שירות השיקום בבית של 'צבר רפואה' תופס תאוצה גם בקרב מחלימי הקורונה

המחלימים מקורונה נדרשים במקרים רבים לטיפולי שיקום בשל פגיעה בתפקודים כמו בליעה, נשימה וכד', שחוו במהלך הטיפול במחלה. ביקשנו לשמוע על שירות השיקום בבית – אשר ניתן בסביבת המטופל ע"י צוות מיומן ומקצועי, במימון ציבורי ובפיקוח משרד הבריאות

אנשים המחלימים מקורונה חווים ירידה בתפקוד הבליעה, הנשימה, המוטוריקה ועוד, בשל הטיפול שקיבלו עבור הקורונה. מטופלים אלה זקוקים לטיפול שיקומי מסוגים שונים, אולם רבים לא יודעים כי הם זכאים לקבל טיפולי שיקום מקצועיים ברמה שאינה נופלת מאלה של מוסד שיקומי –  במימון קופות החולים ובנוחות ביתם.

על מנת להבין יותר על שירות שיקום הבית, פנינו לגב' מיטל מלצר, מנהלת מערך הפיזיותרפיה בצבר רפואה המעניקה שירותי שיקום בית במימון ציבורי, וביקשנו לשמוע על השירות החשוב כל כך.

"שיקום ביתי מהווה חלופה מלאה לשיקום מוסדי," אומרת גב' מלצר, בעצמה פיזיותרפיסטית בכירה. "כל אדם זכאי ע"פ חוק להשתקם אחרי אירועים רפואיים שונים כמו לדוגמה אירוע מוחי, החלפת מפרק ירך, אשפוז בשל קורונה, וכדומה. ולכן מי שזכאי לשיקום יכול לבחור לעבור את השיקום בביתו. זהו שירות שהוא ציבורי אשר ניתן ללא עלות למטופל".

באיזה מצבים נדרש שיקום בבית?

"זה יכול להיות מניתוחים אורתופדיים ועד פגיעות ראש, אירועים מוחיים, אשפוזים ממושכים שמובילים לירידה תפקודית. למעשה כל סיבה שבגללה אדם זכאי לשיקום על פי חוק. לאדם אפשרות לבחור או שיקום מוסדי או שיקום ביתי וצבר רפואה נותנת לו את השירות של שיקום בבית".

בעקבות הקורונה, כך אנו מתוודעים, נדרשים לא מעט ממחלימי הקורונה לשירותי שיקום, וזאת לאחר ירידה משמעותית בתפקודם. על כך מספרת הגב' מלצר, שאחראית על מערך הפיזיותרפיה השיקומית בצבר רפואה, מערך אשפוז הבית הגדול בישראל: "חשוב להבין שאנשים מייחסים שיקום לאחר קורונה בעיקר לחסרים הנשימתיים, אבל צריך לזכור שמעבר לקשיים מערכת הנשימה, יש גם בעיה תפקודית. המחלימים שנדרשים לשיקום הם לרוב כאלה שהיו מאושפזים זמן ממושך, חלקם מונשמים, חלקם מורדמים, ואז אנחנו רואים גם ירידה בתפקוד המוטורי. יכולות להיות קשיים בהליכה, חולשה כללית של הגוף, לפעמים סובלים לפעמים מירידה קוגנטיבית ואז צריך מרפאה בעיסוק שתכנס לתמונה, וכדומה.

איך מתקיים השירות?

"לאחר הפניה לשיקום ביתי, המטופל שב לביתו, ותוך עד 24 שעות צוות רב – מקצועי מגיע אליו. הצוות כולל אחות, רופא, עו"ס, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, תזונאית, וקלינאית תקשורת – כל מה שהוא צריך בהתאם לפגיעה לליקוים ולחסרים שיש לו באותו הרגע. אבל ההבדל הוא שהשירות ניתן בבית ולא בבית החולים. המטופל נמצע בסביבה הטבעית והרגועה שלו, מוקף בבני המשפחה, בחפצים והאוכל המוכר והאהוב."

איך ניתן לקבל את השירות?

כאשר מדברים בבית החולים עם המטופל על נושא השיקום, הוא יכול לשאול אם יש לו אופציה להשתקם בבית שלו, ולבקש הפניה לשיקום אינטנסיבי בבית. לכל קופ"ח יש את הנציגים שלה בבתי החולים. ההפניה מהגורם הרפואי מועברת אלינו, ב'צבר רפואה', מגיעים לביתו תוך 24 שעות מהרגע שהוא נקלט אצלנו,  ומתחילים בתהליך השיקום הביתי. השירות ניתן במימון קופות החולים, שבהסדר איתנו, וללא צורך בביטוחים מיוחדים".

 

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו