Yonatan Sindel/Flash90

נתניהו על פסיקת בג"ץ: "משוכנע שנצליח להשאיר את התושבים"; ניסנקורן: "נבקש דיון נוסף"

ראש הממשלה על החלטה להרוס בתי יהודים תוך 3 שנים: "אני מצר על ההחלטה השגויה של בג"ץ, הוריתי למנכ"ל משרדי להיפגש עם נציגות היישוב". שר המשפטים: "יש לכבד כל הכרעה של בית המשפט העליון. אני דוחה בתוקף את ההתקפות הבוטות נגד המוסד החשוב הזה, שהוא אבן יסוד בדמוקרטיה שלנו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להחלטת בג"ץ להרוס בתי יהודים ב"מצפה כרמים" תוף 3 שנים ואמר כי "אני מצר על ההחלטה השגויה של בג"ץ בעניין פינוי מצפה כרמים. הוריתי למנכ"ל משרדי רונן פרץ להיפגש עם נציגות היישוב. נמצה את כל התהליכים כדי להשאיר את התושבים במקומם ואנו משוכנעים שנצליח בכך".

שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר כי "החלטת בג״ץ מאמצת לראשונה את עקרון הסדר תקנת השוק, ששימוש בו יאפשר הסדרה של מאות רבות של בתים באיו״ש. אני מברך על כך. עם זאת, מדובר בהכרעה קשה ביחס לתושבי מצפה כרמים שהעתיקו את מגוריהם למקום מתוך אמונה שמדובר בקרקע תפוסה על ידי הצבא".

"לכן", הודיע, "בכוונתי לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולבקש ממנו לשקול הגשת בקשה לדיון נוסף. כמובן שיש לכבד כל הכרעה של בית המשפט העליון. אני דוחה בתוקף את ההתקפות הבוטות נגד המוסד החשוב הזה, שהוא אבן יסוד בדמוקרטיה שלנו".

כזכור, בג"ץ פסק על הריסת מבנים ביישוב "מצפה כרמים" לאחר שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית. השופטים ציינו כי הממונה על הרכוש הממשלתי, וגם ההסתדרות הציונית, פעלו שלא בתום לב "משום שעצם את עיניו מלראות את סימני האזהרה המרובים שהיו בפניו לאורך שנים רבות, ובכלל זה העובדה שהיישוב הוקם על מקרקעין מוסדרים הרשומים בבעלות פרטית של פלסטינים".

לפני כשנתיים קבע בית המשפט המחוזי בצעד תקדימי כי יש להסדיר את המאחז באמצעות החלה של "תקנת השוק". זו הייתה הפעם הראשונה שבה הורה בית משפט להחיל את התקנה, שקובעת שאין לפסול התיישבות על קרקע פרטית – אם העסקה בוצעה בתום לב. בפסק הדין היום נקבע כי תקנת השוק אינה חלה במפצה כרמים היות והתברר כי הוקם לפי צו תפיסה צבאי, משמע מדובר בשטחים צבאיים ולא של המדינה.

השופט ניל הנדל טען בדעת מיעוט כי "תקנת שוק נועדה להתמודד עם "תאונה משפטית". יש לפרש את דרישת תום הלב בתקנת השוק על פי לשונו ותכליתו של סעיף 5 לצו, תוך הכרה בכך שהממונה ממלא תפקיד על פי דין". במקרה דנן סבר השופט הנדל כי "מתקיימים תנאיו של סעיף 5 לצו, לנוכח הנסיבות העובדתיות והמשפטיות והבדיקות שנעשו. על כן יש לדחות הן את הערעור הן את העתירה".

שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד במתקפה על בג"ץ בעקבות הפסיקה ואמרה כי מדובר ב"‏פסיקה ארורה של בג"ץ", כלשונה. לדבריו, "צדק בטח אין כאן. פסק דין של בית המשפט המחוזי ירושלים, עבודה משפטית של היועץ המשפטי לממשלה, תמיכה של כל הדרג המדיני לאורך השנים וגם דעת המיעוט של השופט הנדל לא מספיקים כדי לעשות את הדבר הנכון. סעיף 5 הוא כלי משפטי לגיטימי וטוב שבג״ץ מכיר בכך, אבל אין ספק שמצפה כרמים הוא מקום קלאסי ליישם אותו. תושבי מצפה כרמים היקרים, נחשוב ביחד בימים הקרובים מה הדבר הנכון לעשות, את פסק הדין הזה צריך להפוך. או בחקיקה או בדיון נוסף".

שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט אמר על פסק הדין כי הוא "מזעזע" ו"אין בו לא היגיון ולא צדק". לדבריו, "לאחר ששופטי בג״צ פסקו שלא להרוס בית מחבל רוצח, הם פסקו להחריב יישוב פורח של טובי בנינו. היישוב הוקם בהובלה מלאה של ממשלת ישראל ומשרד הביטחון. רק לב מאבן ואיבה להתיישבות בארץ יכלו להוביל לפסיקה זו. אנחנו נוביל מהלכים למניעת חורבן היישוב".

השר רפי פרץ בטויטר: "‏פסיקת בג״צ היא אצבע בעין להתיישבות כולה. בג״צ פוסק בלי שום אחריות לאנשים החלוצים לפני המחנה. עלינו לעשות כל מה שאפשר על מנת לאפשר חיים נורמלים ובטוחים ביהודה ושומרון. קורא לראש הממשלה לקדם את פסקת ההתגברות ולתקן את העוול הגדול הזה. אחי ואחיותי המתיישבים – חיזקו ואימצו".

יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ': "‏פסילת סעיף 5 (תקנת השוק) על ידי בג"ץ במקרה המובהק ביותר שבו הוא מתקיים, ופסיקתו האכזרית והאבסורדית לפינוי הישוב מצפה כרמים, למרות שאפילו היועמ"ש תמך בהסדרתו, מלמדת שאין מנוס מלחוקק את פסקת ההתגברות ואז מחדש את חוק ההסדרה".

"‏פסק הדין הזה גם הופך את פסילת חוק הסדרה בטענת המידתיות למגוחכת. חוק ההסדרה נפסל בטענה שהוא היה גורף מידי וישנם פתרונות אחרים (תקנת השוק הוזכרה בפסק הדין כאפשרות…). עכשיו מוכח שאין שום פתרון, מידתי ומאוזן ככל שיהיה, שבג"ץ לא יפסול בשנאתו להתיישבות ולמתיישבים".

"‏יש לנו 3 שנים להשלים את החקיקה ולזרוק את פסק הדין הזה של בג"ץ לפח האשפה של ההיסטוריה, כמו פסיקות לא יהודיות ולא ציוניות רבות שלו. אני מצפה ממנדנבליט להודות בטעותו היום ולהתנצל על התנגדותו החמורה לחוק ההסדרה ועל חתירתו נגד הממשלה והכנסת ועשייתו יד אחת עם בג"ץ נגד הממשלה והכנסת".

"‏ההתיישבות תמשיך להתרחב ולהתבסס על אפם ועל חמתם של שופטי בג"ץ ושאר המבולבלים ומאבדי העשתונות והמצפון הערכי והציוני. עם ישראל חזק מהם ונצח ישראל לא ישקר. אחי המתיישבים, אל תיפול רוחנו. עברנו אתגרים גדולים מאלה, ובע"ה נעבר גם את זה ונצא מחוזקים", דברי סמוטריץ.

סמוטריץ' הוסיף בטוויטר כי "‏לו רק במצפה כרמים היתה גרה איזו אמא תמימה של מחבל בג"ץ לא היה מאפשר לגעת שם באף בית. שופטי בג"ץ איבדו את המצפן והמצפון והם לא ראויים לקמצוץ של אמון. אותם אנחנו לא יכולים להחליף בקלפי. את נתניהו ששומר עליהם כבר עשור ומינה עכשיו את ניסנקורן כדי להמשיך לשמור עליהם אנחנו יכולים".

ח"כ גדעון סער: "‏התוצאה אליה הגיעו שופטי הרוב בענין ״מצפה כרמים״ אינה הגיונית ואינה צודקת. על המדינה להמשיך ולהאבק להסדרת מעמדו של הישוב: להגיש בקשה לדיון נוסף בהתבסס על פסק דינו של השופט הנדל ולקדם חקיקה, במקרה הצורך".

השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס על החלטת בג"צ: "בג״צ: להרוס בתים של מתיישבים ישראליים ביו״ש. בג״צ: לא להרוס בתים של מחבלים, שרצחו חיילים או אזרחים ישראליים ביו״ש. אחרי זה הם לא מבינים למה מותחים עליהם ביקורת ולמה האמון בשופטי בג״צ מתרס".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ועל הקיבוץ הקדוש באומן אתה לא מצר?
ועל העובדה שקנית לעצמך עוד כ25,000 שונאים אתה לא מצר?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו