האם נמצאה "ספינת הברון רוטשילד" שעקבותיה אבדו לפני למעלה מ-100 שנים?

חוקרים באוניברסיטת חיפה מאמינים שספינה שהתגלתה כבר בשנת 1999 מול חופי טנטורה, היא ספינת הברון האובדת • ומה הקשר לראש העיר המיתולגי של תל אביב, מאיר דיזנגוף?

האם נמצאה "ספינת הברון רוטשילד", שהייתה אחת משלוש ספינות שהעבירו חומרי גלם מצרפת לבית הזכוכית שהקים הברון בטנטורה, ועקבותיה אבדו בסוף המאה ה-19?

במחקר חדש מבקשים ד"ר דבורה צוויקל ומיקי הולצמן, חוקרי החוג לציוויליזציות ימיות מבית הספר למדעי הים של אוניברסיטת חיפה, לזהות ספינה שהתגלתה כבר בשנת 1999 בחוף דור כ"ספינת הברון" האובדת.

השניים מתבססים על מחקרם, לפיו הספינה "תואמת את המפרט של ספינות הברון מבחינת המבנה, היא נשאה מטען דומה והיא שטה וטבעה בתקופה הנכונה".

הספינה הדו-תרנית המדוברת נחפרה לראשונה כבר בשנת 1999 מול חופי טנטורה, החפירה הראשונה סייעה לחוקרים להשוות את סוג הספינה לספינת הברון, והחפירה השנייה שבוצעה בשנת 2008, והתמקדה בעיקר בתכולה, כלים, אריחים, חביות, ארגזים ומספר שקי בד, מיקדה אותם הרבה יותר, והם הבחינו בשישה סימנים של בתי חרושת, כולם מצרפת, כולם היו פעילים בסוף המאה ה-19.

"ברור שמדובר בספינה שנשאה חומרי גלם צרפתיים לישראל, שהיו בשימוש גם ביישוב הצעיר של זיכרון יעקב" ציינו החוקרים והוסיפו כי מה שקושר אותה עוד יותר לספינות הברון היא העובדה שבאחד מהסירים נמצא חומר שידוע כחומר שמשפר את השקיפות והברק של זכוכית, "חומר שנזכר כחומר שהוזמן על ידי בית החרושת לזכוכית שניהל מאיר דיזינגוף בטנטורה, עבור הברון רוטשילד".

כך מאמינים החוקרים כי הסימנים הרבים מצביעים על כך שמדובר בספינה האבודה, וכי נמצא הפתרון לתעלומה "מדוע הספינה השלישית לא נמכרה כמו אחיותיה ועקבותיה אבדו – היא פשוט טבעה על מטענה".

בשנת 1893 הקים הברון רוטשילד בית חרושת לזכוכית בחוף טנטורה, בכדי לייצר בארץ ישראל את בקבוקי היין ליקב שבזיכרון יעקב הסמוכה, כשמי שהקים בפועל ואף ניהל את בית החרושת היה מאיר דיזנגוף, ראש העיר הראשון של תל אביב.

הברון אף רכש שלוש ספינות קטנות בכדי להעביר חומרי גלם מהמפעלים בצרפת לבית החרושת ואייש אותן בצוות יהודי. בספרי הרשומות של אותה תקופה נרשמה הרכישה של ספינות אלה והדגם שלהן. עוד צוין כי הספינות ניזוקו מספר פעמים, אולם בסופו של דבר – שתיים מהן נמכרו ואילו גורלה של השלישית אבד.

צילומים: אוניברסיטת חיפה

מטען ספינת הברון (1)

מטען ספינת הברון (2)

מטען ספינת הברון (3)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו