Yonatan Sindel/Flash90

שייח' ג'ראח: משפחה ערבית תמסור ביתה לבעליו היהודים

המשפחה הגיעה להסכם על פינוי הבית בשכונת שמעון הצדיק, אך תוכל לגור בו למשך עשור לפחות. אחד הסעיפים המרכזיים: זכויות הערבים אינן ניתנות להעברה. המשמעות: מכה לרשות הפלסטינית ולחמאס, שמבקשים למנוע הסדרים דומים

בעוד הצדדים למאבק על בתי היהודים בשכונת שמעון הצדיק – שייח' ג'ראח ממתינים להחלטת בית המשפט העליון בנוגע לגורל המשפחות הערביות שמתגוררות בהם – הגיעה משפחה ערבית משמעון הצדיק להסדר עם הבעלים היהודים של הבית שבו היא מתגוררת, כך דיווח נדב שרגאי ב'ישראל היום'.

במסגרת ההסדר הבית יפונה, אך רק בעוד שנים רבות. יודגש כי המשפחה שבה מדובר אינה חלק מהערעור שהגישו משפחות ערביות משכונת שמעון הצדיק לבית המשפט העליון, על החלטת בית המשפט המחוזי לפנותם.

ההסדר, שלפני ימים אחדים קיבל תוקף של פסק דין חלוט בבית משפט השלום בירושלים, עשוי לשמש תקדים גם למשפחות ערביות נוספות. הוא נחשב מכה לרש"פ ולחמאס, שלוחצים מאוד על התושבים הערבים בשמעון הצדיק – שייח' ג'ראח, לא להגיע להבנות ולהסדרים עם הבעלים היהודים של הבתים במקום. לפני כשבוע הצליחו כידוע הרש"פ וחמאס לשכנע משפחות שעתרו לעליון, לדחות את הצעת הפשרה של בג"ץ להכיר בבעלות היהודית על הבתים שבהם הם מתגוררים, אך להישאר בהם כדיירים מוגנים, וזאת אף שחלק מהמשפחות היו מוכנות לכך.

ההסדר שנוגע לבית בשכונת שמעון הצדיק, שעליו דווח היום לראשונה, עוסק במשפחה ערבית שמתגוררת בו מאז 1956. ההסדר הושג לאחר שהבעלים היהודים פנו לבית המשפט ודרשו את פינויה. ההסדר קובע שהערבים שמתגוררים בבית ישלמו דמי שכירות לבעלים, ויוכלו להמשיך ולהחזיק בו "עד ערוב ימיהם", אך ללא זכות של דיירים מוגנים.

עוד נקבע כי אם הבעלים היהודים יקבלו היתר בנייה לבית, הם ידאגו לדיור חלופי עבור המשפחה הערבית. בכל מקרה, כך סוכם, "הפינוי לא יבוצע לפני חלוף 10 שנים ממועד מתן תוקף של פסק הדין להסכמות בין הצדדים". אחד הסעיפים המרכזיים בהסכם מבהיר שזכויות הערבים כיום בבית אינן ניתנות להעברה לאף גורם אחר, לרבות ילדיהם או מי ממשפחתם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו