Olivier Fitoussi/Flash90

גנץ: "לא זז מתקציב דו שנתי"; באוצר מזהירים: דירוג האשראי עלול לרדת

דיווח: ראש הממשלה החליפי ביקש מחברי סיעת כחול לבן להעביר את המסר הנחרץ הלאה, לאור הלחצים שמופעלים עליו להסכים לתקציב חד שנתי. השר דרעי מש"ס מנסה לגשר, ונפגש היום עם השר ניסנקורן. שר האוצר כץ: "התקציב הקיים הוא ל-2020, אין תקציב דו שנתי כרגע מוכן"

ראש הממשלה החליפי ויו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בשיחה עם חברי סיעתו כי "אני לא זז מתקציב דו שנתי" – כך דווח ב'כאן חדשות'. על פי הדיווח, גנץ ביקש מחברי כחול לבן להעביר את המסר הנחרץ הלאה, זאת לאור הלחצים הרבים שמופעלים עליו להסכים לתקציב חד שנתי.

על פי הדיווח של מיכאל שמד, שר הפנים אריה דרעי מש"ס מנסה לגשר על המשבר סביב סוגיית התקציב, שאף עלול להוביל את ישראל לבחירות. בסוף השבוע נפגש דרעי עם גנץ, והיום נפגש גם עם שר המשפטים אבי ניסנקורן, לשניהם הוצגו הצעות פשרה בנושא.

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר בראיון ל'רדיו 103' כי "רה"מ, כמוני, חושב שצריך להגיש תקציב דחוף. בנוגע לתקציב, אומרים 20', 21', חודשיים, חודש, שבוע. יש שתי אלטרנטיבות – האחת, להגיש מיד בהתראה של יומיים כדי לסיים את המשא ומתן עם המשרדים מרגע הינתן האות של פקידי האוצר, להגיש תקציב שהוכן ואושר על ידי רה"מ, חוקי ההסדרים אושרו על ידי היועמ"ש, אפשר להגיש תוך יומיים להחליט ולהעביר אותו לכנסת".

"התקציב הקיים הוא ל-2020", המשיך כ"ץ. "אין תקציב דו שנתי כרגע מוכן. האפשרות השנייה, לחכות עד נובמבר לכל המוקדם ולהגיש תקציב דו שנתי. אני מציע פשרה. הצעתי להעביר תקציב זה, להאריך את משך האפשרות להגיש תקציב מ-25 באוגוסט, כי אם לא נגיש הולכים לבחירות לפי חוק יסוד שתוקן, לעשות את הדברים במקביל ולהמשיך בדיונים".

ב'חדשות 12' דווח כי ראשי האוצר משמיעים היום אזהרה חריפה לפיה אם לא יעבור תקציב – דירוג האשראי של ישראל עלול לרדת. על פי הדיווח, במידה ולא יאושר תקציב מדינה עד 25 באוגוסט, עוד 23 ימים בלבד, המשמעות תהיה לא רק הליכה לבחירות נוספות, אלא גם נזק כלכלי כבד למדינה. במצב כזה, חברות דירוג האשראי עלולת להוריד את הדירוג של ישראל – וכל זה בעיצומו של המשבר הכלכלי הכי חמור שהיה כאן.

מדובר באזהרות שהשמיעו בכירי האוצר בשבוע האחרון בדבר האפשרות שדירוג האשראי של ישראל יירד. דירוג האשראי הוא ציון שנותנות לישראל סוכנויות דירוג בינ"ל וכידוע הוא קריטי למדיניות הכלכלית. החשש הוא שהדירוג של ישראל עלול לרדת, שסוכנויות דירוג האשראי יערכו ביקורת לישראל בסוף אוגוסט ויחליטו על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל גם בגלל שאין תקציב מאושר, וגם בגלל שהממשלה מצאה לעצמה שיטה לעקוף את העובדה שאין תקציב מאושר.

החשב הכלכלי רוני חזקיהו אמר כי "אנחנו צריכים להיזהר. אין יציבות ממשלתית ואין תקציב אחרי שלוש מערכות בחירות. מן הסתם כאשר יגיעו חברות הדירוג, זה אינדיקטור לתחזית שלילית להורדת דירוג". מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר, אמרה בדיון אצל רה"מ כי היא חושבת שצריך לקיים דיון רחב יותר בהשתתפות כל צמרת האוצר ונגיד בנק ישראל לגבי האפשרות והסכנה שדירוג החוב של ישראל יירד.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר ערוך להביא לממשלה בתוך ימים תקציב וחוק הסדרים כדי להבטיח את יציבות וצמיחת המשק. תוכניות הסיוע המיוחדות שאושרו מסייעות לשכירים לעצמאים ולעסקים לצלוח את משבר הקורונה, בהתאם לקריטריונים המקובלים כיום בעולם. בכירי האוצר והחשב הכללי שותפים לכל התוכניות שאושרו ולביצוען".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו