Avi Dishi/Flash90

ידונו בסוגיית העלייה לאומן בר"ה: דיון מכריע הערב עם רה"מ נתניהו

חשש כבד בקרב חסידי ברסלב בעקבות אמירותיו של פרוייקטור הקורונה לגבי הנסיעה המסורתית לאומן בראש השנה, הערב צפויים עסקני ברסלב לקיים פגישה עם רה"מ בו יציגו לו את המתווה שלהם. יו"ר מזכירות ברסלב ל'JDN': "מקווים שההיגיון ינצח ונוכל להגיע למתווה הבטוח ביותר"

פחות מחודש לפני ראש השנה אז צפויים לעלות אלפי חסידי ברסלב לציון רבם הרה"ק רבי נחמן מברסלב זיע"א בעיר אומן שבאוקראינה ועדיין אין הסכמות לגבי הנסיעה המסורתית.

בשל אמריתו הנחרצת של פרוייקטור הקורונה רוני גמזו על כך שלא תתקיים העלייה המסורתית השנה לאומן, ובשל המכתב ששיגר לנשיא אוקראינה בו הוא דורש לאסור את כניסת חסידי ברסלב למקום, צפויים הערב עסקני ברסלב לקיים פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בו יציגו לו את המתווה שלהם בתקווה שהוא אכן ייתן אור ירוק למהלך.

ל'חדשות JDN' נודע כי בפגישה צפויים להשתתף ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשפיע הגאון הצדיק רבי שלום ארוש, הגאון רבי ישראל קעניג מרבני ברסלב, שר הפנים הרב אריה דרעי, שר הבינוי והשיכון הרב יעקב ליצמן, שרת התחבורה מירי רגב, ראש המל"ל מאיר בן שבת, ויו"ר המזכירות הארצית של חסידי ברסלב הרב נחמן בנשעיה.

יו"ר מזכירות ברסלב נחמן בנשעיה אומר בשיחה ל'חדשות JDN' כי "אנחנו בעצם מציגים הערב לראש הממשלה נתניהו את המתווה של הנסיעה לאומן, אחרי שתקופה ארוכה במקום להתקדם ושהשכל ינצח, השתמשו בהכפשות נגד הציבור החרדי ונגד חסידי ברסלב. הציבור החרדי איבד את האימון בפרופ' גמזו שהתברר כנוקט בשיטה הישנה של 'הכה ביהודים והצל את רוסיה', והוא עושה את זה כי הוא נכשל בתפקידו והוא מנסה לזכות באהדה חילונית".

עוד אומר בנשעיה "כל ההיתבטאויות הללו לא באות בחלל האוויר והם נועדו להפעיל לחץ על ראש הממשלה שבסופו של יום לא יוכל לקבל החלטה, אנחנו היום נשב עם ראש הממשלה ונציג לו את המתווה שלנו, ואנחנו מקווים שההיגיון ינצח ונוכל להגיע למתווה הבטוח ביותר שיאפשר לנהל את הארוע הזה ולא שחלילה וחס הארוע לא יתנהל".

"בסופו של דבר, אנשים יגיעו לאומן בכל מקרה, אני מתכנן לנסוע לאומן בכל מקרה, ולכן האירוע הזה לצומת האינטרס העליון של מדינת ישראל הוא צריך להיות מנוהל ולא חלילה וחס אירוע לא מנוהל" – אומר בנשעיה.

כזכור, סיעת אגודת ישראל שיגרה בשבוע החולף מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בו הם דורשים למצוא פתרון לנוסעים לאומן לראש השנה: "פונים אנו בזאת אליך חברי סיעת אגודת ישראל בפנייה נרגשת בשם חסידי ברסלב וקהל רב שמקפיד בעל שנה לנסוע לציונו באומן של רבי נחמן מברסלב זי"ע ולשהות שם בימי ראש השנה", נפתח המכתב.

על המכתב עליו חתומים חמשת הנציגים, השר יעקב ליצמן, סגן השר מאיר פרוש וחברי הכנסת יעקב טסלר, ישראל אייכלר ואליהו חסיד, מוזכר כי "הנסיעה לציון הקדוש באומן נערכת מזה שנים רבות, ועוד לפני נפילת מסך הברזל נסעו יהודים רבים במסירות נפש של ממש להיות בחג הקדוש באומן".

"בהתקרב ימי החג, אנו מבקשים ממך להיכנס לעובי הקורה, ולמצוא עבורם פיתרון הולם, שיעמוד בכל הדרישות של משרד הבריאות ושאר הגורמים הרלוונטים על פי מתווה שהוגש על ידי המזכירות הארצית של חסידי ברסלב, ולמצוא את הדרך שתאפשר את נסיעתם וחזרתם בשלום ללא סכנה בריאותית".

הנציגים דורשים כי "החוק במדינת ישראל מתיר לאזרחי המדינה לצאת מהארץ ולשוב אליה, בכפוף למגבלות ולבידוד, ולכן אין שום סיבה למנוע את הזכות הבסיסית לחסידים שמתחננים לכבד את בקשתם ולאפשר בעדם לשהות על יד ציון רבם הקדוש. נודה לפועלך בנושא. החותמים בתקווה".

רק אמש (מוצאי שבת) יצא שר הבינוי והשיכון ויו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן נגד מכתבו של פרויקטור פרופ' רוני גמזו לנשיא אוקראינה וולודמיר זלנסקי שקרא למנוע את הגעת חסידי בראש השנה לציון הקדוש באומן: "רבבות חסידי ברסלב שנוסעים מדי שנה לאומן נמצאים בחשש ודאגה לגבי הנסיעה השנה בצל הקורונה. נדרשת הבנה לכאבם והקשבה לבקשתם הלגיטימית".

"מכתבו של פרופ’ רוני גמזו לנשיא אוקראינה נגד נסיעת חסידי ברסלב לאומן לראש השנה היא חריגה מתפקידו, תוך עקיפת המסלול המדיני, שנמצא באחריות ראש הממשלה, שר הבריאות וקבינט הקורונה. זו סטירה בפרצופם של רבבות חסידי ברסלב. יש לשבת עם נציגי החסידים ולדון איתם על דרכים אפשריות, תוך בחינה ואיתור פתרון לקביעת כללים ותנאים לנסיעה ללא סכנת הדבקה. הפניית עורף לרבבות חסידים ללא הקשבה וללא דיון מעשי, אינה מקובלת ולא ראויה", דברי ליצמן.

החשש סביב סוגיית העלייה לציון באומן גרמה לכך שבשבוע החולף ממשלת ישראל וממשלת אוקראינה פרסמו הודעה משותפת חריגה בנוגע לנסיעה ההמונית מידי שנה לאומן בראש השנה: "המצב האפידמיולוגי באוקראינה ובישראל, כמו גם בעולם כולו, למרבה הצער, לא מאפשר לנו לציין בשנה זו את החג כרגיל כפי שנהוג", נמסר.

"בהתאם להמלצות והאזהרות של משרדי הבריאות של אוקראינה וישראל, אנו מפצירים בעולי הרגל שמתכננים ליטול חלק בחגיגות ראש השנה באוקראינה להימנע מלבקר באומן בשל המצב האפידמיולוגי המאיים. עם זאת, לאלה המחליטים לבקר באומן בכל זאת, אנו מדגישים שהגבלות הריחוק חלות על כל האירועים הציבוריים וייאכפו בקפידה".

עוד נמסר בהודעה החריגה כי "הממשלות של שתי המדינות דואגות במשותף לבריאות הציבור ולבטיחות אזרחיהן. אנו מקווים להבנה ומאמינים שבשנה הבאה נוכל לחגוג את ראש השנה, כמו גם חגים אחרים, יחדיו וללא הגבלות".

בכדי להבהיר מעל לכל ספק כי לא מדובר בעניין אנטישמי הזכירו בהודעה כי "ביוזמתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, ראש השנה זכה למעמד של חג לאומי באוקראינה. עם זאת, יש לכך משמעות החורגת מעניין פנימי". כידוע נשיא אוקראינה הוא יהודי שהוכיח כי נושאי הדת היהודית חשובים לו.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו