המבקר השית קנסות על הליכוד והבית היהודי; ניהול תקין ליהדות התורה

את הקנס הכבד ביותר ספגה 'הרשימה המשותפת' • בשל חקירת המשטרה, לא הושלמה הביקורת סביב התנהלות בל"ד • הליכוד בתגובה: "מדובר בסה"כ בדו"ח חיובי, התנועה מקבלת את הערותיו של מבקר המדינה והיא תיישם אותן במלואן"

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא פירסם אחה"צ את דו"ח הביקורת בנושא מימון בחירות ומימון מפלגות.

בדו"ח מציין המבקר כי כלל המפלגות שהתמודדו בבחירות לכנסת האחרונה סיימו את המערכה בגירעון תקציבי, המבקר אף קנס את מרבית המפלגות ולא חסך ביקורתו הנוקבת גם מאותן מפלגות שבמבחן התוצאה גילה כלפיהן סלחנות והקטין את הקנס הכספי או שכלל לא חייב אותן בהוצאה כספית נוספת.

בענין הסיעה הגדולה ביותר בכנסת, סיעת השלטון קבע המבקר, כי הוצאותיה חרגו מתקרת ההוצאות הקבועה בחוק, והוסיף כי הכנסות הסיעה חרגו מהגבולות שנקבעו בחוק.

המבקר הביע את אי שביעות רצונו מכך שסיעת הליכוד השתמשה בתשתיות עצרת "המחנה הלאומי", אותה עצרת שנערכה בתל אביב בה נשא ראש הממשלה דברים כשהוצב מאחורי זכוכית משוריינת. סכום הקנס על סיעת הליכוד בגין התנהלות לא נאותה זו הינו 850,000 ש"ח.

ככלל, מתח המבקר ביקורת על כלל סיעות הימין שנטלו חלק באותה עצרת המונים שהתקיימה לפני הבחירות ומציין כי השתתפות הפוליטיקאים באותה עצרת, כמוה כקבלת תרומה אסורה. הבמקר ציין בדו"ח, כי בשורה התחתונה, "מפלגות הימין השתמשו בהוצאות שמימנו אחרים לארגון וקיום העצרת, כדי להשפיע על ציבור הבוחרים, מבלי שנשאו ולו בחלק מעלויות ארגון העצרת".

נזכיר, כי בתקופת הבחירות התקיימו שתי עצרות בחירות, של מחנה הימין ומחנה השמאל, בכיכר רבין.

בעוד בעצרת הימין נאומו פוליטיקאים כדוגמת רה"מ, השר בנט וחכי"ם נוספים, הרי שבעצרת השמאל שהתנהלה תחת הכותרת "ישראל רוצה שינוי" לא נאמו כלל אישים המזוהים עם סיעות המחנה הציוני ומרצ. לפיכך, קובע המבקר, "למרות שסיעות אלה הפיקו תועלת פוליטית מסוימת מנוכחותם בעצרת הרי שמדובר בהשתתפות פסיבית גרידא שאינה מצדיקה לראות בשימוש המועט בתשתיות העצרת כקבלת תרומה על ידי הסיעות הללו".

בבדיקה של מפלגת (תע"ל) נכללה יתרת חוב לזכאים מהבחירות לכנסת ה-19 בסכום של כ- 170,000 ש"ח וכן התקשרות לקבלת שירותי פרסום בסך של כ-400,000 ש"ח, בלא שהוצגו הסברים או אסמכתאות כנדרש. סכום המימון שנשלל מהסיעה בגין התנהלותה הינו 81,000 ש"ח.

בחשבונות מפלגת "הבית היהודי" נכללו הוצאות בסכומים חריגים שהגיעו למיליוני שקלים שהוצגו ללא אסמכתאות כנדרש בחוק. בחשבונות הסיעה נמצאו בנוסף הוצאות בלתי תקינות בסכומים מהותיים עבור תשלום קנסות ופעילות שביצעה שלא לפי הוראות הדין.

המבקר מציין בדו"ח כי את תגובתה לממצאי הביקורת הגישה הסיעה באיחור רב בסמוך להגשת הדוח הסופי ליו"ר הכנסת ולכן לא ניתן היה לבחון את תגובתה לעומק. סכום המימון שנשלל מהסיעה בגין התנהלותה הינו מיליון ש"ח.

עם זאת בחשבונות של סיעת "האיחוד הלאומי – תקומה" נכללו הוצאות שאינן תקינות בגין תמיכות והלוואות שהעניקה לעמותות. הסיעה קיבלה דוח לא חיובי אולם לאחר בחינת הנסיבות שבהן פעלה הסיעה ונוכח התחייבות הסיעה להימנע בעתיד ממתן תמיכות והלוואות לא הומלץ על שלילת מימון אלא הוחלט להסתפק באזהרה בלבד.

סיעת ש"ס לא נקנסה והמבקר החליט להסתפק באזהרה בלבד, המבקר גילה כי בהוצאות הסיעה נכללו נתונים שאינם תקינים עבור תשלומי קנסות בסכומים ניכרים בגין תעמולה בניגוד להוראות חוקי העזר של הרשויות המקומיות.

בענין סיעת "יש עתיד" נקבע המבקר כי רשמו הוצאות בסכום של מיליון וחצי ש"ח בגין הוצאות משנים קודמות בלא שהוצגו אסמכתאות שיש בהם להסביר את הרישומים. סכום המימון שנשלל מהסיעה בגין התנהלותה הינו 244,000 ש"ח.

נתון מעניין בדו"ח המבקר נרשם סביב החלטתו לקנוס את סיעת 'קדימה', המבקר קבע כי סיעות "קדימה" ו"מד"ע" ניהלו את חשבונותיהם שלא על פי המקובל וכי אסמכתאות שונות לא הוצגו לביקורת. מהדו"ח עולה בנוסף כי לסיעות גירעונות נצברים שאין ביכולתן לכסותם ולפרוע את חובותיהן ולפיכך יש לראות בחובותיהן של הסיעות תרומות אסורות.

בהתאם לחוק נקבע כי על נציגי סיעת מד"ע להחזיר לאוצר המדינה סכום של 454,082 ש"ח ועל נציגי סיעת קדימה להחזיר לאוצר המדינה סכום של 798,309 ש"ח.

היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי הלוי, מסר בתגובה: "תנועת הליכוד מקבלת את הערותיו של מבקר המדינה והיא תיישם אותן במלואן. מבקר המדינה העניק לליכוד דוח חיובי על ביקורת חשבונותיו השוטפים לגבי התקופות שנבחנו בדוח. לגבי מערכת הבחירות לכנסת העשרים, המבקר קבע שהליכוד ניהל את חשבונותיו, בהתאם להנחיות מבקר המדינה. המבקר העיר בדוח בשתי סוגיות וקבע הנחיות כיצד יש לנהוג בסוגיות אלה בעתיד. נלמד את הנחיותיו ונפעל לפיהן".

מהבית היהודי נמסר בתגובה: "קיבלנו לידנו את הדו"ח, נלמד אותו במלואו ונפיק לקחים להמשך".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו