Yonatan Sindel/Flash90

בכיר באמירויות: "ההסכם יסייע ללחוץ על ישראל בנקודות שחשובות לפלסטינים"

דיווח: גורם באיחוד האמירויות אמר כי קיבלו התחייבות מהאמריקנים ש"נושא הסיפוח" לא על הפרק עד שנת 2024. לדבריו, יקבלו מטוסי ה-F-35 ו"נתניהו לא יוכל להתנגד". עוזרו של שר החוץ האמירותי: "השלום שלנו עם ישראל ישרת את הסוגיה הפלסטינית בדרכים שעוד אי אפשר לדמיין עכשיו"

עומאר סייף רובאש, עוזר שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות, אומר כי היחסים עם ישראל יאפשרו למדינתו להפעיל לחץ על ישראל בנקודות שחשובות לפלסטינים. "השלום שלנו עם ישראל ישרת את הסוגיה הפלסטינית בדרכים שעוד אי אפשר לדמיין עכשיו", אמר רובאש בתדרוך לכתבים לקראת טקס החתימה מחר בבית הלבן.

בציטוטים שפרסם ברק רביד ב'וואלה' מהתדרוך שקיים בוושינגטון עולה כי הבכיר האמירותי הוסיף ש"הקשרים שלנו עם ישראל יאפשרו לנו להיות בתוך האוהל של הנושא הפלסטיני ולהפעיל לחץ (על ישראל) במקומות שחשובים לפלסטינים. זה יאפשר לנו לשרת את הסוגיה הפלסטינית הרבה יותר מאשר לעמוד בצד ולחכות שמשהו יקרה"

הוא סיפר כי צעירים מהאמירויות נרגשים מאוד ומשתוקקים ללמוד על ישראל ולהגיע אליה. "הוסר טאבו ענק. אנחנו רוצים להתחיל קשר גם עם ערביי ישראל ולעודד אותם לבקר באיחוד האמירויות", אמר רובאש. רובאש שוחח אתמול בזום עם משלחת כלכלית מטעם בנק לאומי שביקרה בדובאי והפתיע אותם כשאמר בעברית: "אני רוצה לאחל לכם ולמשלחת של בנק לאומי שנה טובה, מתוקה ומאושרת ולכל ישראל".

ב'חדשות 12' דווח כי גורם בכיר באמירויות הדגיש בצורה מפורשת שהם קיבלו התחייבות מהאמריקנים ש"נושא הסיפוח" לא על הפרק עד שנת 2024. כלומר, גם אם טראמפ ייבחר לכהונה שנייה בבית הלבן – הנושא יורד מהשולחן. עוד הדגיש אותו גורם, כי מטוסי ה-F-35 יימכרו לאיחוד האמירויות וראש הממשלה נתניהו לא יוכל להתנגד לכך.

נתניהו פרסם סרטון בו אמר כי "אני מחזיק בידי את טיוטת חוזה השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות, וגם את הצהרת השלום ההיסטורית בין ישראל לבחריין. עבדנו על זה הרבה מאוד שנים. הרגע הזה מגיע מחר. זו תפנית עצומה בתולדות ישראל, גם בתולדות המזרח התיכון. תהיה לזה השפעה אדירה וחיובית על כל אזרחי ישראל. אני גם מבטיח לכם, לפי מה שאני רואה כאן, שעוד מדינות בדרך".


צילום: רועי אברהם, סאונד: ניר שרף /לע"מ

מחר, לפני טקס החתימה, נתניהו צפוי להיפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפגישת עבודה בבית הלבן. בהמשך ייפגש טראמפ בנפרד עם שרי החוץ של איחוד האמירויות ושל בחריין. לאחר מכן יתקיים הטקס החגיגי במדשאה הדרומית של הבית הלבן בהשתתפות מאות אורחים, ובו צפויים נאומים של טראמפ, נתניהו ושרי החוץ של איחוד האמירויות ובחריין.

גורם במשלחת לוושינגטון חשף מוקדם יותר כי בטקס החתימה שיתקיים מחר בבית הלבן יחתום נתניהו על "חוזה שלום" מול איחוד האמירויות ועל "הצהרת שלום" מול בחריין. הוא הסביר כי "עם האמירויות ייחתם חוזה שלום, שכן הצהרת השלום המפורטת מולם כבר הוכרזה לפני חודש. עם בחריין תחתם 'הצהרת שלום', כיוון שההכרזה הייתה רק לפני מספר ימים".

הוא הוסיף כי פרטי ההסכמים לא ייחשפו עד מחר, מאחר שקיימת, כלשונו, "רגישות". הצדדים סיכמו שלא יפרסמו פרטים על הנוסח לפני החתימה. "ישנה רגישות רבה סביב הטקס ותכני ההסכמים שייחתמו מחר בבית הלבן, לכן בשלב הזה אי אפשר לנדב פרטים על תוכנם", אמר הגורם במשלחת ישראל לוושינגטון המעורב בהכנות לאירוע ההיסטורי.

הגורם במשלחת סרב להתייחס להיבטים המדיניים שיהיו בהסכמים, בכלל זה לסוגיה הפלסטינית. הוא אמר כי כמו בהסכמי שלום קודמים, גם במקרה זה קודם תהיה החתימה ורק לאחר מכן תוכן ההסכמים יובא לאישור הממשלה והכנסת. לדבריו, "כך היה גם בעבר, ואין פה שום דבר חריג. בשני ההסכמים מוזכרים תחומי שיתופי הפעולה במגוון תחומים שיהיו עם שני המדינות".


ראש הממשלה נתניהו בפגישת עבודה עם שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר בוושינגטון. צילום: אבי אוחיון לע"מ.

"הכול יפורסם רק אחרי החתימה בגלל הרגישות שקיימת. יש הבנה בין המדינות על כך", אמר הגורם שצוטט ב'ווינט' וב'ישראל היום'. "עוד לא ראינו כזה בעבר שבו שתי מדינות שחותמות בו זמנית על הסכם שלום עם ישראל. כך שזה מרגש גם להן וגם לנו. אבל כיוון שמדובר על ארבעה צדדים יש רגישויות והפרטים עוד לא מפורסמים".

"ההבדל בין ההסכמים הללו להסכמים שנחתמו עם מצרים וירדן הוא שאנחנו לא מסיימים מצב של מלחמה כי לא הייתה בינינו כזו", הוסיף הגורם. לדבריו, "עם האמירויות מדובר בהסכם שלום, אבל כל הסכמי הנורמליזציה שהתחלנו לשאת ולתת עליהם בביקור המשלחת באבו דאבי עוד לא ייחתמו. הם יהיו נספח לחוזה שייחתם מחר. משרדי הממשלה ממשיכים את השיח עם מקביליהם באמירויות".

עוד סיפר גורם במשלחת כי ראש הממשלה ניהל היום מוושינגטון שיחות עם שר האוצר בנוגע למשמעויות הסגר והסיוע הכלכלי. לשאלת 'גלובס' האם ראש הממשלה הנחה את שר האוצר להכין את תקציב 2021, כיוון שגם תקציב זה יש להשלים בשבועות הקרובים, השיב אותו גורם "נדבר על התקציב אחרי שיסתיימו הטקסים בוושינגטון".

גורם בפמליית ראש הממשלה נתניהו הכחיש את הדברים של יו"ר מר"צ ניצן הורביץ שטען כי ההסכם כולל הקפאת בנייה ביהודה ושומרון ועקץ: "המקורות של הורוביץ כפוליטיקאי אפילו פחות טובים משהיה עיתונאי". יו"ר מר"צ טען כי "ההסכמות הללו הן ביטול הסיפוח תמורת נורמליזציה. ידוע לי מגורמים מוסמכים שניתנה הסכמה ישראלית להקפאת בניה בשטחים".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו