הקונגרס. צילום: ויקיפדיה

"רוצה לבקר את סבתי": טליב הגישה בקשה לביקור הומניטרי

חברת הקונגרס האמריקנית הגישה למשרד הפנים בקשה רשמית לבקר את משפחתה שמתגוררת בשטחים, ממשרד הפנים נמסר כי הבקשה תיבחן בשעות הקרובות. אתמול, כתב נתניהו שבקשה כזו תישקל אם טליב תתחייב שלא לקדם חרם נגד ישראל

לאחר שאתמול נאסרה כניסתה לישראל, הגישה היום (שישי) חברת הקונגרס האמריקנית ממוצא פלסטיני, רשידה טליב, בקשה רשמית למשרד הפנים לביקור את סבתה בת ה-90 המתגוררת בביר אל-פוקא שבשטחים. ממשרד הפנים נמסר כי בקשתה תיבחן בשעות הקרובות. אמש כתב ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אם תבקש להיכנס מסיבות המוניטריות, הבקשה תישקל כפוף להתחייבות שלא לפעול לקידום חרם נגד ישראל.

במכתב שכתבה לשר הפנים אריה דרעי ציינה טלאיב כי "ארצה לבקש כניסה לישראל על מנת לבקר את קרוביי, ובאופן ספציפי את סבתי, שנמצאת בשנות התשעים שלה וגרה בבית אור אל-פוקה. זו עשויה להיות ההזדמנות האחרונה שלי לראות אותה. אני אכבד כל מגבלות ולא אקדם חרמות נגד ישראל במהלך ביקורי. תודה, רשידה טאליב".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן קרא לשר דרעי לאשר את בקשתה של טאליב ואמר כי "ההחלטה למנוע את כניסת חברות הקונגרס היתה צודקת ונכונה לאחר שעולה בבירור מהלו״ז המתוכנן שלהן שמטרת הביקור שהוכן עבורן היתה המשך התמיכה וקידום החרם על ישראל. את בקשתה של חברת הקונגרס רשידה טאליב לבקר את סבתה יש לאשר. בעיקר לאור התחייבותה לכבד את החוק הישראלי ולא לקדם חרמות כנגדנו".

הלילה, התייחסה טליב להחלטה ואמרה: "אני אמשיך להילחם ולדרוש שיספקו לי, ולכל אחד מהקולגות שלי, אפשרות להגיע לישראל ולאזורים הפלסטיניים, להיות קשובים ולשמוע אנשים. זה שירות גרוע לכל מי שרוצה לראות שם שלום".

מיד לאחר ההחלטה אתמול התייחסה רשידה טאליב, חברת הקונגרס ממוצא פלסטיני, לסבתה המתגוררת ביהודה ושומרון כי "אני מי שאני בזכותה, מגיע לה לחיות בשלום ובכבוד. ההחלטה מצד ישראל לאסור על כניסת נכדתה, חברת קונגרס אמריקנית, היא סימן לחלושה מכיוון שהאמת – מה שקורה לפלסטינים – היא מבהילה".

אמש, בעקבות לחץ מהממשל האמריקאי, החליט ראש הממשלה למנוע את כניסתן לישראל של שתי חברות הקונגרס האמריקאי, אילהן עומר וראשידה טלאיב. ההחלטה התקבלה באופן רשמי על ידי שר הפנים אריה דרעי. בהודעה שפרסם משרדו נכתב: "ההחלטה התקבלה לאחר שהשר דרעי נוכח כי מדובר בפעילות חרם נגד ישראל שיש למנוע את כניסתן ארצה, בהתאם להוראות חוק הכניסה לישראל. וכי מדובר במי שמנצלות את הבמה המרכזית ביותר לתמיכה בארגוני bds הקוראים לחרם נגד ישראל".

אולם בהודעה מטעם משרד הפנים נאמר כי "השר דרעי הבהיר כי אם תוגש בקשה של הגב' טליב מטעמים הומניטריים למפגש פרטי עם בני משפחתה בכפוף להתחייבויות המתאימות, הוא ישקול זאת". בקשה שכאמור הוגשה היום.

הדמוקרטים זועמים: "יפגע ביחסי ישראל-ארצות הברית"

לאחר פרסום ההחלטה אמש אמר נתניהו כי "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל". נתניהו הוסיף: "כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד: החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים והפועלים להטלת חרם על ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות שמונעות כניסה של אנשים שלתפיסתן פוגעים במדינה. כך נהגה גם ארה"ב כלפי חבר כנסת ישראלי וכלפי אישי ציבור אחרים בעולם".

"חברות הקונגרס טלאיב ועומאר הן פעילות מובילות בקידום חקיקת חרמות נגד ישראל בקונגרס האמריקני". כתב ראש הממשלה בהודעה שפרסם. "רק לפני מספר ימים קיבלנו את תכנית הביקור שלהן, וממנה התברר שהן מתכננות מסע שכל תכליתו הוא חיזוק החרם ושלילת הלגיטימיות של ישראל. כך למשל הן הגדירו את יעד הביקור שלהן כ"פלסטין" ולא כ"ישראל", ובניגוד לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים והרפובליקנים עד היום, הן נמנעו מלבקש פגישה כלשהי עם גורם ישראלי רשמי הן בממשלה והן באופוזיציה".

"לפני שבוע קיבלה ישראל בזרועות פתוחות כ-70 חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים שביטאו את התמיכה הדו-מפלגתית הרחבה בישראל, שהובעה רק לפני חודש גם בהתנגדות מוחצת בהצבעת הקונגרס נגד ה-BDS" הוסיף ראש הממשלה.

"לעומת זאת, תוכנית הביקור של שתי חברות הקונגרס מראה שכל כוונתן היא לפגוע בישראל ולהגביר את ההתססה נגדה. כמו כן, הארגון שמממן את הביקור הוא ארגון "מיפתאח", שהוא תומך נלהב ב-BDS ועל אנשיו נמנים כאלה שתמכו בטרור נגד ישראל".

ראש הממשלה הודיע כי הוא תומך בהחלטת שר הפנים: "על כן החליט שר הפנים שלא לאפשר את ביקורן, ואני כראש הממשלה מגבה את החלטתו". נתניהו ציין כי "עם זאת, אם חברת הקונגרס טלאיב תגיש בקשה הומניטרית לפגוש את בני משפחתה, בכפוף להתחייבות שהיא לא תפעל לקדם את החרמות נגד ישראל, שר הפנים הודיע שישקול בקשה זאת".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו