"ישראל ניצבת בפתחו של גל פיגועי יחידים דומה לזה שאירע ב-2015"

הפרשנים מעריכים כי רצף הפיגועים ביהודה ושומרון עלול להפוך לגל טרור המוני וקטלני, אבל אפשר עוד לעצור אותם. הבעיה: כרגע נראה שאבו מאזן והנהגת הפתח דווקא מעוניינים בהמשך ההסלמה • 6 זירות ביממה אחת - סיכום יום ביטחוני סוער

"גל הפיגועים שאירע היום (חמישי) מצביע על כך ששד האלימות הפלסטיני יצא מהבקבוק – וישראל ניצבת בפתחו של גל פיגועי יחידים דומה לזה שאירע ב-2015", כך טוען פרשן 'חדשות 13' אלון בן דוד. לדבריו, "הלקח מהגל הקודם הוא שאפשר לגרום לתופעה הזאת לדעוך באמצעות מדיניות מחושבת ומרוסנת – כלומר, בידול בין האוכלוסייה הפלסטינית למחוללי הטרור, באופן שמאפשר לאוכלוסייה להמשיך לחיות. זה אתגר משמעותי שעומד בפני מערכת הביטחון".

פרשן 'ישראל היום' יואב לימור סבור כי, "לרצף הפיגועים ביהודה ושומרון יש פוטנציאל נפיץ במיוחד. הוא מחייב את ישראל לפעול בנחישות אבל גם בתבונה, כדי למנוע ממנו להפוך לגל המוני וקטלני". לדבריו, "הצעדים הראשונים כבר ננקטו, ובראשם תגבור כוחות בשטח. יותר חיילים אמנם מייצרים גם יותר מטרות לפיגוע, אבל הם גם מגבירים משמעותית את תחושת הביטחון של האזרחים ומאתרים ומשבשים את פעילות גורמי הטרור".

"במקביל לפעילות בשטח נדרש תיאום מבצעי ומודיעיני הדוק בין צה"ל, השב"כ ומשטרת ישראל. המאמץ המשולב הזה אפשר לבלום ב־2015 את אינתיפאדת הבודדים, והאתגר כעת דומה: לאתר מראש בכלים מודיעיניים וטכנולוגיים את מי שמתעתדים לבצע פיגוע, ולבלום אותם קודם שיצאו לדרך", מוסיף הפרשן הצבאי הבכיר בטור שיתפרסם מחר בעיתון 'ישראל היום'.

עוד מוסיף לימור, "לצד שני המאמצים האלה, נדרשת ישראל להימנע מענישה קולקטיבית ולבדל בין גורמי הטרור לאוכלוסיה האזרחית שאינה מעורבת בו. זה עניין קריטי, שלא פעם פוליטיקאים ישראלים כושלים בו וגורמים לנזק. אם הציבור הפלשתיני כולו ייענש, הוא לא יוקיע מתוכו את הטרור אלא ייתן לו גיבוי. זה עלול להפוך את הבודדים להמונים, ואת הרצף לשטף מסוכן".

הפרשן לענייני ערבים של 'וואלה' אבי יששכרוף מציין כי, "רצף האירועים של 24 השעות האחרונות מעלה את החשד הסביר שלהצגת תכניתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, היה בכל זאת תג מחיר. אף על פי שבתחילה היה נראה שהציבור הפלסטיני מגיב באדישות לתכנית השלום "ההיסטורית" ואינו יוצא לרחובות, בכל זאת נרשמת עלייה במספר ידויי האבנים ובקבוקי התבערה. החשש הגדול הוא שהאירועים הללו, שלעת עתה הם בקנה מידה מצומצם, "ידביקו" צעירים אחרים.".

"הבעיה הקשה שישראל מתמודדת אתה כרגע, היא תחושת המשבר (בשלב הזה בעיקר תחושה) שמשדר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לציבור הפלסטיני. התיאום הביטחוני בין הצדדים אמנם נשמר בשלב זה, אך לא ברור עד מתי. אבו מאזן משמיע בימים האחרונים קריאות לעומתיות בוטות שלא אפיינו את מרבית שנותיו כנשיא. אותה יוזמה של טראמפ יצרה אצלו ואצל אנשיו תחושה שיש צורך בשינוי דרמטי במצב, גם אם תוך הסתכנות בהסלמה", כותב יששכרוף בטור באתר.

פרשן 'ווינט' לענייני פלסטינים אליאור לוי כותב באתר כי, "האווירה היום מזכירה את תחילת ימי ההסלמה בשנים 2016-2015. הודעת המוקטעה, שהאשימה את עסקת המאה בהסלמה ומבטיחה את המשך ההתנגדות גם במחיר של הרוגים – ודאי לא תורמת לרגיעה, אבל עוד לא מאוחר להשיב את השקט על כנו. שילוב של אחריות מצד פוליטיקאים שיפסיקו את הקשקשת על מה שגם כך לא יקרה בזמן הקרוב, איפוק מבצעי מצד כוחות הביטחון בימים הבאים כדי למנוע הרוגים פלסטינים נוספים ושיח קרוב עם ראשי המנגנונים הפלסטינים עשויים לשנות את הווקטור".

לוי מוסיף כי, "גם מלחמת הסחר עם הרשות הפלסטינית שבה פתח שר הביטחון נפתלי בנט, בתגובה להחרמת ייבוא העגלים מישראל על ידי הממשלה הפלסטינית לא תורמת להשבת השקט. "לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמיים", אמר קהלת, "עת לחבוק ועת לרחק מחבק". נראה שהחיבוק צריך להינתן דווקא למי שפועלים איתנו למניעת טרור יום-יום, לילה-לילה, קיץ או חורף. אלא שמשום מה, הדרג המנחה בישראל בוחר להשאיר את החיבוק (בדמות דולרים והקלות) למי שמקפידים כל יום לשגר עלינו רקטות ולפוצץ חומרי נפץ מעל ראשינו".

הפרשן הצבאי הוותיק של 'ווינט' רון בן ישי מרגיע ומדאיג כאחד: "זו עדיין לא הסלמה מלאה, ובטח לא אינתיפאדה, כיוון שהאירועים שגרמו לפיגועי השראה וחיקוי בעיקר של בודדים עדיין לא יצאו מכלל שליטה ואפשר לעצור אותם. גם העובדה שהרקע להסלמה אינו נראה דתי-איסלמסטי אלא חברתי-פוליטי, מקלה על החזרת הרגיעה אם הצדדים ירצו בכך. כרגע נראה שאבו מאזן והנהגת הפתח דווקא מעוניינים בהמשך ההסלמה".

לדבריו, "זו הייתה רק שאלה של זמן מתי תבוא ההתפרצות, ונראה שההצהרות מצד נתניהו ופוליטיקאים אחרים בדבר סיפוח בשטחים הובילו ללא ספק להחרפת התסיסה. שב"כ ואגף המודיעין של צה"ל התריעו על התפרצות אפשרית לאחרונה בפני הממשלה ושרי הקבינט, אבל כאמור במצב הנוכחי עדיין אפשר לעצור את ההתדרדרות. המבחן יהיה מה שיקרה מחר ביום שישי אחרי התפילות במסגדים".

בן ישי פורס רשימת אמצעים שבהם יכולים כוחות הביטחון לנקוט בכדי להנמיך את הלהבות ידועים: איסוף מהיר של מידע מודיעני מהרשתות החברתיות כדי לעלות על אנשים ועל קבוצות שמסיתים להסלמה, תגבור כוחות ביהודה ושומרון והצבתם בנקודות חיכוך שבהם עוברים מתיישבים ישראלים והן מועדות לניסיונות פיגוע, להימנע עד כמה שאפשר משיבוש שגרת החיים של האוכלוסייה הפלסטינית.

יום עמוס באירועים ביטחוניים: פיגוע דריסה, 2 פיגועי ירי, שוטר פלסטיני נהרג בג'נין, צה"ל תקף בעזה ועל פי דיווחים זרים גם בסוריה – סיכום.

כזכור, מחבל ירה בצהריים לעבר כוח צה"ל שהוצב ב"צומת הדואר – הפרסה", סמוך לישוב דולב שבמערב בנימין. צוות מד"א שהוזעק למקום העניק טיפול רפואי לצעיר שבאורח נס נפצע רק קל כתוצאה מהירי, שהכדור פספס את ראשו. מבדיקה ראשונית עולה כי הירי בוצע ככל הנראה מרכב חולף שהצליח להימלט מהמקום, נבדקת גם האפשרות שמדובר בירי צליפה מרכס סמוך.

הפיגוע התרחש שעות בודדות בלבד לאחר ששוטר מג"ב נפצע באורח קל בפיגוע ירי בעיר העתיקה בירושלים, סמוך לשער האריות. במהלך התקרית, ירה המחבל, ערבי ישראלי תושב חיפה שהתאסלם לאחרונה, לעבר קבוצת שוטרים שהוצבה במקום. שוטרים אחרים שהבחינו במתרחש הגיבו במהירות וירו לעבר המחבל.

הלילה נפצעו 12 חיילים בפיגוע דריסה בירושלים, אחד מהם באורח קשה והשאר קל. חלק מהפצועים קל כבר שוחררו לבתיהם. תחקיר ראשוני העלה כי חלק מהחיילים הכניסו מחסנית לנשקם ואף לרוץ לעבר הרכב הדורס, אולם הרכב ביצע פניית פרסה ונמלט והחיילים לא הספיקו לירות לעברו. המצוד אחר המחבל נמשך במשך שעות והוא מתמקד באזור בית לחם ובית ג'אלה, שם נטש את מכוניתו.

בתום סריקות נרחבות שנערכו במשך 16 שעות, צה"ל, שב"כ וימ"מ עצרו הערב (חמישי) את המחבל שביצע את פיגוע הדריסה במתחם התחנה בירושלים. המחבל נעצר ללא התנגדות אחרי שצוות ימ"מ הקיף אותו בעת שנסע ברכבו בצומת הגוש. מדובר בפלסטיני בן 25 משכונת א-טור במזרח ירושלים, שלו אין עבירות ביטחוניות קודמות.

בתוך כך, השוטר הפלסטיני שנפצע לפנות בוקר בחילופי האש עם כוח צה"ל בג'נין מת מפצעיו. בתיעוד שפרסמה תנועת פתח נראה השוטר טארק בדוואן בעת שנפגע מכדור תועה כשעמד בתוך מבנה. גוברת ההערכה שהשוטר הפלסטיני נורה מאש צה"ל ולא מירי חמושים פלסטינים במהלך חילופי האש. ככל הנראה הוא זוהה בטעות כחמוש שירה לעבר הכוחות שהגיעו להרוס בית מחבל.

במקביל, מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו אתמול יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס ברחבי רצועת עזה. במהלך התקיפה הותקפו תשתיות תת-קרקע המשמשות את הזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס. "תקיפה זו פוגעת ביכולת ההתעצמות של ארגון הטרור חמאס", נמסר מדובר צה"ל. עוד נמסר כי, "התקיפה בוצעה בתגובה לירי פצצות המרגמה ולהפרחת בלוני הנפץ מרצועת עזה לעבר שטח ישראל".

באותו זמן, לפחות 12 אנשי מיליציות פרו-איראניות נהרגו בתקיפות המיוחסות לחיל האוויר הישראלי בסוריה – כך דיווח המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם שמקום מושבו בלונדון. לפי הדיווח, חלק מההוגים אינם אזרחי סוריה אלא לוחמים זרים, היתר אזרחים סוריים. על פי דיווחים נוספים, התקיפה כוונה נגד יעדים של נשיא סוריה אסד ושל המיליציות האיראניות ורוב הטילים פגעו ביעדים.

גל הסלמה בכל הגזרות – סיקור נרחב ב'חדשות JDN
פיגוע דריסה בירושלים: 14 חיילים נפצעו, 1 במצב קשה – מצוד אחר המחבל
בתגובה לפצצות המרגמה: צה"ל תקף "תשתיות תת-קרקע" של חמאס
דיווחים בסוריה: ישראל תקפה מטרות של המיליציות האיראניות באזור דמשק
טרור בבירה: פיגוע לילי סמוך למתחם התחנה בירושלים • תיעוד מהזירה
המצוד אחרי המחבל מירושלים: אותרה המכונית הפוגעת; הפצועים – חיילים
דובר צה"ל: "לא ניתן למצב להימשך – חמאס נותן יד"; בלון נפץ באשקלון
עימותים אלימים בהריסת בית בג'נין: מתפרע נהרג ושוטר פלסטיני נפצע
דיווח בסוריה: 12 אנשי מיליציות איראניות נהרגו "בתקיפה הישראלית"
נתניהו: "שאלה של זמן עד שנשים ידינו על המפגע – הטרור לא יכניע אותנו"
נס בירושלים: שוטר נפצע קל בידו בפיגוע ירי בעיר העתיקה – המחבל חוסל
פיגוע הדריסה בירושלים: 9 פצועים שוחררו, פצוע הקשה נותח ומצבו יציב
המשטרה על פיגוע הירי בעיר העתיקה: המחבל תושב הצפון שהתאסלם
פיגוע שלישי ב-13 שעות: חייל נפצע קל מירי סמוך לישוב דולב בבנימין
שולף אקדח, יורה בשוטר ומחוסל: תיעוד מהפיגוע בעיר העתיקה • צפו
חשש מהסלמה: השוטר הפלסטיני שנפגע מאש צה"ל בג'נין – מת מפצעיו
בעקבות שרשרת הפיגועים: צה"ל מתגבר כוחות באוגדת יהודה ושומרון
אבו מאזן בעד הטרור: "נכשיל את עסקת המאה, יהיו אשר יהיו הקורבנות"
נתניהו לאבו מאזן: "זה לא יעזור לך – לא הדריסות, לא הצליפות ולא ההסתות"
16 שעות אחרי: נלכד המחבל שביצע את פיגוע הדריסה לפנות בוקר בירושלים
ארדן בעיר העתיקה: "רצף הפיגועים נגרם על רקע ההסתה הפלסטינית"
הרמטכ"ל בסיור בבית לחם: "נעמיד מענה חד וברור לכל האירועים" • צפו
עודה מגנה את פיגוע הירי בי-ם: "אין מקום שאזרח ישראלי ישתמש בנשק"
דיווח בסוריה: עלה ל-23 ההרוגים "בתקיפה הישראלית" – 3 איראנים
השוטר שנפצע בי-ם משחזר: "למרות שנפצעתי הסתערתי על המחבל" • צפו
הטעות בג'נין: חקירה משותפת לישראל והרשות – השוטר הפלסטיני זוהה כמחבל
ח"כ יאיר גולן: "הימין אחראי לגל הטרור"; נתניהו: "ירד מהפסים"
יום של טרור בתמונות: מעצר המחבל, הרכב מהפיגוע והמרדף • תיעוד

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בגלל "חכמים כמוך אנחנו סובלים בלי סוף".
לעשות לכל כפר כתר.
לפחות לפחות ליום אחד.
ובמידה ויצאים עוד פיגועים לעשות סגר כולל.
די בא נפסיק להיות ברווזים.
הבא להורגך השכם להורגו.

ריבונות עכשיו!
אם אתה מפחד להחיל את החוק שלך אז אל תצפה שמישהו ישמור אותו…

לעשות סגר ולהפריד אותם ממנו.
יש להם מה לעשות שם לבד, שיהרגו אחד לשני שם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו