ממשלה מעופפת: כמה שרים טסו לאחרונה לחו"ל? • בדיקת 'חדשות JDN'

מאז הקמת הממשלה, לפני ארבעה חודשים, טסו כמעט כל שרי הממשלה לפחות פעם אחת לחוץ לארץ • בשבועיים האחרונים היו לא פחות מ-11 שרים בחו"ל, חלקם טסו פעמיים • באיזה מדינות הספיק לפיד לבקר וכמה שרים טסו לאיחוד האמירויות?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

כמי שעובר מידי יום על אין ספור הודעות לעיתונות של שלל שרי הממשלה, אי אפשר לעלות את התהייה: מי מהשרים בכלל בארץ? החודש הלועזי עוד לא במחציתו, בשעת כתיבת שורות אלו, ה-13 באוקטובר, יצאנו לבדוק מי בממשלה כבר הספיק לעופף מכאן, ומי אלו שנשארו כאן לעשות את עבודתם.

על פי בדיקתנו, לא פחות מ-11 שרי ממשלה הספיקו לשהות בשבועיים האחרונים בחו"ל, חלקם אפילו הספיקו לבקר ביותר ממדינה אחת.

אמנם, לחלק מהשרים הביקורים בחו"ל הם חלק מעבודתם, אך לחלק מהשרים אין ממש קשר ממשי למשרדם ויותר נוסעים להנות. אין ספק שמאז הקמת הממשלה אנחנו עדים לתדירות גבוהה יחסית של טיסות ממשלתיות.

רגע לפני שנתחיל את הפירוט, נוסיף הדגשה חשובה, אין לנו את המידע על עלויות ומימון הטיסות. ייתכן שחלק מהשרים טסו על חשבונם, אך גם ההיעדרות מהמשרד חודשים בודדים אחרי הקמת הממשלה ובעיצומם של המגעים על התקציב, היא  לא דבר של מה בכך.

11 שרים בחו"ל

בראש הרשימה נמצא כמובן שר החוץ יאיר לפיד, שאמנם מתוקף תפקידו אמור לבקר מידי פעם בעולם, אך נראה שהשר שעוד בימיו באופוזיציה היה נוסע מתמיד, לקח מהתפקיד רק את החלק של הנסיעות, פחות את החלק של העבודה במשרד בירושלים. בשבועיים האחרונים ביקר לפיד בבחריין ובימים אלו הוא בביקור בארצות הברית.

ברשימת הטסים פעמיים נמצאות גם השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג ושרת האנרגיה קארין אלהרר – השניים היו בעת האחרונה גם בפריז וגם באיחוד האמירויות. גם שר התיירות יואל רזבוזוב לא וויתר על ביקור בדובאי ולצד זאת גם טס לקזחסטן.

רשימת הטסים לאיחוד האמירויות, בלתי נגמרת כמעט. נמצאים בה השר לשירתי דת מתן כהנא, שרת הפנים איילת שקד, השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', והשר הממונה על התכנון האסטרטגי במשרד ראש הממשלה אלי אבידר. אפילו סגני השרים, אביר קארה ממשרד ראש הממשלה ועידן רול ממשרד החוץ, לא ויתרו על ביקור אצל הידידה החדשה במפרץ הפרסי.

אלקין באוקראינה. צילום: טוויטר

הרשימה המעופפת כוללת גם את זאב אלקין שהצטרף לביקורו של הנשיא יצחק הרצוג באוקראינה, מרב מיכאלי שהייתה בנסיבות אישיות בארצות הברית למשך חודש וחצי חזרה ממש בתחילת החודש, ושר התפוצות נחמן שי המריא השבוע לביקור ברומניה ובשוודיה שבאירופה.

מקומו של ראש הממשלה נפתלי בנט אמנם נפקד מהרשימה, אך יש לציין שחזר מביקורו בארצות הברית (בעיצומו של יום טוב שני של גלויות) בסוף חודש תשרי, וימריא בשבוע הבא לפגישה עם נשיא רוסיה וולדימיר פוטין בסוצ'י.

מהקמת הממשלה

אם כבר מדברים על הנוסע המתמיד של הממשלה, אז השר לפיד ביקר מאז הקמת הממשלה, לפני ארבעה חודשים, בלא פחות מ-7 מדינות. ארצות הברית, בחריין, רוסיה, מרוקו, בלגיה, איחוד האמירויות ואיטליה.

גנץ בדרכו לצרפת. צילום: טוויטר

מאז קמת הממשלה, כמעט כל שרי הממשלה פרגנו לעצמם לפחות קפיצה אחת לחו"ל. שר הביטחון בני גנץ היה בצרפת, שר הרווחה מאיר כהן הצטרף לטיסת שר החוץ למרוקו, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה הייתה בצרפת, חילי טרופר היה ביפן ואלעזר שטרן בארצות הברית.

הבזבוזים של לפיד

מסתבר שסביב הטיסות הבזבזניות של השר לפיד יש שערורייה בפני עצמה. ב'הארץ' פורסם כי לטיסתו בחודש שעבר למוסקבה לפגישה עם עמיתו הרוסי, סרגיי לברוב, חכרה הממשלה מאל-על בואינג 737 שלם, וזאת למרות שבקו תל אביב-מוסקבה מתקיימות טיסות סדירות של מספר חברות תעופה. לפיד טס ברביעי בערב, המטוס המתין לו בנמל התעופה בשעות הלילה והשיב אותו לישראל למחרת.

המכרזים של סוכנות הנסיעות הממשלתית 'יפעת' חסויים באופן קבוע, אולם גורם בכיר המצוי היטב בפרטים העריך כי אל-על גבתה על הטיסה כ-200 אלף שקל. מטעם שר החוץ נמסר: "לא ניתן היה לתאם את הפגישה אחרת, משום ששר החוץ לברוב לא יכול היה להזיז את שעות הביקור ולא הייתה טיסה מסחרית מתאימה לשעות אלו".

השר המתמיד, לפיד נוחת בבחריין. צילום: שלומי אמסלם, לע״מ

זו הפעם השנייה שלפיד טס לביקור מדיני במטוס חכור. חודש קודם לכן נחכר מטוס דומה עבור טיסתו למרוקו – יעד שגם אליו מתקיימות טיסות מסחריות סדירות. בשונה מהטיסה לבירת רוסיה, הפמליה למרוקו הייתה גדולה וכללה כ-50 אנשים ועוד עשרות מאבטחים. גם אז נמסר בתגובה ממשרד החוץ כי "במועד שנקבע לביקור לא היו טיסות הלוך מסחריות יומיות שניתן היה להתבסס עליהן. בטיסה חזור הוספנו נוסעים לטיסה מסחרית מה שהוזיל משמעותית את העלות. גודל המשלחת לא אפשר חכירה של מטוס מנהלים".

לעומת זאת, הטיסה הקצרה למוסקבה כן אפשרה חכירה של מטוס מנהלים. הצוות שנלווה לשר החוץ היה מצומצם ומדובר היה בפגישה בודדת. יש לפחות שתי חברות תעופה המחכירות דרך קבע לממשלה מטוסי מנהלים לטובת נסיעות מדיניות וביטחוניות שכאלה, ובכל זאת, משום מה, הוחלט על חכירת מטוס.

יש לציין כי בעבר טסו שרים תמיד בטיסות מסחריות ורק ראשי ממשלה עשו שימוש במטוסים חכורים.

השחיתות של כהנא

גם השר לשירותי דת מתן כהנא שטס השבוע לדובאי עורר סקנדל משל עצמו. ב'כאן חדשות' נחשף כי הוא טס על חשבון עובדי משרדו. כהנא לקח עשרות אלפי שקלים מתקציב ״ימי עיון והעשרה״ שיועד לעובדי משרדו.

מלשכתו נמסר: "שר הדתות מכהן גם כחבר בקבינט ולכן יש לו צורך בנסיעה".

במשרד לשירותי דת הגיבו: "ימי העיון לעובדים צפויים להתקיים לאחר אישור תקציב המדינה. נסיעתו של השר מתן כהנא לאמירויות הינה חלק ממשלחת שרים ואושרה על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים כנדרש. בפני השר כהנא לא הובאה שום הצעת החלטה לתעדף את הנסיעה על פני פעילות לעובדים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture