צילום: דוברות זק"א

גורמים מדיניים: "הפניות אינן מביאות תוצאות; זיהוי הגופות לא מתאפשרת"

גורמים מדיניים הודיעו כי למרות פניות לרשויות באתיופיה, אין בינתיים אפשרות להתחיל בתהליך זיהוי גופות ההרוגים בהתרסקות המטוס • הגר"י יוסף בפנייה דחופה לנתניהו ודרעי: "עשו הכל לסייע בהבאת גופות הרוגי אסון המטוס באתיופיה"

גורמים מדיניים אומרים הערב (חמישי) כי עדיין לא ניתן להתחיל במלאכת זיהוי גופות שני הישראלים שנהרגו באסון – אבי מצליח ושמעון ראם שנספו בהתרסקות המטוס באתיופיה לפני מספר ימים, זאת בשל חוסר שיתוף פעולה מצד השלטונות באתיופיה. "לדאבוננו, הפניות לשלטונות האתיופים, לרבות שיחת ראש הממשלה עם ראש ממשלת אתיופיה ופניה של מדינות רבות אחרות בדרגים בכירים ביותר, אינן מביאות בינתיים את התוצאות המיוחלות", אמרו הגורמים.

עוד הוסיפו: "אנחנו קשובים לכאב המשפחות אבל את האחריות למצב, בו לא מתאפשרת מלאכת זיהוי הגופות בשלב זה, אין לתלות בגורמים ישראלים אלא בהחלטות של השלטונות המקומיים. הם אשר מקבלים את ההחלטות. נמשיך לפעול בכל כוחותינו על מנת להביא לזיהוי הנספים בהקדם".

בארגון זק"א פירטו היום את תהליך האירועים, "הכל החל מכך שמיד עם התרסקות המטוס פשטו המקומיים על זירת האסון במסע ביזה של חפצי הנספים תוך פגיעה חמורה בכבוד המת. ובהמשך השבוע הם עלו על השטח עם טרקטורים ובאגרים, מבלי להתייחס כלל לנספים ותוך ניוול נוראי של כבוד המת. כשהם מונעים ממתנדבי זק"א לבצע את עבודת הקודש של איסוף הגופות וחלקיהן. מתנדבי זק"א נחשפו למראות מזוויעות של פגיעות בכבוד המת".

"הבוקר הם הוסיפו חטא על פשע. טרקטורים כיסו באדמה את כל המכתש שנוצר כתוצאה מההתרסקות של המטוס, על שלל הממצאים בזירה, יישרו את הקרקע כאילו לא היה כלום, כשבשטח עדיין פזורים איברים, חלקי גוף וממצאים אחרים. האתיופים העמידו במקום אנדרטה, כשהם מודיעים שמבחינתם האירוע נגמר. מתנדבי זק"א ובני המשפחה הישראלים שהיו בזירה לא האמינו למראה עיניהם לראות את הזוועה".

"בנוסף, בחדר הקירור שבקרגו ליד שדה התעופה, שם רוכזו מאות חלקי גופות שמתנדבי זק"א ואחרים הספיקו לאסוף. לא רק שלאתיופים אין את הידע והיכולת לעשות את הזיהוי המדעי, אלא גם מונעים ממשלחות זיהוי מקצועיות מרחבי העולם ביניהם גם המז"פ של ישראל, לבצע את הזיהוי המדעי".

"במשך השבוע פעל משרד החוץ על כל זרועותיו, שגריר ישראל באתיופיה, והקונסול עופר דך, באין ספור של פגישות ופניות אל כל הגורמים הרלוונטיים, שיתנו למתנדבי זק"א המקצועיים להשלים את עבודתם בצורה סדורה ומקצועית. אך כל פניותיהם לא נענו. גם שיחה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש הממשלה האתיופי לא עזר", לשון הודעת זק"א.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אתמול בטלפון עם ראש ממשלת אתיופיה אבייה אחמד עלי בעקבות אסון התרסקות המטוס. ראש הממשלה ביקש מראש ממשלת אתיופיה לסייע בהכנסת צוותי זק"א לשטח ההתרסקות וראש ממשלת אתיופיה אמר כי הוא יסייע בנושא. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי, "נתניהו הביע תנחומים למשפחות הנספים ולעם באתיופיה. ראש הממשלה הזמין את ראש ממשלת אתיופיה לביקור בישראל".

משרד החוץ הודיע אתמול כי "נמשכים המאמצים, בכל הדרגים, לקבל אישור שלטונות אתיופיה לכניסת צוותי זק״א לשטח התרסקות המטוס ולמתחם הסגור בשדה התעופה באדיס, לשם הובאו גופות הניספים בהתרסקות מטוס אתיופיאן. משה”ח ושגרירות ישראל באתיופיה ממשיכים כל העת במאמצים מול אנשי ממשל ומנכ״ל אתיופיאן כדי לאפשר גישה לצוותי הזיהוי הישראליים, כך גם שוחח סמנכ”ל אפריקה עם שר החוץ האתיופי. יודגש כי גישה כאמור לא התאפשרה גם לצוותים בינלאומיים אחרים".

 

"נמצאו קווי דמיון": ארה"ב מקרקעת את דגם המטוס שהתרסק

 

בתוך כך, בפניה דחופה של כבוד הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית אל ראש ממשלת ישראל ושר החוץ מר בנימין נתניהו ולשר הפנים הרב אריה דרעי קורא הרב הראשי לפעול ככל שביכולתם להביא את גופת הנפטרים בהתרסקות המטוס באתיופיה לקבר ישראל בשלמותן.

במכתבו כותב הרב הראשי כי ללשכתו הגיע פניה מאת אנשי זק"א שיצאו לאזור אסון התרסקות המטוס לאתר את גופת ההרוגים, ועל פי דבריהם אזור האסון כוסה כולו בחול בטרם הספיקו צוותי ההצלה לסרוק את המקום ובנוסף, נמנעת כניסתם של צוותי הזיהוי לאזור האסון וכן יש חשש שחלקי גופות יועברו אחרות.

על כן פונה הרב הראשי לישראל הראשון לציון ונשיא הרבנות הראשית הרב יצחק יוסף במכתבו אל ראש ממשלת ישראל ושר החוץ מר בנימין נתניהו ולשר הפנים הרב אריה דרעי לעשות כל שביכולתם להביא את גופת הנפטרים בשלמותם לקבר ישראל ולסייע בהפעלת לחץ נוסף מול גורמי ממשל וכן מול גורמים דתיים באתיופיה ובעולם, תוך ציון בפניהם כי על פי ההלכה היהודית אין מנוחה לנפטר ללא קבורה.

בסיום מכתבו כותב הרב הראשי ומתייחס לצערם של המשפחות וכותב "המשפחות עד כה נמצאות בסבל נוראי וחוסר הוודאות באשר לקבורת יקיריהם טורד את מנוחתם".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו