בישראל עוקבים בדאגה: למורדים יש סקאדים המוכנים לשיגור מהיר

כי מצפון תיפתח הרעה: למורדים יש סקאדים המוכנים לשיגור מהיר • אנשי אל-קאעידה מחזיקים בסקדים המאפשרים ירי מידי, ללא צורך להוציאם ולהסתכן בחשיפה • גורמי ביטחון מסייגים: למורדים אין כרגע אינטרס או יכולת טכנית להפעילם נגד ישראל

הישג למורדים הסורים: נפלו לידיהם מאגרי טילים ובתוכם טילי סקאד. בסרטון שהפיצו המורדים נראים משגרי טילים בתוך מבנה עם גג בעל פתח מיוחד, שדרכו אפשר ככל הנראה לשגר את הטיל באופן מידי. בסרטון אחר נראים טילי סקאד בעלי ראשי קרב שלא היו ידועים עד כה. המבנים שצולמו בהם הטילים, שוכנים באזור דיר א-זור, לא הרחק מהאתר שבו הותקף בעבר המתקן הסורי. לפי הפרסומים בעולם, זהו האתר שבו היה המתקן הגרעיני שהפציצה ישראל בשנת 2007. מומחי ביטחון שצפו בסרטונים מזהים את אנשי ארגון ג'הבאת אל-נוסרה, המזוהה עם אל-קאעידה ועם הג'יהאד העולמי, אשר רבים מאנשיו משתתפים בלחימה המתמשכת נגד הצבא הסורי.

קרא עוד:

[postim]

בסרטון שפרסמו המורדים בימים האחרונים אפשר לראות את הטילים וגם את התשתית הטכנית התומכת באחזקתם ובתפעולם: הטיל עושה שימוש בדלק נוזלי ובחמצן המאוכסן במכלים. בסרטונים אחרים נראה כי בתוך המבנה, שבגגו יש פתחים, הוחזקו משגרי טילי סקאד נייחים המוכנים לירי בהתראה קצרה. שיטת שיגור הטילים הנייחים היא מתוך בורות שיגור – דרך נפוצה באיראן, ברצועת עזה ובלבנון – מתעלות חפורות, וכן ממשגרים הממוקמים בשטחים פתוחים.

גורמי ביטחון בישראל מדגישים כי ללא מודיעין מוקדם קשה לאתר מבנים מוסווים כאלה באמצעות לוויינים או צילומי אוויר, וכפי הנראה הסורים העריכו כי לישראל לא יהיה מידע מוקדם על המבנים, שיאפשר לה לתקוף אותם.

אולם לצד הדאגה, בישראל מדגישים כי כדי לתחזק ולהפעיל את הטילים נדרש כוח אדם טכני מיומן, שככל הנראה אינו זמין בארגון כמו אל-נוסרה. לא ברור אם נתפסו גם ראשי קרב כימיים, כפי שנטען בחלק מהדיווחים. הסבירות לכך נמוכה, משום שמאגרי הנשק הכימי שמורים במקומות ספורים. עד כה ידוע רק על מחסן נשק כימי אחד שנפל לידי קבוצת מורדים, עריקי צבא סוריה המזוהים עם העדה הסונית, אולם הם לא עשו שימוש בנשק שנפל לידיהם.

ככל הנראה, למורדים אין עניין להשתמש בטילים שנפלו לידיהם, ובטח שלא לפתוח חזית נגד ישראל בטווח הזמן הקרוב. אף על פי כן, ההשתלטות של גורמים אלו, המזוהים עם אל-קאעידה, על מאגרי טילי קרקע-קרקע מעוררת דאגה במערכת הביטחון בישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו