"הסיבה שחוק הגיוס לא עבר, כדי שיהיה על מה לריב בבחירות" • ריאיון

חבר הכנסת המיועד, אלי אבידר, שנבחר למקום הרביעי ב'ישראל ביתנו', בריאיון ראשון ולא מתוכנן לJDN: "ישנן הסכמות ברורות לגבי חוק הגיוס" • ההשוואה בין חרדים לחמאס? "לא זוכר ולא מכיר משוואה שכזאת" • ועל המאחד, המפלג ועוד

הבוקר התחיל המשא ומתן בין הליכוד לישראל ביתנו, בינתיים ללא הסכמות על חוק הגיוס, שמסתמנת כצרה הגדולה של הקדנציה הקרובה. החרדים וליברמן מצהירים כי לא יתפשרו ומבחינתם ש"ילכו לבחירות חוזרות". אנחנו באמת בדרך לשם? ניסינו להרים טלפון למי שהיה לצידו של ליברמן בעשור האחרון ובעוד כמה ימים יכהן כחבר כנסת מטעם מפלגתו. התוצאה לפניכם.

אני מדבר עם אלי אבידר?

מי מבקש?

חבר הכנסת מישראל ביתנו אלי אבידר?

חבר הכנסת המיועד. מי זה בבקשה?

שמואל בן צבי מהאתר JDN

זה אתר חרדי נכון?

נכון, אבל יש לי…

ממש מתנצל. אני לא מתראיין בזמן הזה ומה יש לך לראיין אותי?

יש, בוודאי שיש, במיוחד בגלל שהמפלגה שלך, איך נגיד את זה… לא אוהדת חרדים.

(אבידר צוחק) דבר אחד זה להאזין לדברי הבל שמטיחים בנו אבל לחזור על זה זה לא פחות חמור.

אז אפשר לשאול כמה שאלות?

אפשר, אבל תתחייב שכל מה שאגיד יתפרסם. אתה לא חייב לפרסם את הראיון אם אתה לא רוצה, אבל אם תפרסם אז תפרסם את הכל מהמילה הראשונה ועד לאחרונה ללא שינוי. מתחייב?

כן.

מצוין. קדימה.

אתה חושב שיש סיכוי להגיע לקואליציה של ישראל ביתנו והמפלגות החרדיות?

כן!

איך יהיה גישור על הפערים?

אין פערים. אתה וציבור הקוראים שלך צריכים להבין שאת הקואליציה הקרובה הכין ראש הממשלה כבר בסוף הקדנציה הקודמת.

תסביר…

ישנן הסכמות ברורות לגבי חוק הגיוס, לדוגמא, שעבר בקריאה ראשונה. הסיבה שהוא לא עבר בקריאה שניה ושלישת היא, להערכתי האישית, ואני מדגיש שזו הערכתי האישית, המחשבה שממילא יהיה צורך לריב על משהו בהרכבת הקואליציה הבאה ולכן נעצרה החקיקה. כל מה שצריך לעשות זה להפעיל את החקיקה מחדש.

כזה פשוט?

אתה הרי לא רוצה שאסביר לך מדוע סגן השר ליצמן עשה את מה שעשה לפני הבחירות?!

אשמח דווקא, תסביר..

(צוחק) תשאל אותו בבקשה.

ובנושאים שהעליתם בקמפיין, לדוגמא נישואים אזרחיים…

נושא מצוין. חשוב שהקוראים שלך יבינו שיש אוכלוסיה גדולה שחייה במדינת ישראל שנגרם לה צער גדול.

אכן, הם אינם יהודים על פי ההלכה, אך אזרחים טובים שמשרתים בצה"ל ונלחמים כדי לשמור על כל עם ישראל, לא רק על חילונים, אלא גם על חרדים. ועכשיו, אחרי שהם שירתו, כאשר הם רוצים להתחתן אינם יכולים.

ומה ביקשנו? שכל מי שאמו לא יהודיה יקבל תעודת הכשר אוטומאטית? ודאי שלא! ביקשנו שהם יוכלו להרגיש שהמדינה הזאת היא שלהם ושהם יכולים להתחתן בנישואים אזרחיים בישראל ולא לטוס לבולגריה ולקפריסין.

אבל זה ייפתח את השער…

איזה שער? היום טסים ב-500 דולר לבולגריה שלושה ימים, הכל כלול וגם מתחתנים בדרך. איזה שער אתה רוצה להשאיר סגור? מה אנחנו צוחקים על עצמנו? אני יכול להבין התנגדות אם הייתה דרישה שהרבנות תספק תעודת הכשר בסיטונות. אבל לא ביקשו את זה ובכלל… ולא רק זה, חייבים גם להביא את הדוח שהגיש משה ניסים בנושא הגיור ב-2018 לממשלה לאישור. וכן זה משה ניסים, בנו של הרב הראשי לשעבר, אדם יקר שמבין דבר או שניים ביהדות. וזה עוד אחד מהנושאים שראש הממשלה דחה את האישור שלהם בקדנציה הקודמת.

ואם זה לא יעבוד?

זה יעבוד. סמוך עלי שזה יעבוד.

ואם זה בכל זאת לא יעבוד?

כל מי שעיניו בראשו רואה את שהתרחש בבחירות האחרונות, המפלגות החרדיות התחזקו בצורה חזקה מאוד ולא רק כך, אלא שגם המפלגות של הציונות הדתית הן היום יותר קיצוניות בנושאי דת ומדינה מהמפלגות החרדיות. ויחד עם זאת, אין קואליצית ימין אמיתית בלי ישראל ביתנו. וישראל ביתנו, שסבלה קשות בקדנציה הקודמת מכך שלא הייתה לשון מאזניים, קיבלנו את האפשרות להיות לשון מאזניים ויחד עם זאת ברור שיש מפלגות חרדיות וגם אנחנו נצטרך ללמוד לעבוד יחד.

זה נחמד שאתה אומר שנעבוד יחד, אבל אני כאדם חרדי, והקוראים שלי, נפגעו אישית שההשוואה שעשיתם בקמפיין בין החרדים לחמאס. במחשבה לאחור, זאת הייתה טעות?

לא זוכר ולא מכיר משוואה שכזאת. בפועל אני מכיר את ההפך. מכיר את הזהירות והרגישות שנהגנו בכל שלבי הקמפיין בציבור הדתי והחרדי ותזכור… יש לנו ציבור תומכים גם בקרב העדה החרדית. הרי יכולנו להשתלח במי שהעלה קשיים לגבי חוק הגיוס ולא עשינו את זה. מה שאמרנו שלא נתפשר על חוק הגיוס אך מבלי להשתלח ובוודאי שלא דרך השוואה שכזאת.

ההשוואה שאבידר "לא זוכר". צילום: חדשות JDN.

אז מה אתה חושב שיכול להיות?

הבעיה היא לא אצלנו, ואצלנו אני מתכוון למפלגות החרדיות ולישראל ביתנו. כי מי שחושב שבנימין נתניהו יושב בביתו ועוסק אך ורק בקואליציית ימין-חרדים פשוט לא מכיר את האיש. מדובר בפוליטיקאי מוכשר ביותר וככזה הוא יעשה את מה שהוא חייב לעשות – הוא ינסה לבנות קואליציה שמאפשרת לו גמישות.

מה זה אומר?

זה אומר שהוא מנסה וינסה להעביר מספר חברי כנסת מכחול-לבן אליו, כדי שתהיה לו את מידת הגמישות. בזמן שאנחנו ואתם נריב ונהיה בטוחים שהולכת לקום ממשלת ימין חרדים. ושאף אחד לא יטעה, בבית ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים רוקמים איך להרחיב את הקואליציה כדי שלא לחרדים ולא לישראל ביתנו יהיה את הסטאטוס של לשון מאזניים.

השמועות דווקא טוענות שליברמן לוקח חלק במגעים האלה ומנסה להכניס את לפיד?!

ממש לא! ליברמן חבר של אריה דרעי וליברמן חבר של יאיר לפיד. ליברמן הוא איש ציבור ותיק שמעריך אנשים שיש להם מילה ושלא תוקעים סכין בגב. החברות הזאת לא אומרת שדרעי יסכים לפתוח מרכולים בשבת בבני ברק בגלל החברות הזאת ושליברמן בשם החברות הזאת יסכים לסגור מרכולים באזורים חילוניים באשדוד.

ועם יאיר לפיד המשוואה תקפה. אפילו כשהוא נפגש אתו לפני הבחירות, זה היה במסעדה לעיני כל כדי שלא יעלו מחשבות שגויות.

ליברמן מצהיר שאין לו בעיה עם בחירות חוזרות, נו באמת, אתם לא באמת מוכנים לבחירות חוזרות…

(צוחק) בחירות עבור הפעילים שלנו זו מסיבה. כל הפעילים שלנו מתעוררים לחיים בבחירות, התומכים המנגנונים, הכל עובד ופועל. התקופה בין מערכות הבחירות היא התקופה הקשה ביותר, כי אתה מנסה לשמר את הפעילים ואין לך במה ועל מה.

בחירות זו לא בעיה. בחירות זו מתנה. והפעם אני חושב שגם הפרשנים והסוקרים השחצנים ביותר ינהגו באחריות ולא ייקחו את הסקרים כמובנים מאליהם.

תהיו מוכנים לקחת את הסיכון?

שמע. תסתכל על מספר המנדטים שיש למפלגת הליכוד וקח בחשבון שיש שם כמה מנדטים טובים, ולא מעט, שמגיעים גם מהבוחרים שלנו וגם מהבוחרים שלכם. בבחירות הבאות ננסה לתקן את זה.

אז מה יהיה? כי לא נִרְאָה שישראל ביתנו והמפלגות החרדיות יוכלו להתפשר.

ראשית, טוב נעשה כולנו אם נגזור על עצמנו חובת צניעות ובכלל צריך לתת למי שיודע לשאת ולתת לנהל את המשא ומתן. ואני כאן, חורג ממנהגי ואפילו מציע…(עוצר את המשפט).

אתה יכול להסביר?

טוב. משפט אחרון כי גם ככה הראיון הזה יגרום לרעש.

אבל יש עוד כמה שאלות.

משפט אחרון ברשותך… בתהליך המשא ומתן הקרוב אין מקום לנוקשות ליטאית או חסידית, משא ומתן הוא אומנות המזרח, לדעת לחבר קצוות ולא רק להתבצר בעמדות.

אתה מתכוון…

תודה רבה רַבֵּנוּ, אמרתי מספיק והרבה יותר ממה שתכננתי, שיהיו בשורות טובות לעם ישראל בע"ה ושכל אחד ואחד מאתנו יעשה את שמוטל עליו כדי שביום שבו כולנו נבוא בפני בית דין של מעלה נאמר בלב שלם שעשינו הכל.

השיחה הסתיימה, אבל החלטנו לפרסם את הראיון, כפי שסוכם, מילה במילה.

ליצמן וליברמן "יסתדרו". צילום: שלומי כהן, פלאש 90

מי זה אלי אבידר? מספר פרטים שליקטנו עליו, מס' 4 ברשימת ישראל ביתנו.

בן 54, יליד אלכסנדריה, מצרים. משפחתו עלתה לישראל מס' ימים לאחר מלחמת ששת הימים.

רס"ן במילואים בצה"ל ושירת באחת היחידות המיוחדות. שירת ארבע עשרה שנים במשרד החוץ. יועצו של אריאל שרון, ראש נציגות ישראל בנסיכות קטאר וקונסול כללי בהונג קונג.

נמצא במגזר העיסקי מאז 2007. מנכ"ל מכון היהלומים, מנכ"ל הבורסה ליהלומים ונשיא חברת דינדקס.

פרסם בשנת 2011 את הספר: "התהום: מה באמת מפריד ביננו לבין העולם הערבי". פרסם בשנת 2015 את הספר ההיסטורי: "איקטוס" העוסק באזרח רומאי ועבד יהודי תחת שלטון האמפריה הרומית.

באחד עשרה השנים האחרונות מלווה את אביגדור ליברמן בדיאלוג השקט מול העולם הערבי ומנהיגות פלסטינית ביהודה ושומרון.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו