צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

בקרוב: משלחת ממרוקו תגיע לישראל לקידום המגעים על הקמת נציגויות

נתניהו: "סיכמנו שהמשלחת תגיע כבר בתחילת השבוע במטרה שנתקדם בהכל – פתיחת משרדים, קידום השגרירויות וטיסות ישירות". במשרד החוץ במרוקו אומרים כי הדברים אינם סוגרים עדיין: "משרד החוץ ברבאט עמל על הרכבת המשלחת שצפויה להגיע לישראל בעוד כשבועיים"

משלחת מטעם מרוקו תגיע בתחילת השבוע הבא לישראל, כדי לקדם את פתיחת משרדי הקישור הדיפלומטי בישראל – כך דווח ב'ווינט'. המשלחת גם תדון בשדרוג היחסים לדרג שגרירויות, ובהקמת קווים של טיסות ישירות בין המדינות.

"סיכמנו שהמשלחת תגיע כבר בתחילת השבוע במטרה שנתקדם בהכל – פתיחת משרדים, קידום השגרירויות וטיסות ישירות מישראל למרוקו ובחזרה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בסרטון שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. עם זאת, במשרד החוץ במרוקו אומרים כי הדברים אינם סוגרים עדיין וכי המשלחת לא צפויה להגיע השבוע לישראל.

גורם בכיר ברבאט שצוטט ב'ישראל היום' אמר כי "מלך מרוקו מוחמד השישי לא מתמהמה והורה להוציא בהקדם משלחת לישראל שתכלול אנשי ממשל בכירים, מומחים ויועצים מתחומי הביטחון והטכנולוגיה, הכלכלה, התעשייה והמסחר ועוד. משרד החוץ ברבאט עמל על הרכבת המשלחת שצפויה להגיע לישראל בעוד כשבועיים".

כזכור, שוחח אתמול ביום שישי בטלפון עם מלך מרוקו מוחמד השישי – כך נמסר במוצאי שבת מלשכת ראש הממשלה. על פי ההודעה, המנהיגים בירכו זה את זה על חידוש היחסים בין המדינות, החתימה על ההצהרה המשותפת ביחד עם ארצות הברית ועל ההסכמים בין שתי המדינות. כמו כן, נקבעו התהליכים והמנגנונים ליישום ההסכמים.

עוד נמסר כי השיחה הייתה "חמה וידידותית" והתנהלה בצרפתית, אנגלית עברית וערבית. ראש הממשלה נתניהו הזמין את המלך לביקור בישראל. המלך ציין את הקשר "האמיץ והחם" עם יהודי מרוקו ויוצאי מרוקו בישראל וראש הממשלה אמר שב"ישראל כולה ישנה התלהבות רבה מהשלום בין המדינות". נתניהו הודה למלך מרוקו על אירוח המשלחת הישראלית בראשות היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת.

בהצהרה שפרסמה מרוקו על השיחה, נכתב כי המלך הדגיש במהלכה את "היחסים הקרובים בין הקהילה היהודית של מרוקו והמונרכיה". עוד נמסר מרבאט, כי המלך הבהיר בפני נתניהו בשיחה כי עמדת מרוקו ביחס לסוגיה הפלסטינית "נותרה ללא שינוי", וכי הממלכה "קוראת לקידום פתרון שתי המדינות ולשמירה על האופי המיוחד של ירושלים כעיר של שלושת הדתות".

השיחה בין השניים באה אחרי שביום שלישי האחרון נחתמו בארמון המלך המרוקאי הסכמי הנורמליזציה בין שתי המדינות. ההסכמים נחתמו במעמד חברי המשלחת האמריקנית-ישראלית שהמריאה למרוקו בטיסה ישירה של אל על ביום שלישי לבירת מרוקו רבאט. מרוקו הצטרפה בכך לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן וכוננה יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

ראש המל"ל מאיר בן שבת אמר במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה בבית ההארחה הרשמי של מלך מרוקו: "אני מעביר את ברכת ראש הממשלה למלך מרוקו. הקשר והגשר לשלום בין המלך ליהודים ידוע". בהמשך הזכיר את העובדה כי הוריו נולדו במדינה: "הם גדלו פה. מי שנולד בארץ כמוני גדל על הסיפורים שלהם. אין גבול לשיתופי הפעולה. אפשר לשנות את האזור לטובת שני העמים".

במהלך הביקור נחתמה הצהרה משותפת על כינון היחסים בין ישראל למרוקו; נציגות רשמית תיפתח בישראל בתוך כשבועיים. מפגש מסכם של הביקור התקיים אמש בחצות בהשתתפות ראש המל״ל מאיר בן-שבת, היועץ הבכיר לנשיא ארה"ב ג'ארד קושנר, שר החוץ המרוקני נאצר בוריטה ויועצו של מלך מרוקו פואד אלהימה.

במהלך הביקור נפגש ראש המל"ל בן-שבת עם מלך מרוקו מוחמד השישי, אותו הזמין בשם ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור בארץ. כמו כן, נועד ראש המל"ל עם שר החוץ המרוקני נאצר בוריטה ועם יועצו הבכיר של המלך פואד אלהימה. בנוסף, נחתמו ארבעה הסכמי שת"פ ומזכרי הבנות בין ישראל למרוקו בנושאי תעופה אזרחית, פטור מוויזות למחזיקי דרכונים רשמיים, מים והגנה על השקעות. כמו כן, סוכם כי נציגות רשמית מטעם מרוקו תיפתח בישראל בתוך כשבועיים.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture