David Cohen/Flash90

פרופ' גרוטו: "שיעור ההדבקה הכללי עומד על 1.2. בבני ברק זה על 1.4"

אלוף במיל' נומה: "אנחנו צריכים להגביר את קצב הבדיקות הניידות בבני ברק ואז תהיה יכולת להגיע לדיוקים כמו עם המטפלים". המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "לא תמיד חובה לעשות בדיקות על מנת לקבל את תמונת המצב במקומות שכבר קיימת"

אלוף (במיל'), רוני נומה, ראש המנהלת של עיריית בני ברק להתמודדות עם משבר הקורונה, התייחס בדיון בוועדת הקורונה של הכנסת למצב בעיר: "האתגרים הגדולים איתם אנו מתמודדים בפן הרפואי הם פינוי חולים החוצה מהעיר, וביצוע בדיקות. לגבי ניהול המשבר אנחנו חייבים לייצר בסופו של דבר כמות של אנשים מחוסנים, אחרת נגיע למצב שכל האוכלוסייה צריכה להיכנס לבידוד". עוד הוסיף כי, "כרגע יש בעיה עם משלוחי המזון לכן השיטה שלנו היא לייצר רשת אספקה לתוך הבתים על ידי אזרחים וחיילים שיבצעו את המשלוחים".

ח"כ יעקב אשר אמר בדיון כי "יתכן שיש אנשים בבני ברק עם תסמינים שחוששים מפני ההשלכות של מה יקרה אם יימצאו חולים ולכן לא מגיעים להיבדק. צריך לעשות זאת בשיתוף פעולה כדי שלא יחששו". ח"כ ביקש לדעת "האם אפשר לעשות תיעדוף בדיקות למטפלים של קשישים כד שיוכלו לתת את הסיוע היותר מורכב לקראת ערב ליל הסדר?". היו"ר ח"כ שלח הגיב לדבריו: "זה מזכיר לי את הוויכוחים על הגיוס, צריך ברצון אבל אז זה לא קורה". ח"כ אשר: "אתה מדבר בבורות".

ר"ע בני ברק לשעבר, ח"כ אשר, בדיון. צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

ח"כ משה אבוטבול (ש"ס): "לאור ההסתה הפרועה שהייתה בשבת כלפי החרדים, יש מיעוט קטן שאינו נשמע להוראות אצל החרדים אך מה אחוז המיעוט אינו נשמע להוראות במקומות אחרים?". ח"כ איילת שקד אמר בדיון כי, "ברור שיש אוכלוסייה בבני ברק שכבר הבריאה, האם יש כוונה לעשות בדיקות סרולוגיות ע"מ לאתר את מי שהבריא כדי שיוכל לסייע שם?"

אלוף נומה השיב לח"כים: "אנחנו עסוקים בהסברה מאוד גדולה על מנת לשמור עליהם בבידוד גם בליל הסדר. אנחנו מאמינים שההשפעה הגדולה מגיעה מהנחיה של הרבנים, אנשי הציבור והרופאים. אנחנו צריכים להגביר את קצב הבדיקות הניידות בבני ברק ואז תהיה יכולת להגיע לדיוקים כמו עם המטפלים. ביחס לאיכון טלפונים, זהו כלי שהיעילות שלו מאוד מוגבלת בבני ברק, לכן עושים חקירה אפידמיולוגית בצורה מרחיבה – כלומר, עם מישהו חולה אז מי שגר אתו בבית נשאר בבידוד".

דיון מפוצל. צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, השתתף גם כן בדיון מרחוק ואמר כי "החסם שלנו כרגע הוא קופות החולים, לא בגלל חוסר שיתוף פעולה, אלא בגלל שצריך תשובות מהירות לסוגיות של התנהלות עם חולים. אנחנו מתקשים להקים מתקני בדיקות במקומות שבהם יש התפשטות משמעותית, כמו במודיעין עלית, בית שמש וכדומה".

משנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר בדיון כי "עושים תהליך פרטני עם כל חולה לגבי החלטה על העברה למלון או השארה בבית. יש ירידה במספר המבודדים, בגלל שרוב האנשים שומרים על הכללים וכשיש חולה אז יש איתו פחות מגעים. חשבנו שלהשאיר את הקשישים באופן גורף זה לא נכון. הבדיקות משמשות אותנו לקבלת תמונת מצב. לכן, לא תמיד חובה לעשות בדיקות על מנת לקבל את תמונת המצב במקומות שכבר קיימת".

לדברי גרוטו, "יש לנו תמונת מצב מאוד טובה בכל הערים החרדיות. בנוגע לתחבורה ציבורית בין ערים חרדיות, אנחנו פועלים לעצור את התנועה בין הערים עצמן. מידע פרטני – ערוכים להעביר לכל מי שצריך, לרשויות וכו', יש תהליכים של הגנת פרטיות ולכן אנחנו יוצרים מנגנונים לעבודה מסודרת. שיעור ההדבקה בכל הארץ עומד על 1.2. בבני ברק זה עומד על 1.4. נשמע אולי הבדל זניח, אבל בתרחיש הייחוס יש לזה השפעה עצומה. היעד האסטרטגי שלנו הוא להוריד את שיעור ההדבקה כדי שיהיה כמו בכל הארץ".

ח"כ יואב בן צור בדיון. צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

תנ"צ סיגל בר צבי, ראש חטיבת שיטור, משטרת ישראל:" אם יהיה מספיק אוכל שמגיע לתוך הבתים, והסברה שמגיעה מהרבנים, העבודה שלנו תהיה כמעט לא נחוצה. אם יהיה לנו שיתוף פעולה טוב ומלא מטעם הרבנים המשפיעים, פסח יעבור בצורה טובה ללא בעיות".
היא השיבה לשאלת ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) ביחס לפניות של מתנדבים כולל מכוחות ההלה, הנתקלים בסירוב: "מתנהלים בזהירות עם גיוס שלהם משום שחלק גדול מהם בגילאים מבוגרים".

ראש אגף לוט"ר, בט"פ ועורף במל"ל, יגאל סלוביק: "המדיניות לגבי בני ברק – בהסכמה. האירוע לא פשוט ומצריך שיח מול הרשות המקומית, הרבנים והאוכלוסייה. בעיר יש מפקד אחד והוא ראש העיר. משטרת ישראל ופיקוד העורף אחראיות על ההתנהלות בשטח. מדיניות הבריאות נקבעת על ידי משרד הבריאות".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו