מדורה הדלקנו, תפודים צלינו • ארוחות בתנאי שטח? אפשרי בהחלט

תכנון מוקדם, ציוד מתאים, המון סבלנות וויתור מראש על התנאים הנוחים שבמטבח הביתי ותוכלו להנות מארוחות טעימות ומענגות בטבע • המדריך המלא לארוחות בתנאי שטח

מדורה הדלקנו, תפודים צלינו – ארוחות בתנאי שטח? אפשרי בהחלט!

גם אם אתם נוסעים למספר ימים וגם אם רק החלטתם לקפוץ לפארק הלאומי הקרוב, ארוחה משפחתית בחיק הטבע היא דבר נפלא ומהנה, כל עוד מתכוננים אליו מראש.

אז נכון שאפשר לקנות או להכין הכל מראש ולבוא לשטח רק כדי להשביע את הרעב, אבל בישול ארוחות בשטח יכול להיות חלק גדול מההנאה של הטיול עצמו.

תכנון מוקדם, ציוד מתאים, המון סבלנות וויתור מראש על התנאים הנוחים שבמטבח הביתי ותוכלו להנות מארוחות טעימות ומענגות בטבע. וכמובן, לשמור על הבריאות שלכם (בכל זאת, בורקס או פיצה הם לא הכי בריאים…).

פיקניק

להכנת ארוחות בתנאי שטח יש כמה אופנים, שכיחים יותר או פחות.

לכל האפשרויות יש להביא חומר מבעיר: גפרורים, רצוי הארוכים או מצית, או מצת (הגדול יותר).

מנגל – השיטה הרווחת בארוחות חוץ. גחלים, רשת, נפנף, מבעיר אש.

בישול – גזייה ומגן רוח (או ארגז קרטון אשר ישמור על האש מלהיכבות). גם בעונת הקיץ כיוון שרוחות חזקות יכולת להיות בכל עונה בשנה.

סיר טוב. רצוי עבה. (אם אתם מתכוונים לרכוש סירים ולא לסחוב מהבית אז בקשו מהמוכר סיר המתאים לבישול על גזייה, על מנת שמשך הבישול לא יהיה ארוך מדי או כזה שלא יחרוך את הסיר.). ופינג'אן בשביל להכין את הקפה של הבוקר אל מול הנוף הנהדר.

מדורה – נכון, זה יכול להיות מאוד טעים ומענג לבשל את האוכל שלנו על גבי המדורה, אך לא תמיד אנחנו יכולים להיות תלויים ביכולת שלנו לקושש עצים (יבשים!) או להדליק אש – בעיקר אם יש רוח חזקה.

מנגל אש

מה עוד צריך?

כלים לאכילה ולהכנה – סכו"ם, צלחות וכוסות (לשתיה חמה וקרה) הם מצרך הכרחי. לכלים חד פעמיים יש יתרון. לפח וחסל. עם זאת רוח מפתיעה יכולה להשאיר אותנו בלי כוסות ועם צלחות מעופפות…
אל תשכחו לקחת גם סכין ומזלג לא חד-פעמיים וקרש חיתוך – שילפו ממגירת המטבח לפני היציאה. קצת לא סימפטי לחתוך סלט ירקות עם סכין פלסטיק על צלחת חד פעמית שמתקפלת או נשברת תוך כדי תנועה…
אל תביאו כלי זכוכית וחרסינה. חבל עליהם.

ערכת קפה, שכוללת קפה שחור, תה, סוכר ואפילו שוקו. חלב עמיד.
ניילום חד פעמי לשולחן, שקיות אשפתון.

קרש חיתוך(ויקיפדיה)
מה נבשל?

גם בטיולים חשוב להקפיד על ארוחות מאוזנות ומזינות. לכן חשבו ותכננו מה אתם רוצים לבשל ולאכול.
לחם, קופסאות שימורים, ירקות טריים, אורז, פסטה, שמן ומלח.  תבלינים בסיסיים כמו פפריקה ופלפל שחור ואפילו שום טרי יקפיצו לכם כל ארוחה שתחליטו להכין.
אם אתם בלב השטח ויתכן שלא יהיו שם ברזים – אז אל תשכחו לקחת אתכם גלונים ובקבוקים של מים לבישול ולשתיה ואף לניקיון.
בצידניות עם קרח, הכניסו רצועות בשר שעברו תיבול בבית ואפילו שניצלים קפואים (עד שתגיעו לארוחת הערב הם יפשירו ויהיו מוכנים לטיגון וצלייה).
אפשר להכין צ'יפס (השקיות המוכנות, או לקלף תפוחי אדמה ולחתוך לרצועות) ולסיום אפשר לנשנש מרשמלו שתצלו על האמגזית.

במחבת עמוקה תוכלו לבשל שקשושה (עם או בלי ביצים) ולהוסיף לה טוּנה.. להכניס את זה בתוך חצי לחם אשר הוצאו קרביו ותוכנו..
במחבת סיליקון או שטוחה ניתן לקלות טוסטים עם גבינה צהובה, מרוחים בחמאה.. להגיש בתוספת ריבה טובה, ומשקה צונן ליד..
מרשמלו

ועוד כמה טיפים וכללים חשובים –

מומלץ מראש לבנות ארוחה המתאימה לאופי הטיול ולאופי המטיילים. מתכונים קלים לבישול בשטח לא צריכים להיות מסובכים מדי, אך השקעה קטנה ומחשבה בכל מנה בהחלט עשויות לשדרג את האווירה של הטיול ויוכלו להסב לכם הנאה, בעיקר כאשר מדובר בארוחות ערב אל מול השקיעה.

חשוב לזכור שאם יש אתכם ילדים, חשוב להביא להם משחקים, ספרים, כדור ושאר ציוד שמעניין אותם, כך שעד הארוחה הם לא ישתעממו ואתם ההורים תזכו בשקט.

הגיינה –

מדי שנה סובלים אנשים רבים ממחלות שנגרמות מאכילת מזון שהוכן כמה שעות לפני שנאכל והושאר ללא טיפול מתאים או מהכנה לא נכונה של המזון את רובן ניתן למנוע על-ידי ביצוע כמה פעולות שיבטיחו את טריות ובטיחות המזון לאורך זמן.

1)     צידניות עם קרח –  בדקו שהצידנית שלמה. הכינו כמות גדולה של קרח (יבש או רטוב). רצוי שיהיו יותר מצידנית אחת, כדי שלא תדחסו יותר מדי.

לפחות שליש מנפח הצידנית יהיה קרח!

צידנית

2)     הפרדה בין סוגי מאכלים – בשר, עוף או דגים לא מבושלים, מומלץ לאחסנם בצידנית נפרדת ממוצרים אחרים כמו: סלטים, מזון מבושל, ירקות, פירות וכדומה.
במידה ואין אפשרות לצידנית נפרדת, יש לארוז את הבשר או הדגים באריזה אטומה ולהניח אותה בתחתית הצידנית כדי למנוע טפטוף של מיצים שעלולים לזהם מוצרים אחרים שבצידנית. טיפ – קציצות בשר לא מבושלות (שאנו מתכננים לבשל בפיקניק), מומלץ להכין בבית מראש, להקפיאן ולהביאן בצידנית כשהן קפואות;

 

3)     נקיון –  הקפידו על שטיפת ידיים ומשטחי עבודה נקיים. זכרו לקחת אתכם סבון!
שטפו פירות וירקות. מומלץ להשתמש בקרש חיתוך אחר לבשר.
הקפידו על בישול מלא של עוף, דגים, בשר.

 

4)     הזמן והסלטים – יש להכין ולבשל קרוב לזמן האכילה. אין להשאיר בשרים שבושלו על שולחן הפיקניק לזמן שעולה על 20 דקות. סלטים קנויים או מוכנים יש לשמור בקירור עד האכילה.
מומלץ מאוד שלא להחזיר הביתה סלטים ובשרים שלא נאכלו. אם יש ספק – אין ספק. פשוט צריך לזרוק לפח את המזון שנותר.

 

שתהנו, תשבעו ותהיו בריאים!

מזוודה טיול

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו