העלמת נימים וורידי עכביש קטנים ברגליים ובפנים ע"י תזונה נכונה

כאמור כשהמטרה היא הסרת נימים בפנים או העלמת ורידים ברגליים תזונה נכונה היא תמיד מדיניות מומלצת, ובפרט לנוכח העובדה שהיא משפרת באופן כללי את בריאותנו.

ורידים מוגדלים ברגליים ונימי דם בולטים בפנים הם בעיה אסתטית מציקה ומעיקה. ישנן שיטות רבות להעלים את המראה הלא מחמיא או לפחות לטשטש אותו במידה ניכרת, ואחת הדרכים האפשריות היא הקפדה על תזונה נכונה לצורך העלמת נימים בולטים ברגליים ובפנים.

תזונה שכזו מקנה לנו שני יתרונות חשובים נוספים:

* העצמת האימפקט של כל טיפול לטשטוש נימי דם בפנים או הסרת ורידים בולטים ברגליים

* שיפור הבריאות באופן כללי והבטחת תפקוד תקין של מערכות רבות בגוף

בהתאם, כשהמטרה היא הסרת ורידים בולטים או העלמת נימים בפנים תזונה נכונה היא תמיד צעד מומלץ.

מדוע מופיעים נימי דם בולטים בפנים ו-ורידים ברגליים?

נימי דם בולטים בפנים – או במונח הרפואי, "קופרוז" – הינה בעיית עור שמאפיינת בעיקר נשים בנות 30 עד 50 בעלות עור דק ובהיר, אך לא רק. שינויים הורמונליים, מתח נפשי, חשיפה לא מבוקרת לשמש, זיהום אוויר ומקלחות ממושכות מדי עלולים להחמיר את המצב, ובנוסף ישנו מרכיב גנטי להיווצרותו של הקופרוז.

ורידים בולטים מופיעים בעיקר ברגליים ומכונים גם "ורידי עכביש" עקב המראה שלהם. בין הסיבות לכך ניתן לציין גם ישיבה ללא תנועה במשך שעות רבות או עמידה ממושכת, חוסר איזון הורמונלי ובעיות בכלי הדם. מקרה ספציפי הוא פגיעה בשסתומים של כלי הדם כך שהדם זורם הווריד בכיוון ההפוך (אל הרגליים) ומוביל למצב שנקרא "דליות" (עקב המראה הנפוח והמפותל של הווריד). כדאי לדעת כי דליות יוצרות לא "רק" מצוקה אסתטית אלא גורמות גם לכאבים של ממש.

עודף משקל מגביר את הסיכון להיווצרות ורידים בולטים ברגליים. גם למחסור בחומצות אמינו, מינרלים ו-ויטמינים חיוניים חלק נכבד בהופעת ורידים בולטים וכן בהרחבת נימי הדם בפנים, ועל כן חשוב לשמור על תזונה נכונה להסרת ורידים ברגליים (וגם כשהמטרה היא טשטוש נימים תזונה נכונה היא מרכיב חשוב).

מה כדאי לצמצם במסגרת תזונה נכונה להעלמת נימים בפנים?

ישנם משקאות ומאכלים הגורמים לכלי הדם בפנים להתרחב עוד יותר, ועל כן כדאי במסגרת תזונה נכונה להעלמת נימי דם בפנים לוותר עליהם או לכל הפחות לצמצם את צריכתם במידה משמעותית:

* אלכוהול – שכן הוא מרחיב כלי דם באופן כללי.

* אוכל חריף במיוחד – שכידוע גורם אף הוא לאדמומיות מוגברת.

* מאכלים מתובלים מדי ובפרט עתירי מלח (למשל חטיפים, מזון מעובד ועוד) – מפני שהם מאטים את זרימת הדם.

* קפאין – הקפאין, שנמצא בעיקר בקפה אבל גם בקולה, שוקולד ומאכלים ומשקאות נוספים, הינו חומר מעורר שמשהה כיווץ כלי דם. יחד עם זאת ברוב המקרים הגוף שלנו יודע להתמודד עם כמות קפאין סבירה, כך שאין סיבה לוותר לחלוטין על קפה ושוקולד במסגרת תזונה נכונה לטשטוש נימים בפנים אלא רק לא להפריז בצריכתם.

איך ויטמין E מטשטש נימי דם בפנים ואילו מאכלים עשירים בו?

אחד המפתחות העיקריים של תזונה נכונה לטשטוש נימי דם בפנים הוא רמה מספקת של ויטמין E (שחשוב גם במסגרת תזונה נכונה לטשטוש ורידים ברגליים).

ויטמין זה שומר באופן כללי על עור הפנים, מנטרל רדיקלים חופשיים שמזיקים לו ומסייע לאצור את הלחות הטבעית שגם היא חיונית למראה בריא וחיוני.

מאכלים עשירים בוויטמין E הם ברוקולי, מנגו, עלי סלק, שקדים, נבט חיטה, תרד, חלמון ביצה ושיבולת שועל.

אילו מאכלים מעכבים הופעת ורידים בולטים?

תזונה מומלצת לורידים ברגליים מכילה רמה נאותה של ויטמינים ומינרלים, ובפרט חשובים ויטמין C, קבוצת ויטמיני B ואבץ – אלה שומרים על הגמישות של כלי הדם ומחזקים את הדפנות וכך מעכבים הופעת ורידים נפוחים יתר על המידה ואף מצליחים לטשטש ורידים בולטים שכבר נוצרו.

* ויטמין C – מקורות מומלצים לוויטמין חיוני זה הם פלפלים, נבטים, ברוקולי, כרוב, כרובית, עגבניות, עלים ירוקים, שעועית ירוקה, אפונה ירוקה וכמובן פירות הדר ופירות טרופיים.

* ויטמיני B – קבוצת ויטמינים חשובה שניתן לצרוך דרך דגנים מלאים, קטניות, בוטנים ואגוזים שונים, נבט חיטה, שמרי בירה, ירקות ירוקים, שיבולת שועל, ביצים ובשר.

* אבץ – שנמצא בשפע בגרעינים שונים (למשל של דלעת או חמנייה), פיסטוקים, אגוזי קשיו, טחינה, גרגרי חומוס, צדפות, שעועית ובשר בקר.

איך עוזרת דיאטה להעלמת ורידים בולטים ברגליים?

אחת הסיבות להיווצרות עומס יתר על הוורידים ברגליים היא השמנה, ועל כן כדאי לשמור על משקל תקין בהתאם לגובה ולמאפיינים הספציפיים שלכם (מסת שרירים, עד כמה שגרת היומיום כוללת מאמצים גופניים וכו').

מאכלים להעלמת ורידים ברגליים דרך שיפור לחץ הדם

דרך נוספת שבה עוזרת תזונה נכונה להעלמת ורידים בולטים ברגליים היא שיפור לחץ הדם ומניעת יתר לחץ דם.

לשם כך מומלץ קודם כל להפחית את כמות המלח בתפריט, וכן להמיר שומן רווי (שומן שמקורו מן החי ושאינו בריא ללחץ הדם שלנו) בשמן זית או שמנים צמחיים בריאים אחרים.

מאכלים שתורמים ללחץ דם תקין:

* אגוזי מלך (לא קלויים) – שעשירים במגנזיום, אשלגן וחומצות שומן חיוניות

* סלק – ועדיף כמאכל ולא כמשקה

* זרעי פשתן טחונים – בזכות האומגה 3

* תה ירוק – שכן הוא עשיר ב-EGCG

* צימוקים, בננות, ברוקולי וקישואים – כי הם עשירים באשלגן

* שוקולד מריר – בזכות הפלבונואידים שבקקאו

* אוכמניות – שמכילות פלבונואיד בשם אנתוציאנין

המלצות נוספות

כאמור כשהמטרה היא הסרת נימים בפנים או העלמת ורידים ברגליים תזונה נכונה היא תמיד מדיניות מומלצת, ובפרט לנוכח העובדה שהיא משפרת באופן כללי את בריאותנו.

במקביל כדאי לנסות מקלחות קרות (שמסייעות לכווץ כלי דם מורחבים) ולהימנע ממקלחות חמות ממושכות ומשהות בסאונה ו/או ג'קוזי, להגן על העור מהשמש ולהשתמש אך ורק בתכשירי טיפוח שאינם עלולים להזיק ולהחמיר את הבעיה.

יחד עם זאת ייתכנו מצבים שבהם למרות התרומה של תזונה נכונה להסרת נימי דם בפנים התופעה עדיין קיימת (גם אם עם נוכחות מופחתת). במקרים אלה כדאי לשקול טיפולים נוספים ובהם העלמת נימים בלייזר, הסרת דליות בגלי רדיו ועוד.

כמו כן מומלץ לפני אימוץ תזונה נכונה להסרת נימים בפנים ובעצם לקראת כל שינוי מהותי של התפריט להתייעץ עם אנשי מקצוע מנוסים ואמינים – כך שתוכלו להיות בטוחים שלא יחסרו לכם מרכיבים חיוניים בתזונה וכי התפריט מותאם ספציפית לצרכים שלכם.

(צילום: monticellllo by fololia )

 

 

 

 

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו