צילום: unsplash "רוב הציבור לא מודע לזכויות הרפואיות הבסיסיות שלו"

למה ישראלים רבים אינם מודעים לזכויות הרפואיות המגיעות להם ואינם מממשים אותן? התשובה המפתיעה של המומחים ב'זכותי'

אנחנו היהודים, הישראלים, אלופי העולם בחשיבה יצירתית וביציאה מקיבעון. ידענו לאורך ההיסטוריה ויודעים אנו היום היטב לעשות מכל לימון – לימונדה. ידענו לייעץ עצות נכונות ולתווך בין אנשים, מעמדים, מלכים וקרקעות. המוח שלנו מעולם לא בגד בנו, ותמיד העניק לנו ערך מוסף

ואולם, דווקא בנושא רגיש כמו מימוש הזכויות המגיעות לנו, לרוב אנחנו מתמהמהים מלבדוק את הנושא לעומק ומלהקדיש לו את הזמן הראוי לו. הדבר נכון במיוחד בכל הקשור לזכויות רפואיות, היות והקושי להבינן ולממשן גדול. ייתכן כי להיותנו פחות מתמצאים בנושאים רפואיים השפעה על כך. לחלופין, ייתכן כי העניין קשור לעובדה שכאשר יש בעיה רפואית אנחנו קודם כל מתגייסים למען החלמת החולה ואחר כך מודים לקב"ה על החלמתו – ובעצם שוכחים מקיומן של אותן זכויות רפואיות.

שב ואל תעשה, האם עדיף?

בתום תקופת הקורונה המורכבת שחווינו במדינת ישראל ובעולם, על שלושת גלי המחלה, הסגרים והבידודים, עדיין ישראלים רבים אינם מממשים את הזכויות הרפואיות המגיעות להם ע"פ חוק. רבים מהמגזר החרדי חלו בקורונה וישנם כאלה הסובלים מתופעות לוואי חמורות עד היום, אך הם אינם דורשים את שמגיע להם ויכול לסייע להם לעבור תקופה זו בשלום.

לחלופין, רבים מאיתנו נמצאים מלכתחילה במצב של חוסר בהירות בענייני חוקי המדינה ובענייני משפט ובריאות, ובקושי מצליחים להתמצא בסבך הבירוקרטיה המורכבת בעניין המחלות עצמן וכל מה שנדרש מהם ומבן המשפחה החולה. כך בעצם נוצר ואקום במקום בו אנו זקוקים לסיוע בענייני מימוש זכויות רפואיות.

המומחים של "זכותי" שופכים אור נוסף על התופעה: "מדינת ישראל ידועה בבירוקרטיה המסובכת והמורכבת שלה. חלק ארי מההליכים הרשמיים עדיין קורים בצורה ידנית ורק מיעוט כבר הוסבו לדיגיטל, כאשר גם שם מורגש חסר בכל הקשור לשירות לקוחות ותמיכה משמעותית בצרכן המבקש לקבל את המגיע לו ע"פ חוק המדינה", אמרו לנו המומחים.

טובעים בנבכי הבירוקרטיה

הטפסים והבירוקרטיה הינם מכשול רציני

סיבה נוספת שהישראלים לא ממשים את זכויותיהם היא חוסר פניות מבחינת הזמן הנדרש, עבור מילוי מסמכים, דו"חות, חוות דעת רפואיות, עדויות ועוד. לאדם הפשוט כל הבירוקרטיה הזו נראית בלתי ניתנת למימוש ודורשת זמן שאין לרובנו – במיוחד למשפחות מרובות ילדים והורים שאמורים לפרנס ולהשקיע זמנם ומרצם במשפחתם.

עם זאת, ישנם פתרונות שעשויים לסייע לאלו הנמצאים במצוקה הזו. ראשית, מומלץ להיעזר בבני משפחה וחברים, במיוחד כאלה בעלי הבנה והתמחות בניהול פרוצדורות ורפואה. במקרה הזה, חשוב לא להתבייש, היות ומדובר בדיני נפשות. שנית, לאחרונה פועלת המדינה על מנת להקל את סבך הבירוקרטיה ולהנגיש את שירותיה יותר. מדובר בהליך ארוך ומורכב, אולם את פירותיו הראשונים כבר ניתן לראות, כאשר שירות ניתן כיום למבקשיו במגוון ערוצים, כגון טלפון, דוא"ל, פקס ואף בקבלת קהל בשעות גמישות לנמנעים מאינטרנט וטכנולוגיה.

אל ימנע עצמו מן הרחמים

ישנם כאלה שאכן מודעים לעניין הזכויות הרפואיות, אך מרגישים את תחושת הייאוש כבר בתחילת התהליך, כמו אומרים לעצמם שאין סיכוי שבסופו יקבלו את המגיע להם. לכן אותם אנשים מעדיפים שלא "לבזבז" את זמנם על הליך שלתחושתם נדון לכישלון מראש. כאן קיימת גם אפשרות שלישית, שהיא חברות פרטיות המתמתחות במימוש זכויות רפואיות, דוגמת "זכותי" ואחרות. אמנם שירותם כרוך בתשלום, אולם בדרך כלל עולה התועלת כאן על העלות, בהתחשב בכספים שניתן להשיג אל מול העמלות התחרותיות הנגבות על ידי אותן חברות. כמו כן, אם אינך זכאי לקצבה או תשלום מהמדינה, לרוב גם לא תיגבה ממך עלות כספית.

כך או כך, הפתרון הגרוע ביותר לבעיה זו הוא לא לפעול. מצב כזה כרוך באפס מאמץ, אולם התוצאה מטבע הדברים היא אפס רווח. כדאי להשקיע את הזמן והמרץ, גם אם מדובר בהליך מורכב הגורם למפח נפש, במימוש הזכות הבסיסית הזו, המגיעה לכל אזרח במדינה – ואתם לא חייבים לעבור את ההליך המייגע הזה לבד.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו