מסרבים למסור מידע אישי ללמ"ס? חרב המאסר הוסרה

הצעת ח״כ הרב ישראל אייכלר אושרה פה אחד בכנסת: יימחק חוק דרקוני המטיל מאסר בגין אי השתתפות בסקר הלמ"ס • "ההיגיון אומר, שהלמ״ס צריך לשלם מאתיים שקלים לאזרח שנפל במדגם..."

בהסכמת ועדת שרים לחקיקה אישרה הכנסת פה אחד את הצעת ח״כ הרב ישראל אייכלר לבטל את עונש המאסר המאיים על אזרח המסרב או נמנע ליטול חלק בסקרים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

מאז קום המדינה מאיימים סוקרים עובדי הלמ"ס, בהטלת עונש מאסר של שלשה חדשים, על אזרחים, אם יסרבו או יימנעו מלהשתתף בנטל הכבד של שאלות פרטיות בסקר. זהו סקר הכולל חובת דיווח והחזקת מסמכים ורישום כל הוצאה בבית, בתקופה עליה החליט הלמ״ס.

הצעת ח״כ הרב אייכלר שאושרה בקריאה טרומית פה אחד, מבטלת את עונש המאסר וממירה אותו בקנס של 200 שקל. יצוין כי בניגוד להצעת ח״כ אייכלר להעמיד את הקנס על 200 ש"ח בלבד, התעקשה הממשלה שאם לא תהיה הסכמה בוועדה על גובה הקנס, הוא יעמוד על 500 שקלים לכל היותר.

ח״כ הרב ישראל אייכלר הביע תקוה כי בדיונים בוועדה אליה תועבר ההצעה להשלמת החקיקה לקריאה שניה ושלישית, יימצא הרוב המסיבי לביטול הקנס כליל. "איום בעונש מאסר על אזרח שלא ימלא את השאלון הוא מוגזם ואינו משרת את האינטרס של הלשכה עצמה, ויש בו משום פגיעה בזכויות האדם הבסיסיות ביותר לשמור על סודיות הוצאותיו ואורחות חייו הפרטיים", כתב אייכלר בהצעת החוק.

ח״כ הרב ישראל אייכלר אמר כי יש חשיבות לעבודה המקצועית של הלמ״ס, כדי לקבוע מדדים וחישובים על הפעילות הכלכלית במשק, אבל ההיגיון אומר, שהלמ״ס צריך לשלם מאתיים שקלים לאזרח שנפל במדגם. הרי הוא נדרש לרשום כל קניותיו ומאכליו ונסיעותיו ולענות על מאות שאלות, על אורח חייו הכלכליים. אין שום הגיון בהטלת קנס על אדם המסרב שיחדרו לחייו הפרטיים. אבל הממשלה התנתה את הסכמתה להסיר את עונש המאסר בתנאי שיהיה קנס כלשהו, לגרום לאנשים לענות לסקרים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

55 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תעבור לוועדת הכנסת שתכריע היכן תטופל.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו