברית נותרו מאחור לשלם את החשבון".

טראמפ תקף את הסכמי הסחר הבינלאומיים שנחתמו על ידי הממשלים קודמים. "ההנהגה בוושינגטון נשאה ונתנה על עסקאות סחר שהיו אסון עבור העובדים האמריקנים", אמר הנשיא, שפרש בימים הראשונים של הממשל מהסכם הסחר הטרנס-פסיפי (TPP) ופתח מחדש את הסכם הסחר של צפון אמריקה (NAFTA). "המנהיגים שלנו התעסקו בבניית אומות מעבר לים, במקום לבנות את העם שלנו כאן בבית".

טראמפ, שבחודש הבא יציין שנה לכהונתו, סקר את מה שהוא הגדיר כהישגיו. "האזרחים איבדו ביטחון בממשלה שלהם וגם בעתידם", אמר. "בשנה האחרונה כל זה התחיל להשתנות. העם האמריקני דחה את הכישלונות של העבר. עכשיו, פחות משנה מאוחר יותר, העולם כולו שמע את החדשות – אמריקה חוזרת ואמריקה חוזרת בגדול. חוזרים לעיקרון פשוט, לשרת את אזרחינו שרבים מהם נשכחו".

הוא ציין את אחוזי האבטלה הנמוכים. "הם בנקודה הכי נמוכה זה 17 שנה והבורסה בשיא של כל הזמנים. השיא בבורסה נשבר 85 פעם מאז הבחירות. קיצצנו רגולציות ואנחנו נמצאים ימים לפני העברת הקיצוץ מסים הגדול ביותר בהיסטוריה של עמנו. אנחנו רואים תוצאות נהדרות בכל הנוגע לצמיחה. הביטחון בשווקים חזק".

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כל הכבוד
מפוכח להחריד

נאום של קרוב לחצי שעה שבוא נושא בעל פה לא מתוך דפים כמו נתניהו שמדפדף על כל מילה שני דפים, פעם אמרו על אובמה שיש לו זכוכית לפניו שכתוב לו שם כל הנאום,זה עדיין קיים ? ואם כבר דברנו מה זה הפרצופים החמוצים שהוא עושה לפני הנאום ?

כל נאום של נשיא בארצות הברית יש להם זכוכית מה שנקרא בארצות הברית "טלעפראנטר" אבל לפעמים הם נוטים הצידה ומדברים מה שהם חושבים. מה שאובאמה כמעט ולא עשה מה שאין כן טראמפ עושה את זה הרבה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו