צילום: אדיר סולטן / פלאש 90

הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישת: איסור פרסום של מוצרי עישון

פרסום מוצרי עישון יאסר, למעט חריגים מצומצמים בעיתונות המודפסת ובתנאי שבצמוד תהייה מודעת אזהרה בגודל זהה; כמו כן הוטלו הגבלות על שיווק ובכללן איסור הצגת מוצרי עישון. ליצמן: "העישון הורג ואנו נמשיך במאבק למניעת נזקי העישון בכל דרך שהיא״

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה אתמול לישיבה מרתונית בה אושרה לקריאה ראשונה הצעת היו"ר כבל וח"כ יהודה גליק לתקן את חוק הגבלת הפרסומות והשיווק של מוצרי טבק, על מנת לאסור פרסום ולהגביל את שיווק מוצרי הטבק והעישון. כיום קובע החוק הגבלות מסוימות על פרסום מוצרי טבק, וחברי הכנסת מציעים לאסור את הפרסום כליל ולהגביל את שיווקו.

היו"ר כבל ביקש להודות לח"כ גליק, ואמר כי ללא נחישותו זה לא היה מתקיים. הוא הוסיף כי מדובר במהפכה שתציל חיי אדם שהייתה לו זכות גדולה להוביל אותה ולעשות כל אשר ניתן למנוע מצב שמישהו יתחיל לעשן. "המהפכה הזו תימשך וכל מי שינסה לעצור אותנו הוא אויב של אזרחי ישראל כי העישון הוא אויב מספר אחת של האנושות", אמר. ח"כ גליק אמר גם הוא כי הוא מתרגש וכי מדובר במהפכה משמעותית בכל הקשור למניעת הנגשת מוצרי טבק ועישון לבני נוער. "זה ניצחון גדול לאנשים הטובים ואין לי מילים להביע את תודתי. הדבר המשלים והמתבקש להצעה הוא העלאת המיסוי על הטבק לגלגול", אמר. ח"כ מיקי רוזנטל בירך את יוזמי ההצעה והוסיף: "מדובר ביוזמה חסרת תקדים נגד כוחות קשים וכבדים.

חברי הוועדה אישרו את מטרת החוק וקבעו כי הוא נועד להגן על בריאות הציבור, ובמיוחד על בריאותם של קטינים, באמצעות קביעת איסורים, הגבלות וחובות בכל הנוגע לפרסום ושיווק של מוצרי עישון. זאת באמצעות איסור גורף של פרסום מוצר עישון והגבלת פעולות העשויות לעודד התחלת שימוש במוצרי עישון או להקל את השימוש בהם, וכן באמצעות מתן מידע לציבור והכל בשל הנזקים הקשים והקטלניים שנגרמים לבריאות כתוצאה משימוש במוצרי עישון.

כאמור, הפרסום של מוצרי עישון נאסר באופן גורם אפילו למי שייתן הסכמתו לכך, למעט רשימת חריגים מצומצמת הכוללת פרסומת בעיתונות המודפסת ובלבד שהעיתון יקצה, צמוד לשטח הפרסומת, שטח זהה בגודלו עבור מודעת אזהרה, וכן פרסומות המוצגות בתוך חנות למכירת מוצרי עישון, שאינה גלויה מחוץ לחנות, רשימה המונה את שמות מוצרי העישון למכירה ומחיריהם בלבד ועוד. בדיון הובהר כי הפרסום בעיתונות המודפסת יהיה בעיתון עצמו בלבד, ולא בגרסה האלקטרונית שלו באינטרנט. עוד נקבע כי פרסומת מותרת תכלול גם אזהרה בגודל של 30% לפחות משטחה, על רקע לבן במסגרת שחורה, במקום גודל של 5% כיום.

מול הארץ, עמוס שוקן, ביקש שאת המודעה של משרד הבריאות יתאפשר לפרסם עד 7 ימים לאחר הפרסום של מוצר העישון. ח"כ מיקי רוזנטל אמר כי לחברות הטבק יש את כל האמצעים לעשות קמפיין מושך וההצמדה עלולה לפגוע באפקטיביות של מודעת משרד הבריאות. ח"כ גליק וח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא תמכו באפשרות שהמודעות לא יוצמדו. לעומת זאת, ח"כ בן ראובן אמר כי חשוב שהמודעות יהיו צמודות, אחרת המודעה של חברות הטבק תהיה במקום בולט והפרסום של משרד הבריאות במקום נסתר. היו"ר כבל אמר כי הוא נוטה לתמוך בעמדתו של ח"כ בן ראובן, אך יביא את הנושא לדיון בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

עוד אושרו, הגבלות על שיווק הסיגריות כך שבחנויות המוכרות סיגריות ומוצרים אחרים לא יוצגו הסיגריות. ח"כ מוסי רז אמר בעניין זה כי כמו שמסתירים את החמץ בפסח כך צריך להסתיר את הסיגריות. היו"ר כבל הוסיף והבהיר כי בחנויות בהן מוכרים מוצרים נוספים הסיגריות לא יוצגו ומי שירצה לרכוש אותן יצטרך לבקש, עם זאת ההצגה תתאפשר אך ורק בחנויות שמוכרות סיגריות בלבד. עוד הוא הבהיר כי גם בדיוטי-פרי לא תהייה הצגת מוצרי העישון באולם המכירה הראשי.

הוועדה אישרה גם את הסעיף שיאסור על שיווק סיגריה אלקטרונית, חומר מילוי או מחסנית המכילים ניקוטין בריכוז של מעל 20 מ"ג למיליליטר, ויאסור על שיווק חומר מילוי אלא במיכל המונע פתיחה על ידי ילדים, שבר ודליפה. בעד אישור הסעיף הצביעו היו"ר כבל וחברי הכנסת בן ראובן, רוזנטל, גליק ופריג', לעומת ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא שהתנגד. קדם לכך דיון בו הסביר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי בג'ול יש 59 מ"ג למיליליטר. עו"ד איתן האזרחי, שייצג את ג'ול, אמר כי משרד הבריאות לא שמע את נציגי החברה וכי המוצר אינו מוצר טבק והוא לא הורג מסרטן. יו"ר האגודה הישראלית לקידום האידוי, אילן אלחיאני, ביקש להשמיע את קולם של אנשים שמתים או חולים מסיגריות, ומוצאים באידוי חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה. מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שבי גטניו, ביקש את זכות הדיבור אחרי כל פעם בה דיבר נציג של חברות הטבק ואמר: "כל התחשבות באינטרסים של חברות הטבק כמוה כפגיעה באינטרס של הציבור".

ח"כ גליק התייחס לכך ואמר כי ברירת המחדל צריכה להיות שהמוצר הוא אסור כל עוד משרד הבריאות לא התיר אותו, והיו"ר כבל סיכם ואמר: "אני לא רופא ולא בן של רופא, יש את משרד הבריאות ואם הוא ישתכנע בטענות הוא יכול להציע תיקונים להצעה".

במהלך הדיון עלתה גם הצעתו של ח"כ בן ראובן, להוסיף תמונות נזקי עישון לחפיסות הסיגריות. היו"ר כבל אמר כי סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ביקש להגיע לוועדה ולשכנע את חברי הכנסת שהדבר לא רצוי. עם זאת הוא הוסיף כי הוא חושב, בניגוד לעמדת השר, שהדבר רצוי ובכוונתו לעשות הכל כדי שהצעת החוק תכלול את הסעיף האמור. ח"כ גליק ביקש לוודא שאם עמדתו של סגן השר ליצמן לא תתקבל הוא לא יטרפד את החוק בוועדת השרים לחקיקה. היו"ר כבל אמר בתגובה כי השר לא יטרפד את ההצעה בעניין זה, מאחר והסכים להחזיר את ההצעה לוועדת שרים רק בעניין החרגת העיתונות. ח"כ בן ראובן הסכים להעלות את הצעתו לדיון בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

עוד אושר הסעיף המחייב את חברות הטבק להגיש למשרד הבריאות דיווח שנתי על רכיבי מוצרי העישון שהוא מייצר או מייבא, וזאת למרות התנגדות חברת דובר, שנציגה דן פרידמן טען כי היא תיפגע כלכלית ואישור הסעיף יהרוס אותה. כמו כן נקבע כי חברות שיפרו את האיסורים החמורים בחוק צפויות לקנס של עד 450 אלף שקלים.

האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית והאיגוד למקדמי ומחנכי בריאות מסרו כי: "אנו מברכים את ועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל בסיוע ח"כ יהודה גליק על צעד ענק קדימה באישור החוק בקריאה ראשונה. אנו מברכים על הכללת כל מוצרי העישון והאידוי בחוק, איסור פרסום באמצעים דיגיטליים ואיסור פרסום והצגה בנקודות המכירה. אנו מצרים על כך שהחוק עדיין לא כולל איסור פרסום גורף ומתיר פרסום בעיתונות המודפסת, כמו כן אינו כולל עדיין אזהרות מצולמות. המלאכה לא הושלמה. אנו מקוים למקצה שיפורים מהיר ומדגישים כי ללא שלבי החקיקה הבאים מדינת ישראל נשארת הרחק מאחורי למעלה מ – 100 מדינות בעולם".

סגן שר הבריאות ח״כ יעקב ליצמן בירך על אישור הצעת חוק פרסום מוצרי עישון והטלת מגבלות למכירה ואמר ״אני שמח שהצעת החוק אושרה בתמיכת משרד הבריאות. העישון הורג ואנו נמשיך במאבק למניעת נזקי העישון בכל דרך שהיא״. עוד הוסיף ״הצעת החוק המשותפת לוועדת הכלכלה ולמשרד הבריאות שאושרה לקריאה ראשונה תשנה מהיסוד את הרגלי העישון בישראל ותביא להורדת שיעור העישון בדגש על אוכלוסיות בהן שיעור העישון גבוה במיוחד״.

ממנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב נמסר כי ״אנו שבעי רצון מכך שהוועדה הכלילה את הפרק המחיל על סיגריות אלקטרוניות את כלל המגבלות החלות על מוצרי טבק ואת הצעתנו לאיסור מוחלט לשיווק סיגריות אלקטרוניות עם תחולת ניקוטין העולה על 20 מ״ג למיליליטר.״

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

האם החוק אוסר גם פרסום סיגריות אלקטרוניות?

אני מצטער לומר אני לא רוצה להפסיק לעשן במקום לאתעסק בשטויות תתעסקו בנכים מטורפים

טפש

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו