מיקי זוהר הציג את חוק השבת: "תל אביב שכחה את הרעיון היהודי"

חוק השבת שיאסור הפעלת בתי עסק גם ללא חוק עזר עירוני בנושא, הוצג היום בכנסת וגרם לסערה גדולה • ח"כ מיקי זוהר האשים את ה'מחנה הציוני': "מפחדים מרון חולדאי ומוותרים על העקרונות הסוציאליים" • הדיון בחוק וההצבעה עליו נדחו למועד קרוב

מליאת הכנסת קיימה דיון סוער על חוק השבת של ח"כ מיקי מכלוף זוהר, למרות שסוכם מראש כי תשובת הממשלה וההצבעה על החוק נידחת למועד אחר.

ח"כ זוהר הציג את ההצעה ואמר: "החוק הזה הוא חוק יהודי סוציאלי אבל אם לא תהיה הטענה של חוק של כפייה דתית למה כל הסוציאליסטים יצביעו נגד החוק? תשובת הנגד נשמעה בצעקות מספסלי המחנ"צ: "תשכנע קודם את מפלגתך".

במהלך הדיון הורחקו מהמליאה ח"כים וח"כיות מהמחנה הציוני, מיש עתיד וממרצ. ח"כ מיקי זוהר, קרא לעברם: "במדינה יהודית ודמוקרטית יהיה יום מנוחה בשבוע, והיום הזה יהיה שבת! מי שירצה לנוח בשבת- ינוח! על אפכם ועל חמתכם ואני אעביר את החוק בעזרת ה'!"

"אנחנו נגן על העסקים החלשים. איפה הסוציאליזם הנאור שלכם? לאן הוא נעלם? תל אביב שכחה את הרעיון היהודי פעם אחר פעם. למה בתל אביב רוצים לשכוח את הרעיון היהודי? תמה זוהר.

קרא עוד:
[postim]

הצעת החוק מבקשת לקבוע איסור על הפעלת בית עסק בימי המנוחה, אלא אם קיבל לכך היתר מאת שר הכלכלה. בנוסף, נאסר להתנות חוזה בפתיחת עסק בימי המנוחה. על הפרת הוראות החוק המוצע ניתן יהיה להטיל עיצום כספי, וכן תיקבע עבירה שהעונש עליה מאסר שנה או קנס.

החוק החדש יכיר בכך שהפרת איסור הפעלת העסק מהווה עוולה אזרחית כלפי בעלי עסקים אחרים, ונקבעה חזקה לגבי שיעור הנזק שנגרם כך שבעלי הרשתות הגדולות לא יוכלו להמשיך ולהזיק לבעלי המכולות בעצם פתיחת החנויות ביום השבת.

נוכח כוונת עיריית תל אביב לשנות את חוק העזר העירוני ולהתיר פתיחת מאות חנויות ברחבי העיר, קובע החוק המוצע כי סמכויות רשות מקומית לקבוע הוראות נוספות בדבר שעות פתיחה וסגירה של בתי עסק לא יוכלו לפגוע באיסורים שיוטלו מכוח החוק.

"מוותרים על העקרונות בשביל להרוויח קולות תל אביבים"

מגישי ההצעה אומרים כי עם הזמן נוצר מעגל בו, מחד, התרבו הפרות חוקי המנוחה – בעיקר בתחום המסחר, ומאידך, אכיפת חוקים אלה הלכה, נשחקה עד נעלמה לחלוטין, מה שהוביל להתגברות נוספת של הפרות החוק. הדברים הובילו ליצירת "מובלעות" בהן הפכו חוקי המנוחה לאות מתה.

בולטת בכך העיר תל-אביב, שם התרבותן של הפרות החוק נעוצה באינטרסים כלכליים צרים של גורמים מסחריים ומהעדר אכיפה נאותה. העדר האכיפה נובע משורה של גורמים, שהבולטים שבהם הם חוסר רצון של הרשויות האוכפות, קשיים אובייקטיביים בקיום אכיפה וחוסר אפקטיביות של הכלים האכיפתיים הקיימים. למציאות זו השפעות הרסניות על הערכים עליהם בא יום המנוחה השבועי להגן, ולא פחות מכך – על שלטון החוק ועל אמון הציבור בחוק. "אי שמירה על יום מנוחה שבועי בכלל המשק, וקיום פעילות מסחרית במהלכו, משפיעים באופן שלילי על כמה מערכי היסוד של המשטר במדינת ישראל".

ח"כ זוהר אמר נוכח התנגדות חברי המחנ"צ: "אנחנו יודעים שהציבור התל אביבי תמך במחנה הציוני ולציבור התל אביבי יש בעיה עם החוק שלי. המחנה הציוני מפחדים מרון חולדאי ומוותרים על העקרונות הסוציאליים בשביל להרוויח קולות תל אביבים. שמעתי את הביקורת בשבועות האחרונים ושמעתי מאיפה היא מגיעה – מקבוצות כוח שמשפיעות על התקשורת…

"תקראו לי כופה דתי חשוך ומשיחי, אני אלך עם דרכי באמונה עד הסוף. הניצחון שלי הוא הניצחון של עם ישראל" הכריז זוהר.

ההצבעה נדחתה למועד קרוב, או כפי שהדגיש זאת זוהר, שנועד בעניין עם ראש הממשלה: "למועד קרוב מאוד".

הדברים עוררו סערה גדולה בקרב חברי האופוזיציה כשבמהלך הדברים רבים מהם נקראו לסדר והוצאו מהאולם בהם חברי הכנסת מיקי לוי, יואל חסון, מיכל רוזין, חיים ילין ואיציק שמולי.

(אילוסטרציה: מרים אלסטר – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו