החברותא שלך בדף היומי • סוכה דף י’ • ליום ה’ פרשת כי תשא

לפניכם שיעור דף היומי בעברית \ אידיש מפי מגיד השיעור הרב יוסף נחום שטרום שליט”א שנודע בהסברתו הנהירה והנפלאה • סיכומי הדף היומי באדיבות מערכת ‘סיכומי הדף היומי’ • השיעור היום לזכות ר' פנחס שלמה דב בן ציפורה ומרת רבקה בת מרים דבורה • שמעו ותחי נפשכם

דף י' ע"א
שיעור הפסק בין סוכה העליונה לתחתונה לפוסלה משום סוכה על גבי סוכה: לר' הונא – טפח, כדמצינו שקורה רחבה טפח בגובה טפח מביאה טומאה וחוצצת מפניה. לרב חסדא ורבה – ד' טפחים, שלא מצינו מקום חשוב להיות רשות לעצמו פחות מד' טפחים. לשמואל – י' טפחים, כשיעור גובה סוכה, שכהכשרה כך פסולה.

אם העליונה יכולה לקבל כרים וכסתות, ולישן בה על ידי הדחק – לחכמים התחתונה פסולה, דשם סוכה על העליונה, ולר' יהודה כשרה. אבל אם העליונה אינה יכולה לקבלם כלל – לכו"ע התחתונה כשרה.

פירש על הסוכה סדין מפני החמה, או תחתיה כדי שלא יפלו עלים לתוכה – פסולה, כיון שסיכך בסדין להגן, וסדין מקבל טומאה ופסול לסכך.

פירש סדין לנוי – אין שם סכך עליו, וכשרה. ואם מופלג מהסכך ד' אמות – לרב נחמן כשרה, לרב חסדא ורבה בר"ה פסולה, שאינו בטל לסכך והוי אהל מפסיק.

סוכה שעיטרה בבגדי צבעונים וסדינים, ותלה בה אגוזים שקדים אפרסקים ורמונים וענבים ועטרות של שבולים יינות ושמנים וסלתות – אסור להסתפק מהן עד מוצאי יו"ט של חג, ואם אמר שאינו בודל מהם כל בין השמשות של יו"ט הראשון, אין קדושה חל עליהן, ומותרים בהנאה.

דף י' ע"ב
נוי סוכה כבגדי צבעונים וסדינים – מונחים למעלה אין ממעטים בגובה סוכה להכשירה, וממעטים מרחבה משיעור ז' טפחים, כיון שאינה מחזקת ראשו ורובו.

שטח תחת הסכך בגד רטוב לייבשו – כל זמן שהוא רטוב מותר, אבל אחר שהתייבש יסירנו – שלא יאמרו שמותר לסכך בבגד המקבל טומאה.

פירש סדין על קינופות [-ד' עמודים לד' רגלי המטה] – פסולה אע"פ שאינה גבוהה י', משום שאהל קבוע הוא (ובדף י"א. יש דעה חולקת), ואינו יושב בסוכה, שאהל מפסיק ביניהם, ואע"פ שסוכה ע"ג סוכה קבועה וסובר שמואל שאינה פסולה אלא אם סוכה עליונה גבוהה י' מסוכה התחתונה, היינו משום שלפסול כל הסוכה נלמד מהכשר סוכה שהוא י', אבל קינוף אינו פוסל הסוכה אלא שאסור לישן תחתיו שיש לו שם אהל.

פירש סדין על נקליטי המטה [-ב' עמודים לראש ורגל המטה] – כשרה, שאין לה גג טפח ולא נחשב אהל, אבל אם גבוה י' פסולה, כיון שאהל קבוע הוא.

כילה סביבות המטה, אע"פ שיש לה גג טפח, אם אין גבוהה י' – מותר לישן תחתיה, מפני שאינה קבועה בחזקה כקינופות.

הישן בכילה ערום – מוציא ראשו חוץ לכילה וקורא ק"ש, שאינו אהל, ואין ראשו במקום אחד עם גופו, ואין בזה משום 'ולא יראה בך ערות דבר', וכדין מוציא ראשו חוץ לחלוקו. אבל אם גבוה י' הרי זה כעומד ערום בתוך הבית, שאסור להוציא ראשו חוץ לחלון לקרות ק"ש כיון שקבוע. ובית קבוע – אפילו נמוך מי' – אסור להוציא ראשו ולקרות ק"ש.

צפו בשיעור באידיש

צפו בשיעור בעברית

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו