על חיזוי התחממות כדור הארץ ומחקרים שונים: הוכרזו 3 זוכים בפרס נובל לפיזיקה‎

על פי וועדת הנובל, הפרס על מחקר מזהה שיטות חדשות לתיאור וניתוח מערכות אקלים מורכבות וחיזוי התנהגותן ארוכת הטווח. מערכות מורכבת בעלות חשיבות חיונית לאנושות - האקלים של כדור הארץ

פרס נובל לפיזיקה לשנת 2021 הוענק היום (שני) לפיזיקאים סיוקורו מאנאבה מארצות הברית, קלאוס האסלמן מגרמניה וג'ורג'יו פריסי מאיטליה. החוקרים האמריקני והגרמני פיתחו מודלים לחיזוי התחממות כדור הארץ, והאיטלקי קיבל את הפרס על מחקר שעוסק בתורת הקוונטים, במסגרתו חקר יחסי גומלין בין הפרעות ותנודות במערכות פיזיקליות מרמת האטום ועד לקנה מידה פלנטרי.

על פי וועדת הנובל, הפרס על מחקר מזהה שיטות חדשות לתיאור וניתוח מערכות אקלים מורכבות וחיזוי התנהגותן ארוכת הטווח. מערכות מורכבת בעלות חשיבות חיונית לאנושות – האקלים של כדור הארץ.

סיקורו מנאבה בן ה-90 מאוניברסיטת פרינסטון קיבל את הפרס מפני שהצליח להוכיח כיצד רמות מוגברות של פחמן דו חמצני באטמוספירה מובילות לעלייה בטמפרטורות על פני כדור הארץ, במה שמכונה אפקט החממה. בכך הוא הוכיח את השפעת האדם על התחממות כדור הארץ.

עבודתו הניחה את הבסיס לפיתוח מודלים אקלים עדכניים. קלאוס האסלמן ממכון מקס פלנק למטאורולוגיה בהמבורג גם כן בן 90 יצר מודל המקשר בין מזג אוויר לאקלים. שיטותיו שימשו כדי להוכיח כיצד שינויים באקלים משפיעים על מזג האוויר, למרות שהוא משתנה במהירות.

בשנות ה-70 יצר האסלמן מודל המקשר בין מזג האוויר לתורת האקלים. בכך ענה על השאלה – מדוע מודלים אקלימיים יכולים להיות אמינים, על אף שמזג האוויר משתנה וכאוטי. החוקר הגרמני פיתח גם שיטות לזיהוי "טביעות אצבע" לתופעות טבעיות לעומת תופעות ופעילות אנושית שמשפיעות על האקלים. השיטות שימשו להוכחה כי עליית הטמפרטורה של כדור הארץ נובעת מפליטת פחמן דו-חמצני של בני האדם.

בשנות ה-80, גילה ג'ורג'יו פריסי תבניות נסתרות בחומרים מורכבים לא מסודרים. תגליותיו תרמו רבות לתורת המערכות המורכבות. הן מאפשרות להבין ולתאר חומרים ותופעות שונות ולכאורה אקראיות לחלוטין, לא רק בפיזיקה, אלא גם בתחומים אחרים כגון מתמטיקה, ביולוגיה, מדעי המוח ובינה מלאכותית.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הפשט הוא שבחרו אותם כי לקדם את האג'נדה שכל הדברים המוזרים שקורים לאחרונה הם בגלל ההתחממות הגלובלית.
(דא עקא שהרבה דברים שקרו לא יכולים להיות קשורים להתחממות הגלובלית בשום אופן)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו