צילום: פלאש 90

חוק הגיוס • הדד-ליין מתקרב, הממשלה תבקש ארכה נוספת מבג"ץ

10 ימים לפני פקיעת המועד שקבע בג"ץ לחקיקת חוק גיוס חדש, נתניהו והקואליציה ניצבים בפני פלונטר בלתי אפשרי: אישור החוק - בגירסתו הנוכחית או עם שינויים מסויימים - צפוי להוביל לאיבוד הרוב הקואליציוני • בג"ץ יספק חבל הצלה?

הקרב על חוק הגיוס: עם קואליציה בעלת רוב דחוק של 61 ח"כים, מנסה רה"מ להעביר את החוק ובכך להוריד מסדר היום הפוליטי והציבורי את תפוח האדמה הלוהט שגרם לאינספור סערות ומשברים.

הבעיה: המועד הסופי שקבע בג"ץ לחוק, תחילת דצמבר, פוקע בעוד עשרה ימים, ונראה שאין דרך גם לאשר את החוק וגם לשמור את הרוב הקואליציוני.

'אגודת ישראל' צפויה להתנגד לחוק גם אם יתבעו בו שינויים מסויימים, על אחת כמה וכמה במתכונתו הנוכחית, ואילו 'דגל התורה' וש"ס צפויות לתמוך בו במקרה ויוכנסו בו שינויים, אך הדבר צפוי לעורר את התנגדות 'ישראל ביתנו' ו'יש עתיד' שתמכו בחוק במתכונתו הנוכחית.

חשוב להדגיש, לחוק צפוי רוב בכל מקרה. הבעיה שזה רוב בסיוע אופוזיציוני ואישור החוק צפוי לגרור פרישה של 'אגודת ישראל' ואולי גם 'דגל התורה' וש"ס מהקואליציה.

האם ואיך תשפיע התפטרותו של ליברמן על חוק הגיוס?


ובהרחבה: במידה ויוכנסו שינויים בחוק – 'אגודת ישראל' תצביע נגדו ועדיין הוא צפויה להיות מאושר תודות להימנעותם הצפויה של הח"כים הערבים. במקרה כזה אגו"י תפרוש מהקואליציה וזו תמנה 58 ח"כים בלבד.

במידה ולא יוכנסו שינויים בחוק, הרי שגם 'דגל' וש"ס יצביעו נגדו. החוק אמנם יעבור בזכות תמיכת 'ישראל ביתנו' ו'יש עתיד', אך גם במקרה זה צפויה פרישה של אגודת ישראל (אולי גם דגל וש"ס), כשהמשמעות היא כנ"ל.

ב'ישראל היום' דווח הבוקר כי במצב הדברים הנוכחי, צפויה המדינה להגיש בקשת דחייה נוספת לבג"ץ. "בקשת הדחייה הנוספת מוערכת כבעלת סיכויים נמוכים להתקבל על ידי בית המשפט, וזאת משום שמלכתחילה לא אפשר בג"ץ את מלוא הארכה שביקשה המדינה", כך בדיווח.

בכירים בקואליציה אומרים כי נתניהו נחוש לאשר את החוק כדי לשים אחת ולתמיד סוף לפלונטר הזה, אולם לפי שעה לאף אחד אין תשובות ברורות כיצד הוא יצליח לרבע את המעגל. האם גם במקרה הזה יצליח רה"מ לשלוף ברגע האחרון שפן מהכובע? ימים יגידו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו