צילומים: דוברות הכנסת - דני שם טוב.

למרות התנגדות החרדים ובתמיכת כחול לבן: חוק השוויון אושר בקריאה טרומית

ברוב דחוק של 56 ח"כים מול 54, הצעת החוק שנתקלה בהתנגדות חריפה מצד החרדים ומפלגות הימין עברה במליאת הכנסת. זוהר: "פוגעים בסיכוי הקלוש להמשך קיומה של הקואליציה". מניח ההצעה איתן גינזבורג מכחול לבן ברמז לבאות: "זו רק תחילת הדרך"

כחול לבן הצליחה להעביר אחר הצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את התיקון לחוק כבוד יסוד האדם וחירותו ברוב דחוק של שני ח"כים – 56 תומכים מול 54 מתנגדים. התיקון שהציע יו"ר הסיעה איתן גינזבורג קורא לעגן את הזכות לשוויון ואיסור אפליה בחוק היסוד – ובקרב המפלגות החרדיות נרשמה התנגדות חריפה שכן החוק עשוי להוביל לפגיעה בערכי היהדות – ואף להשפיע על חוק הגיוס.

בימין התנגדו לחוק משום שהרחיב את סמכויותיו של בג"ץ בהכרעה על סוגיות מכל תחומי החיים שעשויות להתגלגל לפתחו. הצעת החוק עברה במליאה, בתמיכת כחול לבן, במסגרת שלוש הצעות חוק שעלו בניגוד לעמדת הקואליציה ומבלי שאושרו בוועדת השרים לחקיקה, ברקע המשבר הפוליטי. ההצעה אושרה ברוב של 56 תומכים מול 54 מתנגדים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "אף שעקרון השוויון מוכר כעקרון יסוד של הדמוקרטיה הישראלית הזוכה למעמד חוקתי ואף שהוא רכיב הכרחי בכל דמוקרטיה חוקתית שלאחר מלחמת העולם השנייה, הוא אינו אחת מהזכויות המנויות במפורש בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. כך, הזכות לשוויון נותרה עד היום אחת מזכויות היסוד שאינן כתובות עלי ספר, אף שהיא זכתה להכרה בחקיקה ובפסיקה, בין היתר בקביעתו של בית המשפט העליון שהזכות החוקתית לכבוד האדם כוללת, בנסיבות מסוימות, את האיסור על הפליה. אולם הכרה זו היא חלקית והזכות לשוויון והאיסור על הפליה זוכים להגנה חוקתית חלשה וחסרה".

"יש לציין שבהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה מאוד באי-הכרתה בזכות לשוויון ובאיסור על הפליה בחוקי היסוד שלה. הכרה חסרה זו מונעת את ההגנה המלאה על הזכות לשוויון והיא גם בעלת משמעות סמלית וזהותית. הכרה מפורשת בזכות לשוויון ובאיסור על הפליה תחזק את ההכרה בקרב מקבלי ההחלטות והציבור בדבר מעמדה של הזכות לשוויון בישראל. דבר זה חשוב במיוחד לאור העובדה שמעמדה החוקתי של הזכות לשוויון נחלש עוד יותר בעקבות חקיקת חוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, אשר הדגיש את הזיקה בין מדינת ישראל לבין קבוצת הרוב היהודי, באופן שנתפס כמעדיף קבוצה אחת של אזרחים על פני הקבוצה האחרת".

ח"כ איתן גינזבורג הציג את ההצעה במליאת הכנסת ואמר: "לאורך השנים העקרונות האלה מצויינים באופן מפורש במגילת העצמאות קיבלו מימד חוקי באמצעות חוקי היסוד של מדינת ישראל. יחד עם זאת, הזכות לשוויון שהיא זכות כל כך בסיסית בכל דמוקרטיה וגם בדמוקרטיה הזאת, כפי שרצו האבות המייסדים של המדינה, הזכות לשוויון שמצוינת באופן ברור לא עוגנה בספר החוקים של מדינת ישראל, אלא רק בפסיקות של בית המשפט. החוק הזה הוא לא נגד אף אחד, הוא בעד."

ח"כ אנטאנס שחאדה: "מה בסך הכל אנחנו רוצים? לעגן את הערך הבסיסי ביותר בדמוקרטיה. בכל עידן הנאורות כל מי שדוגל בדמוקרטיה שינו משטרים, נתנו ערך לכל בני האדם כאשר דיברו על שוויון, חירות חופש ביטוי. תכבדו אותנו ואת ההיסטוריה שלנו, תכירו בעוולות. יש לנו זכויות, אנחנו בני המקום, ילידים. אנחנו אזרחים רוצים להיות אזרחים שווים".

ח"כ ע'דיר כמאל מריח: "אני ורבע מאזרחי ישראל, דרוזים, מוסלמים, נוצרים, בצ'רקסים הופכים לאזרחים סוג ב' במדינת היהודים. 72 שנים מקום המדינה, מדינת ישראל מתרחקת מהעקרונות שעליהם היא נוסדה. מדינת ישראל לא מקיימת שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת גזע ומין. הגיע הזמן 72 שנים אחרי, שהזכות לשוויון, הדבר הכל כך בסיסי למדינה דמוקרטית, יעוגן בחוק כסוד השוויון. הדבר לא רק שלא יפגע בצביונה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי אלא לחזק אותה".

השר זאב אלקין השיב: "אל תסתתרו מאחורי סיסמאות של השוויון האישי הפרטי, לא על זה החוקים האלה מדברים. אנחנו מדברים על מדינת כל אזרחיה ומדינה דו-לאומית, החזון של הרשימה המשותפת, אבל לפחות אומרים את זה באופן גלוי. חבריי מכחול לבן ומיש עתיד מה קרה לכם? אתם הולכים כאן בעקבות בל"ד. המשמעות של החוקים שאתם ניסחתם הוא לאו מוחלט לכל הסממנים היהודים של מדינת ישראל. לשנות את ההמנון, את הסמלים, את חוק השבות, את כל הסמלים של היותנו מדינה יהודית, לשם החקיקה הזו מכוונת. אתם באים לקעקע את חוק הלאום ואת האופי של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית".

השר אבי ניסנקורן ביקש להשיב גם הוא ואמר: "החוק הזה מדבר על שוויון לפרט, אנחנו לא מדברים פה על זכויות לאומיות. יש הצעת חוק של האוזר וסער, למה היא לא באה היום? אתם נגד שוויון במדינת ישראל. מדינת ישראל היא עדיין מדינה שרואים בה דמוקרטיה. העובדה שבכל הדמוקרטיות בעולם המערבי, עיקרון השוויון נמצא בחוק יסוד. מי שמצביע נד, מצביע נגד שוויון ובעד גזענות".

ראש הממשלה החליפי ויו"ר כחול לבן בני גנץ כתב: "חוק יסוד השוויון עבר כעת בקריאה טרומית. החוק יעגן את הזכות לשוויון והאיסור באפליה בחקיקת יסוד. מדינה כשלנו, שמורכבת מקהילות, רקעים ותרבויות שונות לא יכולה שלא לעגן ולהצהיר מעל כל במה שהשוויון הוא ערך וזכות מובילים אצלה. לכל הישראלים יש מקום–אם זה לא היה ברור עד עכשיו, זה יהיה".

יו"ר סיעת כחול לבן ח"כ איתן גינזבורג אמר אחרי אישור ההצעה: "רגע חשוב לכל מי שערכי השוויון והדמוקרטיה הם בבסיס הערכים שלו. הגיע הזמן שספר החוקים של מדינת ישראל יגיד סוף סוף- כן לשוויון, לא להפלייה. אמנם זו רק תחילת הדרך, והיא לא תהיה פשוטה, אבל אני מתכוון לעשות מה שניתן כדי שהליך החקיקה יתקדם עוד בכנסת הזאת". חברי הכנסת גדעון סער ומיכל שיר אינם באו להצביע במליאה למרות עמדת הליכוד שיש להצביע נגד החוק".

חבר הכנסת צבי האוזר הגיב: "צר לי שחברי איתן גינזבורג מעלה הצעת חוק המאפשרת שינוי הגדרתה של ישראל ממדינה יהודית דמוקרטית למדינה המבטיחה זכויות דו לאומיות. לא כך מעגנים שוויון זכויות פרט בחוקה של ישראל".

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), כתב בחשבון הטוויטר שלו כי ‏הוא פעל "כדי שהקואליציה תשמור על המשמעת הקואליציונית, ולכן ביקשתי מכל השותפות שלנו לא להעלות חוקים שלא אושרו בוועדת השרים לענייני חקיקה". הוא האשים את כחול לבן בכך שהם "ממשיכים לפגוע בסיכוי הקלוש להמשך קיומה של הקואליציה, ובמקום לשמר את ממשלת האחדות, הם מקדמים את פיזור הכנסת". זוהר הוסיף כי הוא מקווה "שכל השותפות שלנו ישמרו היום על המשמעת הקואליציונית כדי שלא יתחיל כאוס פוליטי בלתי נשלט".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו