מ"מ יו"ר ועדת כספים יצחק פינדרוס ניהל את הדיונים הליליים

בתום לילה סוער: ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את דחיית התקציב

במהלך הדיונים הליליים, הוחלט בהסכמתן של הליכוד וכחול לבן לדחות את אישור התקציב ב-120 ימים. בנוסף הוחלט כי יתווסף תקציב ביניים של 11 מיליארד שקלים למימון תכניות שונות בתחומי החינוך, הרווחה ועוד. ח"כ האוזר לאחר אישור ההצעה בוועדה: "מקווה שהצלחתי לעצור את טירוף הבחירות"

ועדת הכספים בכנסת אישרה הלילה (שני) את הצעת החוק של חבר הכנסת צבי האוזר (דרך ארץ) לדחות את מועד הגשת התקציב. זאת, במטרה למנוע, או לכל הפחות לדחות, את פיזור הכנסת ה-23. הוועדה קבעה כי מועד התקציב יידחה ב-120 ימים, בניגוד להצעה המקורית לפיה המועד נדחה רק במאה ימים. לפי ההצעה שאושרה – המועד האחרון להעברת התקציב יהיה 23 בדצמבר 2020.

במסגרת התיקון להצעת החוק, סיכמה ועדת הכספים עם שר האוצר ישראל כץ על תוספת של 11 מיליארד שקלים לתקציב המדינה לשנת 2020. זאת, בנוסף להצמדה למדד המחירים לצרכן. בכך, סך הכל יעמוד התקציב המעודכן על 411 מיליארד שקלים. התקציב נועד לממן בין השאר תוכניות וצרכים שונים שמומנו בשנת 2019 ולא נמצא להם מקור תקציבי בשל התקציב ההמשכי.

הדיון המחודש בוועדה נמשך עד לקראת השעה 05:00, לאחר שהופסק אתמול בשעות הצהריים. שר האוצר כץ, שלא נכח בהתכנסות הוועדה בצהריים, השתתף בדיון המאוחר. הוא התייחס בפתח הדיון לרצון של סיעות הקואליציה להרחיב את התקציב לשנת 2020. זאת, אף שטרם אושר תקציב מדינה לשנה זו.

"אנחנו כאן סביב הצעת חוק פרטית, שבאה לדחות את המועד האחרון להגשת תקציב מדינה, ומאחר ויש רצון לקדם את זה, נכנסים מרכיבים נוספים, בעיקר סביב הצורך לעבות את התקציב הקיים", אמר כץ.

"זה לא סוד שאני חשבתי וחושב שהיה טוב מאוד אם היו מאפשרים להביא תקציב ל-2020, הכנו תקציב וחוק הסדרים", הוסיף שר האוצר. "הייתי שמח לראות את הכנסת נכנסת לדיונים מהירים, אך מאחר ונעשתה פשרה פוליטית ולא ניתן להביא את תקציב 2020, השאלה באיזו דרך נרחיב את האפשרות לתקצב כל מיני תחומים דחופים למשק, על סמך תקציב 2019 שנוהג גם ב-2020".

יוזם החוק ח"כ האוזר מברך על ההחלטה לתמוך בפשרה

 

פחות מ-24 שעות ל'דד-ליין': ועדת הכספים בדיון לילי על חוק דחיית התקציב

בדברי ההסבר נכתב לחוק נכתב כי "מדינת ישראל מתמודדת עם משבר לאומי כתוצאה מהתפרצות והתפשטות נגיף הקורונה. המשבר מנוהל על-ידי ממשלת אחדות וחירום לאומית שהוקמה בפרט לצורך התמודדות עם השלכות התפרצות המגפה כאמור. מאפייני המשבר והשלכות ארוכות הטווח שלו יצרו אי-ודאות כלכלית מובהקת. על זאת מתווסף אתגר לאומי, בו ישראל עלולה להתמודד לראשונה בחורף הקרוב עם אירוע המשלב התפרצות נגיף הקורונה יחד עם התפרצות נגיף השפעת".

"מצב מיוחד וחסר תקדים זה מצריך מסגרת זמנים שונה לשם גיבוש תקציב מדינה מזו הקבועה בחוק היסוד. פיזור הכנסת בעת זו יפגע פגיעה של ממש באיתנות משקי הבית, ביציבות הכלכלית הישראלית באינטרס הציבורי הכולל". במהלך הדיון שונתה ההצעה ונקבעה על 120 ימים, במקום 100 ימים בחוק המקורי. המועד הקובע למניין תום 120 הימים יהיה ה-23 בדצמבר 2020.

כמו כן, נקבע במסגרת הוראת שעה כי לעניין התקציב ההמשכי לשנת 2020, שר האוצר יביא לאישור הממשלה הצעה לתוספת התקציב, לפיה הממשלה תהייה רשאית להוציא בכל חודש סכום השווה לחלק ה-12 של התקציב השנתי הקודם, בתוספת מדד המחירים לצרכן ובתוספת 11 מיליארד ₪, ובלבד ששר האוצר יביא לאישור של ועדת הכספים תכנית פעולות מפורטת לשימוש בהוצאה הממשלתית המותרת לתקופת 120 הימים, לרבות פעולות ותמיכות.

התוכנית תובא לאישור הוועדה עד ל-13 בספטמבר. כל עוד לא אישרה ועדת הכספים את תכנית הפעולות המפורטת, לא תהיה רשאית הממשלה להוציא את 11 מיליארד השקלים. שינוי בגובה של מעל 15 אחוזים בתוכנית זו, ידרוש את אישור ועדת הכספים.

סה"כ יעמוד התקציב המועדכן על 411 מיליארד ש"ח. התקציב נועד לממן בין השאר תוכניות וצרכים שונים שמומנו בשנת 2019 ולא נמצא להם מקור תקציבי בשל התקציב ההמשכי, לצד תוספות תקציביות ותוכניות נוספות – התוכנית המלאה לשימושי התקציב תוצג בפני ועדת הכספים עד ל-13.9

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מר האוזר:
רק סירובך להקים ממשלה עם טיבי ללא ביבי,
היא זו שהובילה ותוביל ל"טירופי בחירות" כלשונך.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו