קורונה, הקצאות, השבת ויחסיו עם החרדים: רה"ע ליאון מדבר על הכל • צפו

"אין אח ורע באף מקום בארץ לטיפול של עיריית ירושלים בחולים ובמבודדים שבבתים", קובע ראש עיריית י-ם בראיון חג ל'חדשות JDN'. במהלך הראיון התייחס ראש העיר לנושאים העומדים בסדר היום החרדי ועונה על השאלות, גם הקשות • צפו בראיון המלא

משבר הקורונה חשף את תחלואיה של החברה בישראל, החל מחוסר האמון העמוק בין המיעוטים החיים במדינה לבין השלטון, עבור דרך חוסר האפשרות של השלטון להעביר החלטות נחוצות בשל החשש שלא יקוימו על ידי האזרחים וכלה בחוסר שיתוף פעולה מצד האזרחים לטיפול במגיפה שרק שיתוף פעולה כזה יכול למגר אותה. כשמדברים על החברה בישראל, יש רק עיר אחת שמרכזת את כל מרכיביה – ירושלים. וככזאת, המלחמה בנגיף בה מורכבת במיוחד.

בשיא המשבר, כשבעיר נרשמים כאלף חולים מאומתים ליום, אנו פוגשים לראיון את ראש העיר משה ליאון, מי שעומד בראש המאבק בהתפשטות הנגיף בעיר, כשלצד ההצלחות בהתמודדות עם ההתפשטות, הוא מלמד את כל הרשויות בישראל שיש חזית לא פחות חשובה בהתמודדות עם המגיפה – סיוע למבודדים מרצון ומכפיה, "את עבודת העירייה בהתמודדות עם המגיפה אנחנו מחלקים לשני תחומים, הראשון, מה עושים כדי למנוע את התפשטות המגיפה והשני זה טיפול בתושבים שנמצאים בבית, גם במסגרת הסגר וגם החולים". ראש העיר סירב לתת ציון לטיפול העירייה בכל אחת מהסוגיות, אך די בעובדה שתוכנית הסיוע לתושבים שהגו בעיריית ירושלים הועתקה לערים רבים כדי ללמד שהעיר מובילה את המאמץ.

"אין אח ורע באף מקום בארץ לטיפול של עיריית ירושלים בחולים ובמבודדים שבבתים", קובע ראש העיר ומספר על תוכנית "אנשי חיל" אותה מובילה העירייה, "במסגרת השירות אנחנו אוספים אנשים מתוך השכונות שהם אחראים על בין 30 ל-40 חולים ותפקידם לצור איתם קשר כל יום ולברר מה חסר להם – אוכל, צעצועים לילדים, פינוי אשפה מהבית ועוד".

אני תוהה האם ראש העיר, שהוביל קו תקיף במיוחד נגד הסגר בשכונות עליו הכריזה הממשלה לפני כחודש בטענה שאינו יעיל, סבור כך גם על הסגר הכללי, "סגר כללי בהחלט יעיל, זה הוכח. אני התנגדתי ועדיין מתנגד לסגר נקודתי על שכונות, זה לא יעיל ורק הופך אותן למדגרת קורונה".

סגר בבירה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"ירושלים עיר נקיה"

אומנם הקורונה מעסיקה את רוב התושבים בימים אלו, אבל כשאנו פוגשים את ראש העיר לראיון חג, לא נפספס את ההזדמנות כדי לברר מספר סוגיות הקשורות בעירייה בהנהגתו. בתום שנתיים בתפקיד אני מבקש מראש העיר ליאון לציין את ההישג החשוב ביותר שלו עד כה, "ההישג הגדול ללא ספק זה שירושלים עיר נקיה, כל העיר, השכונות החרדיות, השכונות החילוניות והשכונות במזרח העיר. ירושלים הפכה לאחת הערים הנקיות בארץ זו עובדה".

ליאון לא מסתפק בהישג אחד וטוען שלא ניתן לסכם את הפעולות של העירייה בלי למנות את ההשקעה במערכת החינוך בבירה ובמיוחד בבניית כיתות לחינוך החרדי שסבל במשך שנים ממחסור חמור במבני חינוך ראויים. למרות שראש העיר בחר לציין את נושא בניית הכיתות לחינוך החרדי כהישג, אני מציג בפניו את הטענות הרבות שנשמעות מצד תושבים חרדים בבירה, כפי שסיקרנו בהרחבה ב'מקומי JDN', על כך שלא עמד בהתחייבויות מערב הבחירות, ושהמצוקה עדיין קיימת.

ליאון לא מסכים עם הטענות ומצהיר כי העירייה בהנהגתו עשתה מהפך בנושא, את תסכול התושבים מהמצב מסביר ראש העיר כי הוא נובע מהעובדה שבניית כיתות אורכת זמן, "בניית כיתות אתה לא רואה מהרגע להרגע, זה תהליך של תכנון… הקצאות עבור כיתות היו בשנתיים האחרונות הרבה מאוד, הרבה יותר מבשנים קודמות". לדבריו, "אנחנו בסך הכל בכיוון החיובי ומשנה לשנה אנחנו מביאים יותר ויותר הישגים". ראש העיר מזכיר כי "חסרות אלפי כיתות במגזר החרדי ואנחנו עובדים בקצב כדי להשלים את הפער, כמובן שכיתות זה לא כמו ניקיון שרואים מהרגע להרגע, אלא זה לוקח כמה שנים".

"בשנתיים האחרונות היו הרבה יותר הקצאות מבשנים קודמות"

מאבקי השבת

נושא נוסף שלא יורד מסדר היום הציבורי גם בתקופתו של ליאון אילו המאבקים על צביונה של ירושלים. החרדים יצאו חבולים מתקופתו של ראש העיר הקודם ניר ברקת בכל הקשור לנושאי הדת, ואני שואל את ראש העיר שהוצג כ"התקווה" שתסיים את הבעיות הללו בעיר אך אנחנו רואים שחילולי השבת נמשכים, כמו בקאנטרי ברמות והשכרת רכב car2u, האם יכול להיות שצריך להגיד לציבור את האמת שאין אפשרות למנוע חילולי שבת בחסות העירייה, ולא משנה מי עומד בראשות העיר?

"אנחנו עושים הכל על מנת למנוע חילולי שבת בעיר, מצד שני אנחנו נמצאים עם סטטוס קוו והוא צריך להמשיך, הוא טוב לשני הצדדים", אומר ליאון ומכחיש את הטענות על חילולי שבת בתקופתו, "אני חושב שסה"כ אין טענות כמעט בכלל, זה הרבה יותר שמועות מאשר טענות. בסך הכל יש שביעות רצון מהנושא הזה".

אני מזכיר לליאון את שיתוף הפעולה הבולט בינו לבין סגנו יוסי דייטש ותוהה האם הוא בונה על תמיכה חרדית מכל הזרמים בציבור החרדי בירושלים, "אני בונה על זה שכל מי שיהיה מרוצה ממני יצביע עבורי, בניגוד לפעמים קודמות שהם עדיין לא הכירו אותי. עלי להוכיח ששירתתי את כל התושבים", ראש העיר מציין את שיתוף הפעולה עם כל הסגנים שלו וטוען שמדובר בקואליציה שעובדת כיחידה אחת ומביאה תוצאות טובות.

אני מבקש לברר אצל ראש העיר האם יש אמת בדיווחים כי הוא פועל להסכמה בתוך שלומי אמונים להארכת כהונתו של סגנו, יוסי דייטש, עד לסוף הקדנציה כשבתמורה יקבל נציג חב"ד יעקב הלפרין הטבות עבור קהילתו. ליאון מכחיש כל מעורבות בשלומי אמונים וטוען כי מדובר בעניין פנימי שלהם, "אני מודיע לך שלא הייתה לי ולו שיחה אחת בנושא הזה, זה עניין שלהם והם יחליטו מה הם עושים".

ליאון עם סגנו, יוסי דייטש

לסיום הראיון אני שואל את ליאון, שעליו מעידים בכיכר ספרא כי הוא אוהב לרצות את כל הציבורים כיצד הוא מתמודד עם העובדה שעליו לקבל החלטות הפוגעות לעיתים בציבורים מסוימים, "אני רואה בתפקיד הזה שליחות וכשליחות אני רוצה לעשות טוב לכל התושבים בירושלים, זה מאוד חשוב לי. אבל מי שמכיר אותי יודע שכשאני צריך לקבל החלטות ולהכריע בהחלטות שלפעמים לא טובות לכולם אני יודע לקבל אותם, אבל בהחלט אני פועל שהם יהיו בהסכמה כוללת ובצורה שנוכל לחיות כאן יחד".

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא היה ולא נברא.
אחנו כבר חודש בבית, לא קיבלנו שיחת עזרה והתענינות אחת
כשביקשנו סל מזון קיבלנו בשבוע השני.
כשבקשנו עזרה בסל מזון היום כי אנחנו עדיין עם חולים ומבודדים
נעננו שהסיוע הופסק!!!!!!
אני כבר כמעט חודש לא יכולה לעבוד ואפילו הסיוע המינמילסטי הזה לא קיים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו