Nasser Ishtayeh/Flash90

דוח מבקר המדינה: רק שליש ממכלי המשקה מוחזרו והשאר מזהמים את הקרקע והסביבה

מבקר המדינה בדק בדו"ח מה נפגע בחוק הפיקדון ומדוע ממחזרים פחות, ומצא כי למרות שבישראל מייצרים 29% יותר פסולת לנפש - 675 ק"ג לעומת 525 ק"ג במדינות ה-OECD - במדינות אלה ממחזרים פי ארבעה בקירוב ומטמינים בקרקע רק כחצי מהפסולת המזהמת המוטמנת בישראל

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מדו"ח של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן המתפרסם היום (שני) עולה כי בשנת 2017 נמכרו בישראל יותר מ-1.8 מיליארד מכלי משקה, מהם 760 מיליון מכלי משקה גדולים, אך רק שליש מהמכלים האלה מוחזרו והשאר מזהמים את הקרקע והסביבה.

מבקר המדינה בדק בדו"ח מה נפגע בחוק הפיקדון ומדוע ממחזרים פחות, ומצא כי למרות שבישראל מייצרים 29% יותר פסולת לנפש – 675 ק"ג לעומת 525 ק"ג במדינות ה-OECD – במדינות אלה ממחזרים פי ארבעה בקירוב ומטמינים בקרקע רק כחצי מהפסולת המזהמת המוטמנת בישראל. כמו כן, שיעור האיסוף של מכלי המשקה בישראל נמוך, ועומד על 57% מהמכלים הגדולים ו-78% מהמכלים הקטנים, ואילו באירופה הוא 97-80% מכלל מכלי המשקה.

מבקר המדינה אף פרסם כי, חלה ירידה בשימוש של הציבור במיחזוריות מ-41% בשנת 2017, ל-33% ב-2019. המבקר מצא כי בישראל נעשה שימוש מזערי בטכנולוגיות מתקדמות המאפשרות לייעל את תהליך האיסוף ואת תשלום החזר דמי פיקדון.

עוד עולה מהדו"ח כי במשך שש השנים שעברו ממועד התיקון לחוק משנת 2010, עד המועד הקובע לתחולת התיקון על מכלי משקה גדולים, לא נערך המשרד להגנת הסביבה ליישום הוראות החוק בעניין איסופם. בספטמבר 2020 טרם סיכם המשרד את נתוני האיסוף המאושרים לשנת 2018, ובמועד סיום הביקורת לא היו במשרד או במשרד הכלכלה נתונים המכמתים את העלויות העודפות של הטלת אסדרה שתאפשר בקרה על יבוא מכלי משקה במסגרת תהליך שחרורם מהמכס.

המבקר ציין כי היה זה לקראת תום הביקורת כשהחליט המשרד להגנת הסביבה להחיל את הפיקדון גם על מכלי משקה גדולים, וכי אכן ב-1 בדצמבר 2020 אישרה ועדת הכלכלה החלת הפיקדון גם עליהם, שייכנס לתוקפו בחלוף שנה של היערכות. הוא המליץ כי המשרד להגנת הסביבה ימשיך ויקדם פעולות שיביאו לשמירת המקרקעין והקטנת הזיהום הסביבתי כמקובל במדינות ה-OECD ויבחן את תיקון היעדים – כך שעד 2025 יעמוד יעד איסופם של מכלי המשקה מפלסטיק ששווקו בכל שנה על 77% ועד לשנת 2029 על 90%.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "בעקבות ההחלטה ההיסטורית של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל – חוק הפיקדון על מכלי משקה גדולים יכנס לתוקפו בסוף השנה הנוכחית. ההחלטה תביא לצדק סביבתי וכלכלי, כך שהציבור ירוויח וחברות המשקאות המזהמות יצטרכו לשלם. בעקבות החלטת השרה שהתקבלה טרם פרסום דוח המבקר, רוב ההמלצות בו מתייתרות".

"החלת הפיקדון על מכלי משקה גדולים הביאה לסיום עיוות בן 20 שנה של כפל רגולציה באופן מלאכותי על מכלי משקה קטנים וגדולים באופן שבו יאוחדו מערכות האיסוף, הטיפול המיחזור, הדיווחים והבקרות על כלל מכלי המשקה. משום כך, ההמלצות המופיעות בדוח בנושא זה הן התפרצות לדלת פתוחה, שכן בהנחיית השרה גמליאל המשרד כבר פועל באופן זה טרם פרסום הדוח".

"באשר ליעדי המיחזור: עם כניסת השרה גילה גמליאל לתפקידה, היא הציבה את נושא הטיפול בפסולת והמיחזור בראש סדרי העדיפות. בהנחייתה, גובשה אסטרטגיית הטיפול בפסולת, כך שישראל תעמוד בקו אחד עם מדינות האיחוד האירופי ותגיע ל-20% הטמנה ב-2030 לעומת 80% הטמנה כיום. המשרד פועל לביצוע פעולות אשר יביאו בפועל להעלאת אחוזי המיחזור באופן משמעותי, וכן פועל לטיוב החקיקה, בהתאם ליעדי האיסוף למיחזור שנקבעו בדירקטיבה האירופית".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture