צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

אדלשטיין: "מספר החולים היומי בישראל עדיין בין הגבוהים בעולם" • צפו

שר הבריאות המליאת הכנסת: "אלה מספרים שלא גורמים לאי ספיקה של מערכת הבריאות, אבל מתחילים להשפיע. בירושלים שני בתי-החולים הציבוריים – הדסה ושערי צדק – עם מספרים מאוד גבוהים של חולי קורונה, וזה מתחיל להשפיע על כל השירותים שבתי חולים אמורים לתת"

שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין אמר היום (שני) במליאת הכנסת כי "מספר החולים היומי בישראל, ביחס לאוכלוסייה, הוא לצערי הרב עדיין בין הגבוהים בעולם. נכון שיש סימנים מעודדים, וכרגיל עם הנגיף הזה, אני חוזר על זה כל הזמן: צריך מאוד להיזהר בתחזיות. אבל יש איזושהי תחושה שאין עליה מטאורית, אולי אין עליה בכלל בקצב גידול התחלואה – עדיין המספרים מאוד גבוהים. כך אנחנו עם 83,000 מקרים של חולי קורונה, שמתוכם ודאי הרוב, 59,000, החלימו, אבל כרגע יש 23,800, כמעט 24,000, חולים פעילים במדינת ישראל. אלה מספרים עצומים, ויש גם גידול, לצערי – גידול, אין פה מילה אחרת – במספר החולים הקשים. 400 חולים קשים, ומתוכם יותר מ-100 – 118, אם אני אדייק – מונשמים".

"אלה מספרים שלא גורמים לאי ספיקה של מערכת הבריאות, אבל מתחילים להשפיע. הזכיר כאן חבר הכנסת סעדי רשימת בתי חולים שנמצאים עם מספר חולים גבוה. אני דווקא לא בטוח לגבי איכילוב, אבל אתה צודק מאוד שבירושלים שני בתי-החולים הציבוריים – הדסה ושערי צדק – עם מספרים מאוד גבוהים של חולי קורונה, וזה מתחיל להשפיע על נקרא לזה "רפואה אחרת" – כל השירותים שבתי חולים אמורים לתת".

"אז אני אומר: אנחנו כרגע במצב שמצד אחד יש מקום לאיזושהי אופטימיות זהירה שאולי אנחנו במגמה חיובית. יחד עם זאת, ברור שלאורך זמן להמשיך עם מספרים כה גבוהים לא ניתן. ואני גם רק מפנה את תשומת לבכם לכך שהמספרים של החולים הקשים, אדוני היושב-ראש, זאת תוצאה של תחלואה גבוהה מלפני שבועיים-שלושה. אני מקווה שהירידה יחסית שאנחנו רואים, תשפיע גם על מספר החולים הקשים שאנחנו נראה בעוד עשרה ימים-שבועיים מעכשיו. אבל, חברים, אסור לשכוח, אני זורק ויורק הרבה מספרים, אבל לא מדובר פה בסטטיסטיקה, מדובר פה באנשים שכל אחד זה סיפור. מדובר, לצערי, גם ב-600 איש שהלכו לעולמם, וכל אחד ואחת, ודאי, סיפור חיים. טרגדיה למשפחה. ואת כל זה אסור לשכוח".

"אני חייב לומר, שבנושא הזה של תמותה, אני גם יכול לתת השוואה. אמרתי: כל אחד וכל אחת הוא סיפור. אבל אנחנו במצב בישראל של 67 נפטרים ל-1,000,000 תושבים. רק לצורך ההשוואה, בלי לפגוע ודאי באף מדינה אחרת, יש 610 בספרד, 582 באיטליה, 685 באנגליה, 465 בצרפת, 487 בארצות הברית. אלו סטטיסטיקות מאוד עצובות, וטוב מאוד שאנחנו לא במועדון של המדינות האלה מבחינת התמותה מקורונה".

"אני חושב שיש הסבר אחד, וההסבר הזה הוא הצוותים הרפואיים. הטיפול שניתן לחולי קורונה במדינת ישראל, אין פשוט שום דבר שאתה יכול להשוות אליו למדינות אחרות. ונכון שיש פער בין איכות הצוותים הרפואיים – רופאים, רופאות, אחים, אחיות, כוח-עזר, מקצועות פרא – לבין הצרכים של המערכת. דווקא, חבר הכנסת סעדי, אני רוצה לומר לך, שאכן, אני בא אליכם ישירות מפגישה שקיימנו יחד עם שר האוצר, עם ההסתדרות הרפואית. זה לא יהיה מדויק וזה לא יהיה נכון להציג את זה שעד שלא היה משבר לא פתרנו. אפילו הייתי אומר לך, שחלק גדול מן הסוגיות נפתרו עוד לפני שהתחילה הפגישה. אבל אתה יודע, לא אתה ולא אני, לא בדיוק חדשים בחיים הציבוריים, כשיש גם לחץ מן השטח, מה שנקרא, זה עוזר לפעמים לפתור בעיות".

"אבל יחד עם זאת, אני רוצה להודות לשר האוצר, למשרד האוצר, על זה שהיו קשובים לצרכים, וכל מיני סוגיות במחלוקת נפתרו. מה גם, שאני חוזר ואומר, גם ההסתדרות הרפואית, וגם ודאי בתי חולים מודעים שתוספת התקנים שהם קיבלו בימים האחרונים – דרך אגב, היו פה דיבורים שכביכול הייתה איזושהי החלטה ואין שום ביצוע בשטח. כל בית חולים נכון לעכשיו יודע כמה תקנים של רופאים הוא קיבל, כמה תקנים של סיעוד הוא קיבל, וכמה תקנים של כוח עזר".

"אמרתי גם לבתי חולים: אנחנו לרשותם בכל מה שאנחנו יכולים עוד לסייע בקליטת רופאים. אבל זה כבר תהליך של כל בית חולים. הם יודעים טוב מאוד מה הם קיבלו, וכפי שאמרתי, מודים על כך למערכת. זו תוספת מאוד משמעותית – לא מספיקה ודאי, אבל מאוד משמעותית".

"אני חושב שגם אתם רואים סימנים של פעילות, סימנים חיוביים של פעילות בכל מה שקשור לקטיעת שרשראות ההדבקה. קודם כול, בנושא של בדיקות – כאן מדינת ישראל בין המובילות בעולם פר נפש. אדוני היושב-ראש, אתה זוכר שמן הדוכן הזה אמרתי, שנגיע ל-30,000 בדיקות, והיו גם חיוכים ציניים. עכשיו, כשאנחנו אומרים שנגיע ל-60,000 בדיקות, אני רואה פחות חיוכים ציניים, כי הוכחנו את היכולת".

"אבל עכשיו גם מה שחשוב זה ההתוויה הנכונה של הבדיקות, וגם להפנות את הבדיקות לאיפה שבאמת צריך, במיוחד אוכלוסיות בסיכון. "מגן אבות ואימהות", תוכנית של שמירה על אוכלוסייה בוגרת, מקבלת עכשיו "בוכטות", בשפה לא פרלמנטרית, של בדיקות. ואני מאוד שמח על כך שאנחנו מנסים בכל דרך לשמור על האוכלוסייה הזאת".

"רק לסבר את האוזן, כמעט 2,000,000 בדיקות בוצעו במדינת ישראל מתחילת גל הקורונה. וכפי שאמרתי, זה נתון שכמעט אי אפשר למצוא לו שום השוואה במדינות אחרות".

"לגבי התעופה. אדוני היושב-ראש, אני כן חייב לומר שאני שותף לפעמים לקולות שאני שמעתי כאן. אני נורא חששתי, שלא יהיה מצג שווא כלפי הציבור בנושא של הדיונים על התעופה. אין כרגע מצב, חברים, שמחר אפשר לומר לילדים, יאללה, נוסעים לחופשה, נשאר עוד זמן עד 1 בספטמבר, נוסעים לחופשה. מסיבה אחת פשוטה – לא כל כך מקבלים אותנו במדינות אחרות".

"אבל מה שכן קורה, עובדים על מתווה שצריך להיות מוכן, מה שנקרא, תוכנית מגירה. וברגע שהדברים יתאפשרו, יהיה מתווה מסודר של מה קורה בין מדינה ירוקה לאדומה, אדומה לאדומה, ירוקה לירוקה; הסטטוסים האלה גם משתנים. לכן חשוב מאוד שהמתווה הזה יהיה קיים ויהיה מוכן לפעולה. טוב, היו לי, כמו שאמרתי, עוד הערות לחברי כנסת שלא נמצאים כאן, אבל אני אתייחס לזה כשיהיו גם מאזינים".

"בכל מקרה, אדוני היושב-ראש, לגבי הצעות האי-אמון, אני חושב שאנחנו עושים את עבודתנו נאמנה. אנחנו לא קבלני הצלחות מול הנגיף הזה, אבל מבטיחים להמשיך את המאמצים האלה. והדבר האחרון שאנחנו צריכים, אם זה מסיבת הצבעת אמון או אם זה מסיבת מחלוקות פנימיות בקואליציה, זה בחירות לעת הזאת. לכן אני מציע לדחות את ההצעות", חתם אדלשטיין את המענה לטענות הח"כים המליאה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו