צילומים: דוברות הכנסת, דני שם טוב

רגע לפני ההתפטרות: סער ניהל דיון על הסדרת "ההתיישבות הצעירה"

השר צחי הנגבי: "החלטת הממשלה מוכנה. הכדור וההכרעה עוברת לראש הממשלה וראש הממשלה החליפי". ח״כ בוגי יעלון מיש עתיד - תל״ם תומך בהסדרת ההתיישבות הצעירה: "מה שניתן לאשר על אדמות מדינה בהחלט להסדיר. אם הממשלה תמצא לנכון לאשר. אדרבא זה יקל מאוד"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ועדת המשנה לעניינים אזרחיים וביטחוניים ביהודה ושומרון, בראשות ח"כ גדעון סער, קיימה היום דיון בנושא הסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון, במסגרתו שולב דיון מהיר באותו נושא על פי הצעות חה"כ אבי דיכטר, אופיר סופר ומשה ארבל.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ צבי האוזר, ביקש את רשות הדיבור ופתח את הדיון: "אנחנו דנים היום בנושא הסדרת ההתיישבות הצעירה. דיון חשוב, דיון אסטרטגי שהוא חלק מהדיונים שאנו מקיימים פה במאבק על שטחי C אל מול המאמץ הפלסטיני. לפני הדיון החשוב הזה, כמנהג בני אנוש, אני רוצה לאחל לך אדוני יו"ר ועדת המשנה, מזל טוב. את גדעון אני מכיר "רק" 37 שנים, ואני יכול להעיד שבכל הנוגע להתיישבות ביהודה ושומרון אין עוד חבר בוועדה שבקיא באתגרים ההתיישבותיים כמוך. מזל טוב פה מכולנו, ותרשה לי להוסיף, גם כחבר, הצלחה גדולה בהמשך הדרך. יש לי יותר מתחושה כי דרכנו יצטלבו בהמשך".

ח"כ סער: "מצאתי דרך מקורית לחגוג יום הולדת. אחרי הישיבה הזו אני אגיש את התפטרותי מהכנסת ה-23 ליו"ר הכנסת, ואם בתקופה, שאורכה אינה ידועה, יהיה לי חסר משהו, זה הדיונים של הוועדה הזו, ועדת החוץ והביטחון וועדות המשנה שלה, ועדת המשנה למודיעין וועדת המשנה הזו ליו"ש".

"היה לי חשוב לקיים את הדיון הזה היום, ללא תלות בדברים אחרים, כי אני רואה בזה דיון עקרוני של מחויבות מדינת ישראל לאזרחיה, שאמנם נקראים התיישבות צעירה, אבל אלה אזרחים שלפני מעל ל-20 שנה נשלחו ע"י המדינה להתיישב על קרקע ולא מקבלים תשתיות, ודברים יסודיים כמו מרכיבי ביטחון לא מסופקים להם. כבר בשדולת ארץ ישראל הבעתי חשש שמערכת בחירות נוספת עלולה לצמצם את מרחב הפעולה בנושא, ולכן הממשלה חייבת לפעול בנושא זה במהרה ומקווה שגם נשמע חדשות מהשר הנגבי בנושא".

רשות הדיבור ניתנה לח"כ דיכטר, ממציעי הדיון, שאמר: "ההתיישבות הזו, עם אוכלוסייה לא קטנה, שכבר איננה צעירה אלא דור שני משופע בילדים, הם אנשים כמו כל אחד מאיתנו. הם נוסעים לעבודה בצה"ל, במערכת הבריאות, בכל מקום, אבל כשהם חוזרים הביתה, בכ-70 ישובים, אין להם את החשמל והמים והמחשב שיש לכולנו. איך יכול להיות שקרוב ל-30 אלף איש חיים אחרת? תפקידה של הממשלה להבהיר שהיא לא המנדט הבריטי שצפוי לעזוב, והם לא נתיני מושבות. יש פה צורך לעשות צדק לאומי בסוגיה של חיי אדם, כמו כל אחד מאיתנו, והדיון הזה חשוב כדי לדרבן את הממשלה לעשות מהלכים ולחתוך את הדבר הזה באבחה אחת".

ח"כ מתן כהנא: "אני מלווה בחודשים האחרונים את היישוב עשהאל, שהוקם בהחלטת ממשלה, שאושר פעמיים שהוא יושב על אדמת מדינה, ויש שם בעיות של חשמל, מים, מרכיבי ביטחון, פינוי זבל. הילדים שם כבר מתחתנים וההורים עוד גרים בקרוואנים. זה ממש הומניטרי והשר צחי הנגבי אמר קבל עם ועולם שהממשלה תתכנס, תדון ותאשר את הדברים האלה וכלום לא קרה. אני אומר לממשלה – הבטחתם? תקיימו!".

אוריה לוברבוים, פורום ההתיישבות הצעירה: "אני מדבר בשם האנושיות ובשם האמון במערכת. נשלחנו ע"י ממשלות שונות ואנשים שונים כדי להיות בחזית ולתפוס את השטח של אדמות המדינה. גם בבג"צים ובכל מקום, הממשלה הודתה ששלחה אותנו, אך לא יודעים איך להסדיר את זה. הקרב הפוליטי פחות מעניין את ה-25 אלף איש של ההתיישבות הצעירה, ויותר מעניין אותם שבשלושה ישובים נשרף שנאי החשמל בגלל הגשם. זה קורה בכל ישוב לפחות שלוש פעמים בחורף או אסון אחר של כמעט התחשמלות. אנו יודעים שיש כרגע בממשלה מסמך כתוב ומוסכם על שני צדדיה, שיושב ודורש החלטה כדי לסיים את המשימה שלנו. שיש הסכמה הומניטרית לתת לשליחי המדינה הזו לחיות סוף סוף בתנאים נורמליים"

שר ההתיישבות, ח"כ צחי הנגבי: "אפשר לומר שהדיון הקודם של ועדה זו, בעניין הסדר המקרקעין, האיץ את גיבוש הצעת המחליטים, כאשר שמעתי את סגן יועמ"ש משרד הביטחון אומר שבמידה והממשלה תקבל החלטה לגבי ההתיישבות הצעירה, היא תסייע לפתור בעיות קשות במרקם החיים של רבבות תושבים. זו כבר לא התיישבות צעירה אבל עדיין התיישבות מופלת לרעה, ללא הצדקה וללא הגיון. אם יש נושא שהוא קונצנזוס בחברה הישראלית ואפילו בממשלה המסוכסכת הזו, הוא שאי אפשר לאמלל אנשים רק כי הפכו חלוצים במצוות הממשלות השונות".

"על רקע הדברים ששמעתי בדיון הוועדה שוחחתי עם ראש הממשלה ועם ידידי השר ביטון, ולאחר שראש הממשלה נתן אור ירוק לגיבוש החלטה, הקמנו השר ביטון ואני צוות מקצועי משותף למשרדים, אשר עומד בקשר רציף עם פורום ההתיישבות הצעירה. נעשה מאמץ עצום למצוא פתרון לכל סוגיה, והמשפטנים, שבדרך כלל אנו מבקרים, פעלו לעילא ולעילא כדי לפתור בעיות ולא להציב חסמים. נוסח הצעת המחליטים גובש כמעט במלואו, ויועבר בשעות הקרובות, אני מקווה, להחלטת ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי, ומקווה שהם ייתנו לה גיבוי".

ח"כ האוזר: "ממשלת ישראל מגדירה את האזור כאינטרס לאומי, במילים בלבד, אבל מקצה לזה כח אדם של 25 איש. אזור אסטרטגי בהשקעת משאבים שאי אפשר לנהל בה עיר. ומול זה הרש"פ שולחת 600 איש. לא יכול להיות שנתקוף את בג"ץ ואת אלה ואחרים על העיכובים, ונעצום עיניים לרווחה מול המחדל המתמשך של אנשים שהיו שנים מופקדים על האינטרס הזה ודיברו בקול רם אך לא עשו מה שצריך לעשות. אם זה לא ייעשה עכשיו, נתעורר בעוד שנים ספורות ונקרע קריעה ונבכה את המצב".

עו"ד ניב יערי, ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים ציין בפני חברי הוועדה כי הצעת מחליטים בנושא לא הועברה לעיונם או התייחסותם עד כה.

ח"כ בצלאל סמוטריץ: "ראיתי כבר הודעות לתקשורת על חגיגה גדולה של הצעת מחליטים שמקודמת. למיטב הבנתי מדובר בהחלטה מינימליסטית – כמעט לעג לרש. זו רשימה קצרה והרבה ישובים בחוץ, כי האמריקאים יכעסו מרשימה ארוכה. אם הרשימה ארוכה, זה כי הצטברו ישובים לאורך שנים שלא עשו כלום. חייבים לוודא שכל הישובים בתוך ההחלטה ושהיא מוגבה בתקציב שיפצה על 20 שנות הזנחה".

"למיטב הבנתי, המנהל האזרחי והייעוץ המשפטי עומדים על רגלים אחוריות להוציא את החטיבה להתיישבות מההחלטה. אם כל אותם הישובים שייכנסו להליך הסדרה, הקרקע בהם תנוהל ע"י הממונה ולא החטיבה, זה לא יקרה וזה ייתקע, הם לא יודעים לעשות זאת. אם מישהו מנסה דרך ההחלטה הזו לשנות סדרי עולם, לגבי הסדרה דרך הממונה ולא החטיבה, אז זו החלטה רעה ומזיקה ואל תביאו אותה".

השר הנגבי התבקש להתייחס לדברים והשיב: "המנהל האזרחי בתת תקינה ותת תקצוב, ודאי לנוכח גודל המשימה שהוא מתבקש לעשות. יש בהחלטה הקצאה של תקציב ותקנים, על בסיס מה שהעלו אנשי המנהל האזרחי. ההחלטה מתייחסת לעשרות ישובים, המחולקים לפי פרמטרים שונים של סטטוס ההסדרה בו נמצא היישוב. הצוות המקצועי בחן את כל היישובים, וכל יישוב שהכללתו בהחלטה תאפשר לו ליהנות ממנה, נמצא בה. היועצים המשפטיים שעסקו בנושא במשרד הביטחון כפופים למעשה ליועמ"ש לממשלה ועד לרגע זה סברתי שהם מעדכנים את היועץ המשפטי וזה מתואם.

עו"ד משה פרוכט, סגן יועמ"ש משרד הביטחון: "השר לעניינים אזרחיים במשרד הביטחון, השר ביטון, ושר ההתיישבות, השר הנגבי, שלחו אותנו לשבת ולעשות עבודה מאומצת לגיבוש נוסח של הצעת מחליטים שתעלה בטווח זמן מידי. עשינו את כל עבודת התשתית המוצעת, הצענו כמה אפשריות למימוש הדברים, וכעת, לבקשת השר ביטון, אנו מחכים להסכמה ואור ירוק מראש הממשלה ושר הביטחון. ברגע שתהיה הסכמה בדרג המחליט, נעשה את כל מה שנדרש כדי להשלים את גיבוש הצעת המחליטים. הצעד המידי לאחר קבלת האור הירוק זה להכניס את כל המשרדים הנדרשים לדברים, כמו משרד המשפטים וכמובן משרד האוצר".

אבי רואה, עוזר שר הביטחון להתיישבות: "לחטיבה להתיישבות ניסיון רב בהקמת ישובים, ולנו כמשרד הביטחון יש אינטרס שהחטיבה תעשה את זה ולא הממונה. עם זאת, אין שום עניין שאם אבי רואה בא ורוצה לבנות על מגרש, שלא ייחתם הסכם חכירה מול הממונה. זה האינטרס של היישובים עצמם, כי אולי ישלמו אלפי שקלים, אבל מעמדם בקרקע יהיה הרבה יותר איתן. נכון שההקצאה לחטיבה תהיה לזמן מוגבל לצורך הקמת הישוב והסדרתו, אבל ברגע שאדם רוצה לבנות, נכון שהממונה ייכנס לתמונה ולא החטיבה להתיישבות".

ח"כ תמר זנדברג: "ביום חמישי הייתי בדרום הר חברון בסיור, סמוך לישוב עשהאל. אני מבינה שיש דהרה ממשלתית לטפל בתת תנאים ובעיות בצנרת, וברמה הפוליטית ודאי יש בינינו ויכוח, אבל ברמה האנושית האם אפשר להתייחס גם להתיישבות הלא צעירה הפלסטינית שנמצאת שם? שבתיהם נהרסים פעמיים בשבוע ומנתקים להם צינורות מים? עד איזה גבול אפשר למנוע מים? האם להם אין צורך הומניטרי בחשמל ומים? האם אתם באמת מסוגלים לעשות איפה ואיפה?"

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ סער, סיכם את הדיון ע"י העלאה להצבעה של הצעת החלטה, בזו הלשון: "ועדת המשנה ליהודה ושומרון רשמה לפניה את דבריו של שר התיישבות, צחי הנגבי בדבר גיבוש הצעת החלטה לממשלה בנושא הסדרת ההתיישבות הצעירה. הוועדה רואה בנושא היבטים הומניטריים ואזרחיים מובהקים וקוראת לראש הממשלה ולראש הממשלה החליפי להביא להחלטת ממשלה הצעה החלטה רחבה וכוללת להסדרת הנושא ללא דיחוי. הוועדה מבקשת תשומת לב הממשלה להערות שהועלו במהלך ישיבת הוועדה לעניין טיוב ותקצוב ההחלטה, כולל בסוגיית החטיבה להתיישבות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture